trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tongposities
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 13:00 

Het zou heel makkelijk kunnen dat zijn leraar toen het nooit behandled heeft met hem.
Net zoals de mijne tot nu toe.
Ik kwam het verleden jaar tegen in Fitness for Brass. En begon me nu toch het een en ander af te vragen. Ben er nu mee bezig.
Maar als je zonder kunde over Tongposities toch zó goed kunt spelen, begin ik na te denken over de waarde van het onderwerp.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 13:32 

Trompettor schreef:
Het zou heel makkelijk kunnen dat zijn leraar toen het nooit behandled heeft met hem.
Net zoals de mijne tot nu toe.
Ik kwam het verleden jaar tegen in Fitness for Brass. En begon me nu toch het een en ander af te vragen. Ben er nu mee bezig.
Maar als je zonder kunde over Tongposities toch zó goed kunt spelen, begin ik na te denken over de waarde van het onderwerp.

met alle respect, maar goed is een subjectief begrip.

En als je speelt zonder kennis van tongposities, kan dat betekenen dat je simpelweg die filosofie al lang toepast, en dus geen noodzaak hebt om je erin te verdiepen.

Maar het onderwerp heeft zeker waarde. En zelfs als je het automatisch doet, is het nuttig om te weten wat je precies doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 15:24 

Ik heb nog nooit iets gedaan met tongposities en kan ook prima mijn bindingen maken. Ik houdt liever mijn tong zoveel mogelijk laag in de mond (onbewust) omdat de tong dan zo weinig mogelijk in de weg zit van de luchtstroom. Daardoor houdt je een groter geluid in het volledige bereik. Je speelt hoger door de lippen meer aan te spannen in combinatie met meer luchtdruk vanuit de longen (meer ademsteun).

(Er heb er een stukje over geschreven in de laaste Sonic).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 15:33 

erikveldkamp schreef:
Ik heb nog nooit iets gedaan met tongposities en kan ook prima mijn bindingen maken. Ik houdt liever mijn tong zoveel mogelijk laag in de mond (onbewust) omdat de tong dan zo weinig mogelijk in de weg zit van de luchtstroom. Daardoor houdt je een groter geluid in het volledige bereik. Je speelt hoger door de lippen meer aan te spannen in combinatie met meer luchtdruk vanuit de longen (meer ademsteun).

(Er heb er een stukje over geschreven in de laaste Sonic).

ik heb nog nooit last gehad van een te klein geluid in de hoogte, met gebruik van ademsteun ( want daar komt toch het meeste wel op neer ) en tong positie als extra ondersteuning.

schijnbaar heb jij het niet nodig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 15:41 

Dat kan, maar ik denk niet dat de tong daar fysiek veel aan bij draagt. Mentaal zou het wel kunnen zijn dat je door te denken aan een hogere tongpositie makkelijker hoog speelt. Omdat dan ook het embouchure en de ademsteun ook onbewust mee verandert.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 feb 2006 15:52 

erikveldkamp schreef:
Dat kan, maar ik denk niet dat de tong daar fysiek veel aan bij draagt. Mentaal zou het wel kunnen zijn dat je door te denken aan een hogere tongpositie makkelijker hoog speelt. Omdat dan ook het embouchure en de ademsteun ook onbewust mee verandert.

dat ga ik vanavond eens uitproberen. 8)

Maar puur fysiek kun je stellen dat de luchtsnelheid vergroot word als het met dezelfde kracht ( of grotere kracht ) door een kleinere opening gejaagd wordt.

En dat zorgt weer voor snellere en meer liptrillingen, dus ook makkelijker in de hoogte.

ZToch wil ik dat experiment er wel eens aan wagen. Eens kijken of het alleen mentaal is. Als ik niet te dronken ben na afloop laat ik wel weten hoe het me bevallen is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2006 15:26 

[quote="camel"][Maar puur fysiek kun je stellen dat de luchtsnelheid vergroot word als het met dezelfde kracht ( of grotere kracht ) door een kleinere opening gejaagd wordt.
quote]

Dat klopt, maar die kleinere opening is dan de lipopening. Door de tong in een hogere positie te houden wordt de luchtstroom afgeremd voordat het bij de lipopening is, waardoor je minder luchtdruk krijgt bij de lippen, maar meer achter de tong. Hoe hoger de tong, hoe meer druk achter in de keel.

Als je het met een tuinslang vergelijkt : Door je duim op het uiteinde van de slang te houden verhoog je de snelheid en druk van het water (een kleinere lipopening). Door de slang voor het uiteinde in te drukken krijg je minder snelheid van het water (hogere tongpositie). Om toch evenveel druk te behouden moet je de kraan verder openzetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2006 16:22 

erikveldkamp schreef:
Als je het met een tuinslang vergelijkt : Door je duim op het uiteinde van de slang te houden verhoog je de snelheid en druk van het water (een kleinere lipopening). Door de slang voor het uiteinde in te drukken krijg je minder snelheid van het water (hogere tongpositie). Om toch evenveel druk te behouden moet je de kraan verder openzetten.

mooie vergelijking!
Ik heb vaak wel last van een te opgezette nek, dat kan dus onder andere aan mijn tong liggen? Wat nog meer?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur