trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: TCE
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 22:22 

jepk schreef:
Hallo ,

Ik ben wat maanden met TCE ( Tongue Controlled Embouchure)bezig van Jerome Callet.
Zou graag met anderen in gesprek komen die daar ook mee bezig zijn. :lol:

Jan

Heb je hier een boek voor of gebruik je de info op internet?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2006 07:58 

Er is een boek over TCE genaamd Trumpet Secrets, maar de uitleg en tekeningen zijn zeker niet zo duidelijk. :oops:

Je kunt je ook inlezen op de Trumpetherald bij het forum van Jerome Callet.

Belangrijk is dat je tanden zeker 13- 20 mm van elkaar staan, je tong heel dik en breed maken, bovenkant tong raakt onderkant boventanden op zo'n 15 - 25 mm vanaf de tongpunt(dat is heel erg verschillend) ,de bovenkant van de tong raakt drie punten aan ten alle tijden en dat is onderkant boventanden, bovenlip en onderlip. :idea:

Dus je tongpunt die heel breed gemaakt wordt door de druk tegen je onderlip moet heel sterk ombuigen vanaf het punt waar je boventanden geraakt wordt.

Lucht uitblazen dmv spitbuzz, dan maakt je tong in het midden een opening (kanaaltje)zo'n 2 mm vanaf je boventanden.
Denk aan een haar die op je tong zit, die probeer je eraf te spugen.

Je lippen hoeven ook niet op elkaar te blijven omdat je tong er tussen komt staan, zodat de onderlip niet belangrijk is voor het voortbrengen van de trillingen.
Een opening van 5 mm tussen je lippen tot zelfs buiten het mondstuk is prima, omdat je tong alles afsluit.

Heel veel geduld moet je zeker hebben, want het valt echt niet mee om dit allemaal maar eventjes te doen, het is echt opbouwen om een zeer sterke tong te krijgen die voor in je mond blijft staan.

Jan

Laatst bijgewerkt door jepk op 10 apr 2006 20:35, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2006 10:59 

met name de tekeningen in Trumpet Secrets zijn erg eng... 8O

Theorie die beschreven staat is op zich helder, alleen ben ik er geen voorstander van om overal een kaartje met cijfers aan te hangen. Het gevoel erbij is belangrijk (cliche), maar zo heeft Peter Masseurs mij binnen een uur uit kunnen leggen en voor kunnen doen hoe "TCE" werkt en heb ik dat zelf ervaren.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die in zekere mate met een zogenaamd "TCE" spelen. Jerome Callet geeft het deze naam en verdient er geld mee, maar wat ik zeg: bij heel veel mensen speelt de tongpositie een belangrijke rol voor hun trompetspel, zonder dat ze bewust "TCE" spelen

Voor mezelf denk ik meer vanuit blazen, waarbij/waarna de tong een positie inneemt, dan een tongpositie zetten en daarna blazen.
(en "TCE" met opzet tussen aanhalingstekens :wink: )

ik geloof dat gerrit (helaas al enige tijd niet meer op het forum, dacht ik) ook al een tijd bezig is met Trumpet Secrets. Hij heeft Bahb C. persoonlijk erover gesproken en les gehad van een student van Bahb die nu in Duitsland lesgeeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 15:30 

gianni schreef:
met name de tekeningen in Trumpet Secrets zijn erg eng... 8O

Theorie die beschreven staat is op zich helder, alleen ben ik er geen voorstander van om overal een kaartje met cijfers aan te hangen. Het gevoel erbij is belangrijk (cliche), maar zo heeft Peter Masseurs mij binnen een uur uit kunnen leggen en voor kunnen doen hoe "TCE" werkt en heb ik dat zelf ervaren.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die in zekere mate met een zogenaamd "TCE" spelen. Jerome Callet geeft het deze naam en verdient er geld mee, maar wat ik zeg: bij heel veel mensen speelt de tongpositie een belangrijke rol voor hun trompetspel, zonder dat ze bewust "TCE" spelen

Voor mezelf denk ik meer vanuit blazen, waarbij/waarna de tong een positie inneemt, dan een tongpositie zetten en daarna blazen.
(en "TCE" met opzet tussen aanhalingstekens :wink: )

ik geloof dat gerrit (helaas al enige tijd niet meer op het forum, dacht ik) ook al een tijd bezig is met Trumpet Secrets. Hij heeft Bahb C. persoonlijk erover gesproken en les gehad van een student van Bahb die nu in Duitsland lesgeeft.

Het is geen kaartje er aan hangen met TCE omdat dit gewoon heel anders is dan iedere ander embouchure, alles draaid om je tong, die regeld alles tot in het extreme.
Jerome Callet heeft het opnieuw ontdekt en helemaal verder ontwikkeld om het op een goede manier te kunnen leren.Wat ik wel belachelijk vindt is dat het mondstuk wat hiervoor uitermate geschikt is de Weril W 46 door hem verkocht wordt voor 100 dollar terwijl het bij Weril zelf 18 dollar kost. :oops: De naam TCE komt trouwens bij Bahb vandaan.

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 15:33 

Je hebt er volgens babh geen speciaal mondstuk nodig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 15:48 

erikveldkamp schreef:
Je hebt er volgens babh geen speciaal mondstuk nodig.

Er zijn er een paar heel goed geschikt volgens Jerome Callet, als het maar ondiep is, en de jongens die het weten zeggen vooral in de jazz zo klein mogelijk , 15 mm voor de cup diam is niet groot.
Ik weet dat Peter Masseurs veel grooter speelt.

JC-PM Peter Masseurs model: 1 1/2C Bach diameter with a more modern design cup. Produces more powerful tone, projection & flexibility than standard cup. Perfect center. One of the best mpcs for symphonic players

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 16:45 

Wat TCE betreft zou ik als ik jou was eens naar Peter Masseurs gaan als dat mogelijk is. Die is volgens mij veel minder dogmatisch over dan Callet of Civiletti.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 19:17 

Wie weet komt het er nog een keer van. :P

Laatst bijgewerkt door jepk op 08 apr 2006 09:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur