trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet Bach Strad. Kanstul of Yamaha Xeno
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 13:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe trompet Bach Strad. Kanstul of Yamaha Xeno
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 12:26 

Ik ben aan het twijfelen tussen een aantel trompetten hopelijk kan iemand me helpen.
Ik ben bij Adams geweest en wil nu kiezen tussen Bach, Kanstul en Yamaha.
De Kanstul moet ik nog gaan proberen bij Hanssen. Op de Yamaha Xeno zit alles op perfecte toeter maar het geluid is bij mij vlakker en minder briljanter dan op een Bach.
Prijs is minder belangrijk, ik koop hem maar een keer voor langere tijd.
Ben van origine een gevorderde amateur bugelist en speel op een van Laar met DW 4FL mondstuk. Op trompet speel ik bij allerlei clubjes hij moet super all round zijn maar gebruik hem voornamelijk bij de fanfare. Mijn Getzen Eterna heb ik wegens beëindiging kapelletje in moeten leveren. Wat betreft de mondstukken heb ik een VB 3c en 5c meegenomen, bij 3c kom ik na een tijdje in de knoop, al twijfel ik nu bijna aan alles.
Ik ben nu aan het proberen op een Bach strad, heb verschillende modellen de ML 180 met 43 beker en de ML LT 180 met 43 beker allebei gemodificeerd. Op allebei de toeters is iets aan te merken De standaard 180 wordt me na een tijdje te zwaar en de LT180 vind ik naar een scheurijzer nijgen. Zou de ML LR180 met reversed leadpipe iets zijn?
Ze zeggen dat deze minder weerstand heeft maar wordt het blazen dan niet nog zwaarder?
Wat is eigenlijk het verschil tussen een 37 en een 43 beker?
Men zegt dat de toeters van Bach niet zo uniform van makelei zijn en minder goed stemmen, klopt dat? En wat is hierin het advies. Is Kanstul in beginsel voor mij een optie?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 12:41 
Moderator

Tussenvraagje: Hoe ben je op de door jou aangehaalde drie opties uitgekomen?
Is dit na een voorselectie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 13:06 

als ik jou was zou ik Van Laar maar eens gaan proberen. Als je in deze toeters gewoon niet echt vindt wat je wilt moet je doorzoeken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2006 13:09 

De trompetten waar je naar vraagt zijn op dit forum al vaker aan de orde gekomen. Je kunt met de zoekfunctie een hoop info terugvinden.
Je keuze van een instrument is heel persoonlijk. Wat de een waardeert, kan een ander verafschuwen. Hoe dan ook, ik heb dezelfde trompetten uitgeprobeerd toen ik een half jaar geleden een nieuw instrument wilde aanschaffen. Ik vond de Bach 43 ML LR180 erg goed, Xeno en Kanstul werkten voor mij minder. Uiteindelijk koos ik voor een Yamaha 8310Z, met name vanwege de klank (flexibel: van teutoons, klassiek naar warm, jazzy naar een scherp, commercieel geluid), speelgemak (spreekt makkelijk aan) èn een aanvaardbare prijs. De kosten zijn blijkbaar voor jou geen issue, in een hogere prijsklasse zijn nog wel meer interessante alternatieven te vinden, zoals Taylor, Van Laar, Straub, etc. (opnieuw zie de zoekfunctie).
Veel succes!
Bas

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 00:26 

Bas schreef:
in een hogere prijsklasse zijn nog wel meer interessante alternatieven te vinden, zoals Taylor, Van Laar, Straub, etc.

Even een opmerking, de Van Laar zit zeker niet in de hogere prijsklasse, wel in de hogere kwaliteitsklasse :D
Eergisteren is Hub van Laar op mijn uitnodiging bij mijn vereniging geweest met 12 instrumenten (6 bugels en 6 trompetten). Ikzelf wist natuurlijk al wel wat voor klasse instumenten de 'van Laars' zijn (ik speel zelf op een B4) maar ik wil ook graag dat mijn clubje overstapt op van Laar. Iedereen was verrast door de mogelijkheden van de instrumenten.

Als ik jou was, 'Trompeto', zou ik zeker nog 'ns bij Hub langs gaan en zijn trompetten uitproberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 00:33 

Weinig dingen zijn zo persoonlijk als de keuze van een Trompet.
Je moet daarbij in de 1e plaats afgaan op je eigen gevoel.
Wat je al aangaf: Je zoekt een allround instrument en alle 3 de merken die je noemt zijn daarvoor geschikt. Dus ga je af op zaken als klankkleur, ergonomie en kwaliteit.
Met name dat laatste is mijns inziens het item waarin de 3 elkaar nauwelijks ontlopen.
Wil je echter een custom toeter dan adviseer ik je om idd eens bij van Laar langs te gaan. Dan heb je een instrument waarvan (ik vind dat) de kwaliteit op een hoger niveau ligt. Zaken als Bauerfeind ventielen en afwerking naar eigen keuze zijn best uniek te noemen. Bovendien kun je bij van Laar kiezen uit een 7-tal modellen die hij naar eigen inzicht en onderling overleg zelf nog kan aanpassen.
En dat voor de prijs van een Bach of een Xeno. Ik wil de Xeno en Bach fanaten niets tekort doen: Het zijn prima toeters, maar t.o.v. van Laar missen ze net dat kleine stukje extra.

Veel suc6.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 08:20 

Henry schreef:
Zaken als Bauerfeind ventielen en afwerking naar eigen keuze zijn best uniek te noemen.

Veel suc6.

Bauerfeind is niet uniek, er zijn meerdere merken die deze ventielen gebruiken, en ook de kwaliteit van Bauerfeind is niet uniek, er zijn meer ventiel fabrikanten die erg goede ventielen maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 10:07 

camel schreef:

Bauerfeind is niet uniek, er zijn meerdere merken die deze ventielen gebruiken, en ook de kwaliteit van Bauerfeind is niet uniek, er zijn meer ventiel fabrikanten die erg goede ventielen maken.

Bauerfeind is idd niet uniek. Ik weet dat er veel merken zijn met deze ventielen (heb er zelf 1) Maar Bauerfeind in deze prijsklasse is wel uniek!!!

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur