trompet.nl > forum > Toon onderwerp - intonatie probleem
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Intonatie
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 21:56 

Beste Sandovalic,

Dit soort onhebbelijkheden kunnen natuurlijk het gevolg zijn van foutieve intonatie, da's mogelijk. Maar mijn ervaring is dat je instrument / mondstuk combinatie daar heel vaak de oorzaak van is.
Sommige toeters laten "naast de noot" spelen nou eenmaal makkelijker toe dan andere. Speel zelf (nog) op een bach strad. model 72. Die is vrij gemakkelijk te buigen, qua toon.
Een heavy instrument (bijv. de kanstul 1500A) dan is de slotting veel preciezer. Kortom, dan speel je gemakkelijker in de kern van de toon. Een heavy instrument heeft natuurlijk wel gevolgen voor je toon. Je moet ervan houden, maar het werkt wel!

Nog wat over je mondstuk: Zorg ervoor dat je voldoende steun hebt zodat je mondstuk niet over je lippen schuift. (iets bredere rand) En speel je tonen met dezelfde mondstuk-stand. Voor hogere tonen niet verschuiven dus.

Tot slot je spel: Waarschijnlijk heb je dit al tot in den treuren gehoord, Speel veel lange tonen, liefst met een tuner ter controle van je intonatie.
Als je dat veel doet dan komt dit vanzelf in orde.

Veel succes,
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 23:05 

Dank voor alle antwoorden.

Voor de info. Ik speel op een Yamaha 6335 met dubbele braces dus de haevy uitvoering in combi met een vincent bach 1 1/4 C. Het mondstuk is misschien een beetje aan de grote kant en ga wellicht binnenkort overstappen op een 1 1/2 C.

Ik vind het moeilijk, heb ik gemerkt, om buzzend werkelijk verschil te maken tussen een grote en een kleine terts. Kan ik em in een liedje (sound of music) maken dan heb ik nog problemen om het zonder het liedje in een andere toonaard te doen. Een paar keer voorspelen op mijn keyboard brengt uitkomst.

Het zal nog wel een tijdje moeilijk blijven maar ik kan er iig aan werken.
Kan iemand vertellen binnen welke termijn het ongeveer echt zou moeten verbeteren?/

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 23:11 

Sandovalic schreef:
Dank voor alle antwoorden.

Voor de info. Ik speel op een Yamaha 6335 met dubbele braces dus de haevy uitvoering in combi met een vincent bach 1 1/4 C. Het mondstuk is misschien een beetje aan de grote kant en ga wellicht binnenkort overstappen op een 1 1/2 C.

Ik vind het moeilijk, heb ik gemerkt, om buzzend werkelijk verschil te maken tussen een grote en een kleine terts. Kan ik em in een liedje (sound of music) maken dan heb ik nog problemen om het zonder het liedje in een andere toonaard te doen. Een paar keer voorspelen op mijn keyboard brengt uitkomst.

Het zal nog wel een tijdje moeilijk blijven maar ik kan er iig aan werken.
Kan iemand vertellen binnen welke termijn het ongeveer echt zou moeten verbeteren?/

Olaf

Ik kan je verder geen advies geven, maar ik kan je wel zeggen dat je je niet op een datum moet vastpinnen. Daat gaat tussen de oren zitten, en de kans bestaat dat je je te zeer gaat focussen. Dus pak geen datum, maar gewoon doen. Je ziet het wel! Succes :!:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur