trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 21:28 

:D :D :D
Gaaf eindelijk snap ik TCE !!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 08:41 

erikveldkamp schreef:
Qua uithoudingsvermogen maakt het niet zoveel uit welke techniek je leert. En Peter vertelde me ook dat hij ook op dezelfde manier de ademtechiek gebruikt zoals ik het doe. Dus hoe hoger ik/hij speelt hoe hoger we inademen zoals bij de Yoga ademtechniek. Ik zet er waarschijnlijk wat meer druk op om een geprojecteerder geluid te krijgen.

Peter vertelde me wel dat je met deze technek erg flexibel kunt spelen, maar ik denk dat je dat met een "normaal" embouchure ook kunt. Trompettisten zoals Maurice Andre, Hakan Hardenberger of Frits Damrow (om er een paar te noemen) hebben toch ook wel een redelijk flexibel embouchure en een goed uithoudingsvermogen.

Als TCE echt een betere trompettist zo opleveren dan speelden we allemaal wel zo als het al 300 jaar bestaat. Dan had Callet het niet hoeven te herondekken maar dan bestond het nog gewoon. Blijkbaar is een "normaal" embouchure "beter" of in ieder geval voldoende om alles te kunnen spelen wat ons wordt voortgezet.

Ik weet uit eigen ervaring zeer goed dat de embouchure zich vanzelf aanpast aan de muziekstijl die je beoefent. Als ik veel klassiek studeer krijg ik een flexibel embouchure, als ik veel lead speel heb ik een groot bereik met een meer gefocussed geluid.

Als je het een klein beetje volgt 8O , dan zie je dat juist de mensen die overstappen naar TCE niet tevreden waren met het andere embouchure wat zij gebruikte, en hebben vaak meerdere geprobeerd.Het grote voorbeeld is toch wel Bahb die veel beter speelt dan ooit tevoren.Waarom zou Peter Masseurs dan over gestapt zijn, het moet heel zeker een voordeel gehad hebben voor hem :? .Jerome Callet kon niet eens een C3 spelen,met TCE boven de C4.Een normaal embouchure zal voor heel veel voldoende zijn tot C3, maar daar boven komt het probleem.En natuurlijk je hebt altijd uitzonderingen.Maar als ik Maurice Andre zie spelen zijn tong blijft voor in de mond bij het inademen, zijn kin en kaak beweegt bij iedere aanzet, lijkt het verdacht veel op TCE :o .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 09:29 

toch jammer, dat een informatief onderwerp niet serieus genomen kan worden.

Het maakt daarbij geen ruk uit wie het gebruikt, als het werkt, en je gaat er beter van spelen, is dat alleen maar fijn. En die zogenaamde leuke grapjes van een vertaal machine geeft alleen maar aan dat je zelf niet begrijpend kan lezen in het engels.

Als je het niet nodig hebt om je embouchure te veranderen, post dan niet.

Maar heel misschien zijn er hier wel mensen die in zijn om wat nieuwe dingen te leren, heel stiekem, want een echte trompettist zal dat natuurlijk nooit toegeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 10:40 

Ik denk nu eenmaal dat trompettisten die problemen hebben met een standaard embouchure het niet goed hebben aangeleerd. Er is teveel gefocussed op een bepaalde manier van embouchure zoals de Farkas embouchure (flat chin) of een ander embouchure wat teveel spanning in de mondspieren oplevert. Bij de meeste trompettisten die ik ken die zogenaamde embouchure problemen hebben is het eigenlijk een ademsteun/ademhalings probleem. Als de lippen niet voldoende luchtdruk krijgen kunnen ze ook niet goed trillen, en zorgen niet voor een mooi geluid. Er is dan een energie tekort. Dan heb ik nog niet over het mentale aspect wat minstens 50% van het trompetspelen bepaald.

Het afleren van een verkeerd aangeleerd embouchure is het moeilijkste wat er is. Als je op een goede manier les krijgt zul je geen TCE of andere exotische varianten nodig hebben om met een goed bereik en een goed functionerend embouchure te kunnen spelen.

Maar het belangrijkste is niet wat ik er van denk (gelukkig maar), maar als jij er beter door gaat spelen zou ik er vooral mee doorgaan. Ik praat hier meer in algemeenheden over TCE.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 11:43 

jepk schreef:
Waarom zou Peter Masseurs dan over gestapt zijn, het moet heel zeker een voordeel gehad hebben voor hem :?

hij heeft altijd zo gespeeld, niks overgestapt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 13:11 

gianni schreef:
jepk schreef:
Waarom zou Peter Masseurs dan over gestapt zijn, het moet heel zeker een voordeel gehad hebben voor hem :?

hij heeft altijd zo gespeeld, niks overgestapt.

Dat zou kunnen maar of alles helemaal duidelijk was ? :lol:

Peter schrijft hier zelf over het book Trumpets secrets:Congratulations with your new book about trumpet secrets.Even if someone already uses your system,it is still very refreshing.It brings up inspiration,as well as new ideas to develop new disciplines In my humble opinion it's a must for every trumpet player to take notice of the contents of this book.There are so many methods written about playing the trumpet,but to my knowledge,the secrets have never been told like this

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 13:38 

jepk schreef:

Peter schrijft hier zelf over het book Trumpets secrets:Congratulations with your new book about trumpet secrets.Even if someone already uses your system,it is still very refreshing.It brings up inspiration,as well as new ideas to develop new disciplines In my humble opinion it's a must for every trumpet player to take notice of the contents of this book.There are so many methods written about playing the trumpet,but to my knowledge,the secrets have never been told like this

Dus, wat wil je met deze quote zeggen dan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 apr 2006 15:07 

JeroenJongeling schreef:
jepk schreef:

Dus, wat wil je met deze quote zeggen dan?

Dat de geheimen nog nooit zo beschreven zijn, dus niet veel mensen zullen hier enig idee van hebben.Maar de meeste die er nu van horen door het boek Trumpet Secrets hebben meteen een hoop comentaar, zonder dat zij het ook maar geprobeerd hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur