erikveldkamp schreef:
Qua uithoudingsvermogen maakt het niet zoveel uit welke techniek je leert. En Peter vertelde me ook dat hij ook op dezelfde manier de ademtechiek gebruikt zoals ik het doe. Dus hoe hoger ik/hij speelt hoe hoger we inademen zoals bij de Yoga ademtechniek. Ik zet er waarschijnlijk wat meer druk op om een geprojecteerder geluid te krijgen.
Peter vertelde me wel dat je met deze technek erg flexibel kunt spelen, maar ik denk dat je dat met een "normaal" embouchure ook kunt. Trompettisten zoals Maurice Andre, Hakan Hardenberger of Frits Damrow (om er een paar te noemen) hebben toch ook wel een redelijk flexibel embouchure en een goed uithoudingsvermogen.
Als TCE echt een betere trompettist zo opleveren dan speelden we allemaal wel zo als het al 300 jaar bestaat. Dan had Callet het niet hoeven te herondekken maar dan bestond het nog gewoon. Blijkbaar is een "normaal" embouchure "beter" of in ieder geval voldoende om alles te kunnen spelen wat ons wordt voortgezet.
Ik weet uit eigen ervaring zeer goed dat de embouchure zich vanzelf aanpast aan de muziekstijl die je beoefent. Als ik veel klassiek studeer krijg ik een flexibel embouchure, als ik veel lead speel heb ik een groot bereik met een meer gefocussed geluid.
Als je het een klein beetje volgt

, dan zie je dat juist de mensen die overstappen naar TCE niet tevreden waren met het andere embouchure wat zij gebruikte, en hebben vaak meerdere geprobeerd.Het grote voorbeeld is toch wel Bahb die veel beter speelt dan ooit tevoren.Waarom zou Peter Masseurs dan over gestapt zijn, het moet heel zeker een voordeel gehad hebben voor hem

.Jerome Callet kon niet eens een C3 spelen,met TCE boven de C4.Een normaal embouchure zal voor heel veel voldoende zijn tot C3, maar daar boven komt het probleem.En natuurlijk je hebt altijd uitzonderingen.Maar als ik Maurice Andre zie spelen zijn tong blijft voor in de mond bij het inademen, zijn kin en kaak beweegt bij iedere aanzet, lijkt het verdacht veel op TCE

.