trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Conservatorium?!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 19:55 

ik sluit me bij erik aan.

er zijn tegenwoordig veel trompettisten, en velen die cons doen... maar alleen zij die er met kop en schouders bovenuit steken kunnen met spelen een goeie boterham verdienen.
(voorbeeld in belgie: steven devolder, nico schepers, serge plume, ea.)

als je hier echt financieel afhankelijk van bent moet je echt goed zijn, en beter zijn dan de andere. anders heb je zeker te maken met magerige maanden... heel magere maanden.

als je bijv erik zijn agenda bekijkt op zijn site dan zie je dat hij zo goed als iedere dag werkt (speelt, hobbiet :wink: ) dan is het natuurlijk allemaal rozegeur en maneschijn... rekeningetjes mooi betaald, geen vuiltje aan de lucht.
als je daarentegen een of meerdere mindere maanden hebt dan stapelen rekeningen zich op en begint de miserie....

ik heb 2 jaar cons gedaan en ben eigenlijk blij dat ik het niet gehaald heb.
ik heb vast werk, vast inkomen, en ben altijd blijven spelen en oefenen en mezelf blijven verbeteren (nu nog steeds)
en dit jaar staan al zo'n 50 optredens op de agenda, dus aan trompetspelen geen tekort.

vast inkomen (zekerheid) en veel optreden (leuke bijverdienst!)

wat kan een mens meer wensen. en als ik eens drie maand niet moet spelen dan is er geen enkel probleem.

ik ben echt niet heel goed, maar als je veel oefent en beetje bij beetje van het ene groepje in het ander beland en mensen leert kennen, kom je uiteindelijk wel in iets terecht die mss wat succes heeft en waarmee je veel kunt spelen, en kun je plezier hebben aan het trompetspelen zonder je te moeten zorgen maken over een mindere dag, of eens een maand niet moeten optreden.

mijn bescheiden mening

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 20:12 

Mooi gesproken Tom!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2006 20:26 

PieterBastrombone schreef:
Wilbert schreef:
Hopelijk zit ik volgend jaar in mijn eerste jaar (trombone :oops: ) in Zwolle. Heb er zin in :) !

Niet naar Rotterdam??

Hee Pieter, nee ik blijf lekker in Zwolle. Ik zit nu in de vooropleiding en het bevalt erg goed, Jilt Jansma is een fijne docent en als ik na een paar jaar ook directie wil gaan studeren, zit ik in Zwolle beter dan in Rotterdam. Bovendien trekt Rotterdam me totaal niet als stad, maar dat is niet echt een reden natuurlijk. Zwolle is ook lekker dichtbij en ik blijf denk ik (lekker goedkoop ;) ) bij mn ouders wonen, vandaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 10:21 

Hebben jullie er nooit over nagedacht om eerst een korte opleiding te doen voordat je het naar cons. gaat. Als is het maar een mbo-opleiding van een jaar, dan heb je in ieder geval al iets...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 10:32 

Girlpower schreef:
Hebben jullie er nooit over nagedacht om eerst een korte opleiding te doen voordat je het naar cons. gaat. Als is het maar een mbo-opleiding van een jaar, dan heb je in ieder geval al iets...

Bestaan er MBO opleidingen van een jaar dan? En als ze al bestaan, wat heb je daar dan aan...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 14:29 

Ik lees hier allemaal verhalen van mensen die conservatorium niet zouden doen vanwege de onzekere toekomst op financieel gebied.....jammer vind ik dat....
Waarom niet iets gaan doen wat je helemaal te gek vindt en niets anders willen dan lekker trompet studeren en veel muziek maken.....
Centjes verdienen is ook erg belangrijk, maar nee....ik ben blij dat ik eerst ben gaan doen wat ik leuk vind....i.p.v. van kiezen voor financiele zekerheid.
Nou kan ik mijn brood ervan kopen...dat geluk heb ik wel gehad, maar ik ken genoeg mensen die na hun conservatoriumstudie iets anders zijn gaan doen, omdat de schoorsteen ook moet roken.....MAAR: die hun studietijd aan het conservatorium voor geen goud hadden willen missen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 15:42 

bartjefrit schreef:
Girlpower schreef:

Bestaan er MBO opleidingen van een jaar dan? En als ze al bestaan, wat heb je daar dan aan...

Jazeker bestaan er MBO opleidingen van een jaar.
Na mijn conservatoriumopleiding heb ik zo'n opleiding gedaan. De vraag of je iets aan zo'n opleiding hebt, zal ik maar niet serieus nemen.....
Ik werk inmiddels al meer dan 10 jaar in de ICT-sector en dat bevalt me uitstekend. Ik had m'n conservatoriumperiode voor geen goud willen missen, maar ik ben blij dat ik nu 'vast' werk heb.

Als je overweegt om naar het conservatorium te gaan, moet je er wel rekening mee houden dat je na de opleiding misschien geen of weinig werk hebt. Zelfs voor topmuzikanten is het moeilijk om een zeker bestaan op te bouwen in de muziek. Als je het conservatorium toch gaat doen is het denk ik wel verstandig om de opleiding 'directie hafabra' er bij te doen, zodat je toch meer kans op werk hebt (dirigeren en in 2e instantie lesgeven aan de leerlingen van die orkesten)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2006 16:42 

A3aan schreef:
Ik lees hier allemaal verhalen van mensen die conservatorium niet zouden doen vanwege de onzekere toekomst op financieel gebied.....jammer vind ik dat....
Waarom niet iets gaan doen wat je helemaal te gek vindt en niets anders willen dan lekker trompet studeren en veel muziek maken.....
Centjes verdienen is ook erg belangrijk, maar nee....ik ben blij dat ik eerst ben gaan doen wat ik leuk vind....i.p.v. van kiezen voor financiele zekerheid.
Nou kan ik mijn brood ervan kopen...dat geluk heb ik wel gehad, maar ik ken genoeg mensen die na hun conservatoriumstudie iets anders zijn gaan doen, omdat de schoorsteen ook moet roken.....MAAR: die hun studietijd aan het conservatorium voor geen goud hadden willen missen.

Hier sluit ik me voor de volle 100 procent bij aan. Beter proberen je beroep te maken van iets dat je het graagst doet van alles, dan voor zekerheid kiezen en de rest van je leven werk doen dat je helemaal niet wilt. Je leeft maar een keer, Carpe Diem!

Als je zorgt dat je vaste lasten niet hoog zijn (flatje huren, piepklein autootje, goedkoop eten en niet elk weekend uitgaan (als je genoeg te spelen hebt, kun je niet eens elk weekend uitgaan) en je zorgt dat een deel van je inkomen vast en constant is (ik heb bijvoorbeeld een tijdje bij de post gewerkt, nu geef ik les), dan kun je met een beetje handigheid best rondkomen als beginnend muzikant. Het ligt er maar aan wat je wilt.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur