trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstand
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jan 2006 22:54 

ik heb mijn mondstuk ook te hoog staan (in vergelijking met de "regels").Dit komt omdat ik jaren geleden ben overgestapt van hoorn naar trompet en deze stand heb overgenomen. Kortom, meer bovenlip dan onderlip. Na jaren muziekschool wat hoorn betreft geen les genomen in trompet. Echter, ik ondervind helemaal geen problemen. Toon is goed en bereik qua hoogte ook goed. Dus ik denk dat het inderdaad erg persoonlijk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2006 08:01 

Dat is het ook, de es trompetter bij ons gebruikt nagenoeg helemaal geen bovenlip, die zit met z,n mondstuk rand ongeveer in het midden van z,n lip ipv z,n lippen half om half op z,n mondstuk. en die speelt ook alles met het gehele bereik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2006 16:00 

Weet je? Ik denk heel eerlijk gezegd dat je je docent moet vertrouwen hierin. En dat heb ik bij meerdere mensen gezien waaronder mijzelf. Ik weet dat je zelfvertrouwen tot punt nul kan dalen als je gaat veranderen. Maar vaak (en ik weet niet of je vakopleiding doet) is het wel zo dat een docent het probeert te veranderen om dingen beter te krijgen. Belangrijk is dat je regelmatig feedback krijgt van de docent en dat je hem en jezelf nog veel meer, moet vertrouwen in het feit dat het op de langere termijn goed zou kunnen komen.

Verder dien ik hier nog aan toe te voegen dat virtuele adviezen als hier op dit forum, totaal verkeerd kunnen uitpakken. En dat er ook heeeel veel docenten zijn die denken dat ze het allemaal goed weten en goed hebben geleerd, maar uiteindelijk weten ze er net zoveel van als de groenteboer op de hoek van de straat!

Succes ermee, ps. teveel denken voor en tijdens het spelen is ook niet goed! Durf dingen los te laten en vertrouw op jezelf!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 10:44 

Mijn visie op de mondstand is deze.

Je moet mijn inziens gewoon een plekje zoeken waar het monstuk lekker aanvoelt.
Je doet dat bijna automatisch al in het begin wanneer je pas met trompetspelen begint.
Een en ander heeft te maken met de stand van je kaken en tanden.
Een oud wereldkampioen( Wim van Boven ) cornettist, die had een monstand die ieder docent gegarandeerd af zou keuren op voorhand.
Zo scheef dat wil je niet weten, maar wel wereldkampioen dus.
In de boeken wordt geadviseerd 2/5 op bovenlip en 3/5 op onderlip, maar dat is theorie.
Maar jij voelt het beste wat voor jou het beste is.
Wel altijd open blijven staan voor andermans mening en visie.
Met je thuisrepetitie's kun je altijd wat experimenteren.

Groetn en succes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 11:04 

toeteraar schreef:
In de boeken wordt geadviseerd 2/5 op bovenlip en 3/5 op onderlip, maar dat is theorie.

In welk boek staat dat ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 11:50 

HBroers01 schreef:
ik heb mijn mondstuk ook te hoog staan (in vergelijking met de "regels").Dit komt omdat ik jaren geleden ben overgestapt van hoorn naar trompet en deze stand heb overgenomen. Kortom, meer bovenlip dan onderlip. Na jaren muziekschool wat hoorn betreft geen les genomen in trompet. Echter, ik ondervind helemaal geen problemen. Toon is goed en bereik qua hoogte ook goed. Dus ik denk dat het inderdaad erg persoonlijk is.

Heb vroeger les gehad van een hoornist en speelde dus 2/3 op mijn bovenlip en 1/3 op mijn onderlip en erna had ik weer een trompetleraar (L. Petré een vakman op het gebied van het embouchure technische gebied) en toen naar het gebruikelijke 2/3 onderlip en 1/3 bovenlip moeten overgeschakeld. Is toch beter om uw bovenlip niet teveel te belasten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2006 20:52 

erikveldkamp schreef:
toeteraar schreef:

In welk boek staat dat ?

In het boek " leren spelen op koperen blaasinstrumenten" van Hans Boschma.
Pagina 89.
Een boek uit 1977, misschien zijn er nog latere druks.
Dit boekje is eigenlijk geschreven voor docenten.
Er staat erg veel nuttige info in die je maar zelden tegenkomt in andere boeken, zoals oa spiergroepen, rontgenfoto's van trompetspelende trompettisten en heel veel over de ins en outs van mondstukken.
Maar ook veel info over de bouw van de trompet, enz.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 feb 2006 00:59 

Oke, ik had het kunnen weten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur