trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tijdens het spelen van Caruso...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2006 09:36 

Caruso is niet echt een methode om zelf mee aan de slag te gaan.
Als je het toch zelf wilt doen moet je op internet eerst alle artikelen die over de man geschreven zijn goed doornemen om te snappen waar het bij hem nou eigenlijk om draait, er is daarover genoeg info beschikbaar op het net.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2006 11:47 

De artikels op het net die ik erover gelezen heb gaan vaak over hetzelfde: Iedereen beweert dat je les van deze man gehad moet hebben om nu echt te snappen waar het over gaat. En de schrijvers van die artikelen beweren ook allemaal dat zij de enige zijn die het wel snappen... :?

Er is alleen een overeenkomst:Allemaal zijn ze tevreden over het resultaat van deze oefeningen.

En de Flexus methode is ook gebaseerd op Caruso. Kun je daar ook beter niet zonder een goede leraar aan beginnen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 feb 2006 13:13 

Een docent hierbij is makkelijk, maar het voordeel van de Flexus is dat de docent op de CD wordt meegeleverd. Op de Cd staan namelijk geen oefeningen die worden voorgespeeld maar wordt verteld wat de bedoeling is van het boek en hoe je hiermee om dient te gaan. Ben er zelf druk in bezig en het werkt geweldig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2006 20:24 

Citaat:
Wacht ff: Ook jij kan te ver gaan!!!!

Haha! Was ook absoluut niet van plan om hem onderuit te halen. Integendeel. Heb een paar keer met hem gespeeld en was juist onder de indruk van het gemak waarmee hij in de hoogte speelt.

Groet,

Dennis

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2006 08:49 

Zo bedoelde ik het ook niet. Wat ik bedoelde is dat het haast onmogelijk is (voor mij) om nog hoger dan Wim te spelen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2006 13:45 

we hebben soms een iets te kort lontje, in ons landje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2006 10:43 

erikveldkamp schreef:
Het gaat er bij Caruso wel om om de embouchure zo lang mogelijk te belasten zodat het uithoudingsvermogen vergroot wordt.

Daar gaat het dus helemaal niet over.

Als je trompetspelen heel droog bekijkt is het een kwestie van op het juiste moment de juiste spieractie genereren. Dit is het automatisme wat Caruso probeert te bereiken.

Belangrijk is dat je met je voet je lichaam timed en dat de luchtstroom constant is. Dat is alles waar je op let. Hoe het klinkt maakt niet uit en hoe hoog je ermee komt maakt niet uit en hoe lang je het volhoudt maakt niet uit. Je gaat zolang door totdat er geen toon meer uitkomt en dan stop je.

Ook de suggestie dat je de oefening kostte wat het kost (niet van jou, Erik :)) moet worden afgemaakt, klopt dus niet, lijkt me bovendien een hele slechte tip, want je forceert zo de hele boel bij elkaar, en we weten inmiddels hopelijk allemaal dat leren trompetspelen geen kwestie is van drammen maar van geduld. Van techniek en niet van kracht.

Wil je echt weten hoe het zit dan moet je het forum op de Trumpet Herald lezen. Er staan daar een aantal stickies met tips en studeersuggesties. Bovendien zijn daar een aantal mensen die wél weten hoe het werkt en ddie kunnen al je vragen beantwoorden.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 mei 2006 13:37 

HJ schreef:
Ook de suggestie dat je de oefening kostte wat het kost (niet van jou, Erik ) moet worden afgemaakt, klopt dus niet, lijkt me bovendien een hele slechte tip, want je forceert zo de hele boel bij elkaar, en we weten inmiddels hopelijk allemaal dat leren trompetspelen geen kwestie is van drammen maar van geduld. Van techniek en niet van kracht.

Het is toch bij Caruso zo dat als je het niet haalt je even moet wachten en het dan weer moet proberen. Haal je het dan weer niet moet je iets langen wachten. Haal je het dan na die pauze weer niet, moet je de oefening voor vandaag laten zitten en andere oefeningen gaan doen.

Het kan zijn dat ik het fout heb (het is nu 3 jaar geleden dat ik dat boek voor het laatst zag) maar ik dacht dat het zo zat in Caruso.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur