trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Improvisatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:34 

compleet waar
maar in je vorige post zet je ook clifford brown als een melodieuse ( :? ) trompettist neer. is hij niet ook een trompettist die al die shit beheerst als een tierelier .al weet ik dat hij in ballads echt super mooi speelt en ook in bebop de meest geniale lijnen er door gooit. maar deze zijn dan wel razend snel en viruoos. ik bedoel bijv. in joy spring zijn eerste chorus dat stuk op Am7|Am7 D7|Gma7 | enz enz.. (maat 17 en verder..)
dat is toch typisch techniek (voorslagje in arpeggio naar beneden)..
het komt gewoon neer op een bekende zin van jazz solisten
"learn it, play it, dream it, and most of al, forget it"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 15:48 

Ik vind Joy Spring een goed voorbeeld van een goede improvisatie/melodie op een moeilijk schema. Er zitten ook genoeg arpegio's in, dat klopt, maar die gaan wel ergens naar toe. Maat 17 is een geweldige lick/vondst en veel gekopieerd volgens mij.

Ik heb wel eens gehoord dat Tom Harrell veel staccato arpeggio's studeert om zo de verbindingslijnen in de akkoorden te vinden. dat is ook een goede oefening.

Je gaat natuurlijk ook eerder arpegio's spelen op II-V-I in plaats van schema's zoals So What. Dan moet je wat creatiever te werk gaan.

Maar zoals ik al zei, het doel is een mooi melodie maken. Arpeggio's en scales zijn alleen maar hulpmiddelen net zoals timing, frasering etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 16:38 

wederom weer met je eens
(tom harrel is trouwens echt een van de meest toffe solisten)
maar dan is het de vraag hoe maak je die melodieen.
door ontzettend veel te doen natuurlijk (dat weet ik uit ervaring wel)
maar is er niet een theorie achter melodieuse lijnen?
gebruik van tensenion/release en herkenbaarheid (bijv door quotes) is natuurlijk erg bekent maar verder heb ik geen idee

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 16:46 

Er is overal wel een theorie bij te bedenken maar het is beter om je muzikaliteit te ontwikkelen door veel te luisteren en te spelen. Daarnaast is piano spelen ook erg bevorderend voor je spel.

Daarnaast moet je je trompetspel en techniek ontwikkelen zodat je de ideeën ook daadwerkelijk op trompet kunt spelen.

Wat ook erg belangrijk is dat je een goed geluid hebt. Zonder een mooi geluid met diepgang klinkt het ook niet.

Daarnaast moet je ook luisteren naar je mede muzikanten en zij naar jou zodat je ook daadwerkelijk samenspeelt ipv op een solistisch eiland zit noten te poepen.

En vergeet de timing en frasering niet. Een erg onder gewaardeerd onderdeel van de solo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 17:15 

Erik,
heb je ook oefeningen die je gebruikt voor sound (longtone studies waarschijnlijk)
en voor je frasering en time of is dat echt puur luisteren naar de groten
en solo's uitschrijven en meespelen natuurlijk
..
is soleren niet iets waar je echt talent voor moet hebben (verbeelding en creativiteit) en daardoor zozeer niet echt aan kunt leren maar meer moet ontwikkelen

En zijn er niet andere mensen die ook soleren en technieken hebben of juist niet
volgend mij zijn er ook nog wat lui die cons doen en wat afgestudeerden die er ook wat vanaf weten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 maart 2006 18:01 

cees schreef:
Erik,
heb je ook oefeningen die je gebruikt voor sound (longtone studies waarschijnlijk)
en voor je frasering en time of is dat echt puur luisteren naar de groten
en solo's uitschrijven en meespelen natuurlijk

Ik studeer mijn scales met verschillende fraseringen. Voor swing frasering bind ik de 2e naar de 3e achste en de 4e naar de 1e etc.

Ik doe geen long tones studies voor sound. Ik studeer niet bewust op sound maar weet wel wat ik moet doen om te klinken als Chet Baker of Clifford of meer klassiek. Daarnaast zou je de thema's eens anders kunnen laten klinken, bijv. met meer ruis of een dikke tong.

cees schreef:
is soleren niet iets waar je echt talent voor moet hebben (verbeelding en creativiteit) en daardoor zozeer niet echt aan kunt leren maar meer moet ontwikkelen

Improviseren is net zoals taal leren en net zoals bij taal kun je meer of minder aanleg hebben. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt leren improviseren, maar we worden niet allemaal Clifford's of Hubbard's. Je moet als solist bezeten zijn van je vak als je echt ver wilt komen. Alleen talent is dan niet genoeg.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2006 14:46 

cees schreef:
wederom weer met je eens
(tom harrel is trouwens echt een van de meest toffe solisten)
maar dan is het de vraag hoe maak je die melodieen.
door ontzettend veel te doen natuurlijk (dat weet ik uit ervaring wel)
maar is er niet een theorie achter melodieuse lijnen?
gebruik van tensenion/release en herkenbaarheid (bijv door quotes) is natuurlijk erg bekent maar verder heb ik geen idee

Hier twee clips van Tom Harrell, een meesterlijke solist.

http://www.youtube.com/watch?v=FgXchTPxnIo

http://www.youtube.com/watch?v=5VmpeqL8b6M

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 maart 2006 15:46 

8O zooooow die is goed man, prachtig mooi die bugel solo, alleen vind ik hem wel als een echte trompettist spelen op zn bugel, harde aanzet bedoel ik ermee als ik het goed formuleer..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur