trompet.nl > forum > Toon onderwerp - greep linker hand
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: greep linker hand
BerichtGeplaatst: 07 maart 2006 22:37 

Heel wat leadtrompettisten houden hun trompet op een specifieke manier vast. Meer bepaald : vaak bevinden de pink, ringvinger en eventueel ook middenvinger van de linker hand zich onder de derde slide. Recent begon ik hiermee te experimenteren en merk een heel lichte verandering in sound. Hebben jullie hier ervaring mee of bestaat er een bepaalde theorie omtrent verschillende grepen ?

Groeten,

Fred

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2006 21:23 

Gewoon vasthouden zoals je het zelf wil, Ad van Zon speelt zelfs met zn linker wijsvinger OVER de beker. Als het voor hem werkt, wie zou daar dan iets van moeten zeggen?
Ik speel zelf meestal met de wijsvinger door de ring en drie vingers onder de schuif, maar doe dat niet consequent. Niet omdat ik een ander geluid wil maar omdat deze houding voor mezelf de meeste stabiliteit in het instrument geeft. En als ik kramp krijg hou ik hem anders vast, bv met de pink door de ring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2006 21:37 

ik zou me wel voor kunnen stellen dat je daardoor minder druk uit gaat oefenen omdat je zeg maar minder houdvast hebt aan de trompet. Bovendien verplaats de druk zich zeg maar schuin omhoog waardoor je minder druk op de bovenlimp zal en hebben en meer op de onderlip.

Maar dit is maar een redenering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2006 02:25 

Ringvinger door de ring, wijs- en middelvinger tussen ventielhuis en ringvinger gekreukeld. Voelt voor mij het meest natuurlijk aan, zit verder geen filosofie achter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2006 09:21 

Paar jaar geleden kreeg ik een nieuwe trompet van de vereniging en heb toen ook "m'n linkerhand" veranderd. Nu doe ik middelvinger in de trigger; pink en ringvinger om de onderkant van de ventielen. Wat ik merkte is dat ik voor m'n gevoel wel een betere balans in het vasthouden van de trompet heb.

Hans schreef:
En als ik kramp krijg hou ik hem anders vast, bv met de pink door de ring.

Hoe krijg je kramp in je linkerhand?? Ik heb het gelukkig nog nooit gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2006 10:40 

Hoe krijgt Hans kramp in z'n linkerhand?????

Waarschijnlijk niet van het trompetspelen! :lol: :lol: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2006 10:58 

Wijs- en middelvinger boven de pomp. Middelvinger door de ring, en Pink en ringvinger onder de pomp.
Overigens ik wil best geloven dat een andere greep een ander geluid voortbrengt, maar dat zal zo marginaal zijn dat het bijv. in een sectie of orkest niet meer hoorbaar zal zijn. Dus: Vasthouden zoals het je het beste gevoel geeft!

Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2006 12:26 

Als de lokatie van een brace tussen beker en leadpipe of een extra brace tussen de stempomp al een heel verschil in sound kan geven dan denk ik dat een hand tussen de derde slide en de beker gewrongen (als je grote handen hebt) toch wel degelijk een invloed op je geluid kan zijn. (heb het overigen niet beluisterd/ geprobeerd...)

Wanneer ik de trompet/beker hoog hou heb ik ook meestal drie vingers onder de derde slide, een automatisme, en laat ik mijn beker zakken dan pak in meesal over met al min vingers door de ring.
Maar bij mij is het gewoon luiigheid, het minder ver ik mijn linker arm op moet tillen hoe beter :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur