trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet Bach Strad. Kanstul of Yamaha Xeno
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 12:46 

BertS schreef:

Eergisteren is Hub van Laar op mijn uitnodiging bij mijn vereniging geweest met 12 instrumenten (6 bugels en 6 trompetten). Ikzelf wist natuurlijk al wel wat voor klasse instumenten de 'van Laars' zijn (ik speel zelf op een B4) maar ik wil ook graag dat mijn clubje overstapt op van Laar. Iedereen was verrast door de mogelijkheden van de instrumenten.

.

Toevallig speel ik bij die vereniging van Bert :lol:
Ik ben zelf ik het bezit van twee Yamaha trompetten, waaronder een Xeno 8335 en een 6345. Afgelopen maandag heb ik op verschillende trompetten gespeeld van Dhr van Laar...en heb mezelf nu dus ook 1 besteld...jawel...een B4!! :D
Ik heb ervaren dat dit instument super speelt en een geweldige klank heeft! Kan niet wachten tot ik mijn handgemaakte instrument thuis heb!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 14:17 

Goede keuze... :P

Profiel  

Berichttitel: knoppies
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 14:37 

Over ventielen gesproken, ik zou als geld geen rol speelt toch de keuze van de aanschaf van de trompet af laten hangen van de kwaliteit van de ventielen en de leadpipe. Dat zijn immers de achillespezen van de trompet, niet de klank! Ik bedoel, als je die Kanstul koopt en na 5 jaar kan je de leadpipe laten vevangen omdattie onder de (red)rotte plekken zit dan kan dat ding nog zo mooi klinken maar echt een goed gevoel zal je er niet van krijgen. Idem dito met Yamaha en zijn fijne ventielen.......
Ik zou een reisje naar Rosmalen gaan ondernemen, daar zit Hans de Brassimporter en die heeft zoveel in z'n huisje gestouwd dat het me sterk lijkt dat je er bij hem niet uitkomt.
Voorbeeldje? Mijn Straub ziet er zowel van binnen als van buiten na 3eneenhalf jaar intensief gebruik nog als nieuw uit en de Holton van Mark -die mischien één jaartje ouder is- kan eigenlijk nu al met het oud ijzer mee want de leadpipe + de stembocht (!!) zitten onder de rode plekken, de lak flikkert eraf en dat derde ventiel heeft wel heel veel karakter......... En dat voor een toeter die veel meer gekost heeft dan de mijne.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 15:11 

Als je je zorgen maakt om het rotten van de leadpipe, moet je erop letten dat de leadpipe van goldbrass is gemaakt. Die zijn beter bestemd tegen water. Een verzilverde leadpipe bladert of bobbelt ook minder snel als ie van goldbrass is. De Yamaha Xeno 8335RGS heeft een goldbrass leadpipe, de Hub van Laars volgens mij ook tenzij je wat anders wenst (qua klank).

Ik geloof dat Hanssen ok speciaal Kanstuls besteld met een goldbrass leadpipe en stembocht.

Maar mijn Bachs uit 1964 en 1941 hebben ook geen goldbrass leadpipe en daar is niets mee aan de hand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 15:12 

Onderhoud is hier het keyword mensen!!!
Maak die toeter regelmatig schoon van binnen zodat die frikandellen-resten niet in de leadpipe blijven zitten.
1* per week met de wisser erdoor (of gebruik spitballs) en de toeter kan 30 jaar mee zonder rot.

Door schade en schande wijs geworden hoor!!! Ik heb een Bach waarvan na 15 jaar de leadpipe moest worden vervangen.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel: dusnie
BerichtGeplaatst: 23 feb 2006 16:49 

Citaat:
Onderhoud is hier het keyword mensen!!!

Mispoes. Het al dan niet rotten van de leadpipe heeft nauwelijks te maken met de staat van onderhoud van het instrument en alles te maken met het materiaal waar de leadpipe en de stembuis van gemaakt zijn. Daar is reeds een heel topic aan gewijd, lees dat maar 's door.
Het regelmatig schoonmaken van je instrument heeft natuurlijk wel zijn voordelen: Het instrument speelt lichter en spreekt beter aan.
Overigens fijn om te lezen dat Hub zijn zaakjes voor elkaar heeft, dat geeft de burger weer moed!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: nou een xeno natuurlijk
BerichtGeplaatst: 05 maart 2006 16:59 

Met een xeno weet ik zeker dat je goed zit. Goede aanzet. goed geluid. en een mooi instrument:) en niet al te duur!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2006 17:08 

sinds wanneer zet een instrument goed aan?

heb ik al mijn staccato oefeningen voor niks gedaan :( Ik ga ook maar een xeno kopen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur