trompet.nl > forum > Toon onderwerp - TCE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 apr 2006 15:36 

Is het niet mogelijk beide technieken te onderhouden en probleemloos over te schakelen als je bijvoorbeeld een vermoeide tong hebt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 06:55 

Robin schreef:
Is het niet mogelijk beide technieken te onderhouden en probleemloos over te schakelen als je bijvoorbeeld een vermoeide tong hebt?

mij lijkt het een afrader.

er is altijd een periode in een embouchure switch dat het oude niet meer werkt, en het nieuwe nog niet werkt. als je dat onbegeleid doet, kan je juist in die fase gruwelijk de mist ingaan.

als er nu geen probleem is waarom dan veranderen? alleen maar voor het leuk??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 13:31 

Trompettor schreef:
jepk schreef:
Robin schreef:
Ik wil het gewoon proberen. Ik wil echt niet overstappen.

Met even proberen zal het nooit wat worden :oops: , het zal keihard werken worden als je TCE gaat doen :? .Het wordt zowat opnieuw leren spelen,je tong zal je onder controle moeten krijgen.en dat kan alleen als je spier geheugen (motoriek)weer gaat werken na heel veel oefenen.
In het begin zal het ontzettend tegen vallen, je zal echt door moet zetten, maar als het ook eenmaal gaat wauw, wat een toon en bereik :lol: Trek er maar een half jaartje voor uit
:wink:

Volgens mij is het ook niet iets wat je in je eentje moet doen.
Dit bedoelde ik ook met : Dit moet je doen, niet proberen.
maar als ik Jepk zo hoor denk ik wel dat hij succesvol is met deze techniek.

Als je maar genoeg gaat nadenken bij wat je doet :? , en natuurlijk het Jerome Callet forum helemaal door spitten 8) , want je zal zeker fouten gaan maken, maar door alles goed te overdenken en te controleren wat je aan het doen bent kan je het zeker leren :wink: .

Enkele belangrijke dingen zijjn.
Lippen helemaal ontspannen houden:
Voortanden 13- 20 mm van elkaar houden

Tong punt heel breed maken door de druk tegen de onderlip,de tongpunt is dan net zo breed dat deze tegen je wangen aan zit,de onderlip rolt hierdoor iets uit en komt hierdoor iets naar voren, waardoor je ook een opening tussen je lippen kan krijgen van zelf 5 mm, is prima want je tong sluit alles af.

Tong blijft altijd tegen de onderkant boventanden, bovenlip en onderlip.De aanzet gebeurd 15-25 mm vanaf de tongpunt doordat er een kanaaltje gemaakt wordt door de tong die tegen de onderkant van de boventanden boventanden aanblijft, dus een kleine opening ontstaat in het midden van de tong die ongeveer 2 mm van de tanden afkomt.
Bij de aanzet dus even een opening, dus bij korte noten wordt het iedere keer weer opnieuw afgesloten.

Eerst gaan oefenen zonder mondstuk dmv spitbuzz, je moet een pop gaan horen bij de aanzet van iedere noot.Denk dat je een haar van je tong wil spugen.
Ga je tong niet manipuleren door heel veel druk tegen de onderkant boventanden en onderlip uit te oefenen.
Je tong moet juist heel soepel blijven en heel sterk worden, dit heeft enorm veel tijd nodig.
Vooral korte noten gaan spelen, zodat je tong heel veel gebruikt gaat worden, daar zullen je spieren en het spier geheugen goed getraind door worden.

De tong niet zomaar even tussen je lippen stoppen,het is juist de boog die je tong maakt vanaf de onderkant boventanden naar je onderlip die de boven en onderlip steunt.
Hierdoor moet dus altijd de bovenkant van de tong met drie punten in contact blijven
dat is heel belangrijk, onderkant boventanden,bovenlip,onderlip.

Door te overblazen wordt meteen de tong van de boventanden geblazen waardoor je toon ook niet meer zal klinken( wordt te laag)gebruik dus weinig lucht.
Vooral bij lage noten wil de tong van de boventanden af, let daar dus goed op.

Ga nu maar een paar maanden oefenen, en niet te gauw gaan zeuren, gewoon doorgaan!!!!! en over een paar maanden ga je net zo klinken als Maurice Andre :wink: en over tien jaar speel je nog beter dan hem :o
Gebruik een ondiep mondstuk anders klinkt het van geen kanten :arrow:
Ik gebruik zelf de Callet DT 10 en de Weril W 46( kost maar 22 euro bij van de Glas)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 18:38 

heb je er ook altijd een meetlat bij ? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 18:44 

Hee maar als deze methode al 300 jaar oud is, en iedereen die het toepaste zou binnen 10 jaar beter spelen dan Maurice André... waarom heb ik tot nu toe nog NIEMAND gehoord die aan de klank van MA kan tippen, of zijn geniale piccolo spel :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 19:20 

Gert-Jan schreef:
heb je er ook altijd een meetlat bij ? :roll:

Ik hou het maar bij een schuifmaat :lol:

Je moet wel weten wat je moet doen, je mag het ook zelf uitzoeken maar dat kost je minstens een paar jaar,zonde!!!!!!! :oops:

Laatst bijgewerkt door jepk op 10 apr 2006 20:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 19:22 

mi trompeta schreef:
Hee maar als deze methode al 300 jaar oud is, en iedereen die het toepaste zou binnen 10 jaar beter spelen dan Maurice André... waarom heb ik tot nu toe nog NIEMAND gehoord die aan de klank van MA kan tippen, of zijn geniale piccolo spel :twisted:

Er gaat wel is wat verloren in de loop der jaren, en door verkeerde vertalingen :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 20:46 

Deze fanatiekeling is ook net met TCE begonnen :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=Whm241Ae ... ch=trumpet

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur