trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valve alignment bij Adams?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Valve alignment bij Adams?
BerichtGeplaatst: 31 maart 2006 13:00 

Heeft er iemand ervaringen met een valve alignment door Adams. Ik lees hier en daar over een behoorlijke verandering qua intonatie/ weerstand e.d. na een valve alignment. Is het eventueel te vergelijken met een PVA door Bob Reeves?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 maart 2006 19:04 

Hoe groot het resultaat zal zijn zal sterk afhangen van hoe de alignment is gebeurt bij de fabrikant.
Hoe slechter de alignment in de fabriek is gedaan hoe groter het resultaat bij Adams.
Ventielen kunnen in diverse richtingen afwijken, te hoog of te laaf of links of rechts in rotatie richting.
Bovendien zullen de maatvoeringen van het ventielhuis met het corresponderende ventiel m.b.t. de gaten overeen moeten komen.
De diameter van de gaten als zowel de positie's van de gaten.
Als de ventielen niet goed zijn uitgelijnd heb je als het ware een vernauwing in het totale weerstands circuit tussen receiver en beker.
Mocht er bij alle 3 ventielen een afwijking zijn die wordt gecorrigeerd zal dat zeker merkbaar zijn, b.v. de boring zal nu kloppen met de specificatie van de fabrikant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 16:33 

en wat kost dat zo ongeveer?
Gr Pim

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 17:38 

€ 160,=. Daarom wilde ik ook eens weten of iemand dit wel eens heeft laten doen en zo ja of het merkbaar was. Gezien de reactie's tot nu toe dus niemand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 19:14 

Het feit dat er alingment moet plaats vinden vindt ik persoonlijk een te kortkoming van de bouwer.
Je kunt ook bij het kopen hierop letten en ze laten uitlijnen bij b.v. de eerste service beurt.
In mijn geval is dat zo gegaan, ik heb aangegeven dat ik niet tevreden was m.b.t. de alignment van de ventielen.
De dealer heeft samen met de fabrikant voor een juiste alignment gezorgd, het 2e ventiel is daarbij in het geheel vervangen omdat deze niet was uit te lijnen.
Het hele alignment verhaal heeft mij dus niks gekost, omdat ik aanspraak gemaakt heb op de garantie van het instrument in de garantie periode.

Natuurlijk is het voor sommige dealers een mooi verhaal waaraan ze ook geld willen verdienen, vanaf de bouwer horen ze gewoon goed te zijn inclusief valve alignment.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 19:18 

Als de je de ventielen indrukt en de gaten zitten recht voor de buizen dan zou ik geen uitluining laten doen. Soms zijn een paar nieuwe viltjes voldoende.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2006 21:02 

Ook als de ventielen niet zijn ingedrukt zullen ze recht voor de gaten moeten zitten.
Dat kan een probleem zijn dat een ventiel ingedrukt niet voor het gat zit en in de rust stand wel of andersom, dit krijg je onmogelijk goed met viltje's.( mijn 2e ventiel in eerdere post :? )
Met viltje's kan je bovendien alleen de hoogte instellen en niet de rotatie richting of de diameters van de gaten zowel in het ventielhuis als het ventiel zelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 apr 2006 10:26 

OK, misschien maar eens proberen dan. Op www.bobreeves.com staat er een interessante uitleg over. Zeker bij oudere trompetten kan het veel uitmaken. Een goeie trompet kan er nog beter door worden. Dat belooft dus wat voor mijn Bach Mt. Vernon.!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur