trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuw of beter 2e hands
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 18:02 

Afgelopen weekend heb ik ook gespeeld op een YFH631, een fijne bugel met best wel een mooie klank.
Wat me op viel is dat Yamaha voor deze bugel wat ventielen betreft voor een ander concept heeft gekozen dan bij de trompet.
De veren zitten n.l. los onderin, i.p.v. in een opgesloten huis bovenin, ook kon ik geen codering vinden op het ventiel wat nou b.v ventiel 1,2 of 3 was.
Ook deze bugel had rare vlekken op de ventielen van een tijdje stil liggen, ik heb ze behandeld met een polijs-pasta.
Ze zagen er weer als nieuw uit en liepen perfect, bugel is ongeveer 2 jaar oud.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 18:05 

tandpasta is voor mij inderdaad de oplossing maar dan wel zeer regelmatig omdat het probleem snel terug komt.
ach misschien ben ik wel verwend met mijn trompetje,ik heb een paar jaar geleden bijna geen tijd gehad om te spelen maar als ik dan speelde(1 keer per maand was al vaak)hoefde ik hem maar uit de koffer te pakken en hij deed het meteen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 18:06 

broek76 schreef:
tandpasta is voor mij inderdaad de oplossing maar dan wel zeer regelmatig omdat het probleem snel terug komt.
ach misschien ben ik wel verwend met mijn trompetje,ik heb een paar jaar geleden bijna geen tijd gehad om te spelen maar als ik dan speelde(1 keer per maand was al vaak)hoefde ik hem maar uit de koffer te pakken en hij deed het meteen.

dan is cif misschien wel de beste oplossing

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2006 10:03 

ik zal het proberen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2006 14:38 

Hoi allemaal,
ben ik weer. Ik heb de afgelopen tijd erg veel toeters geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik toch wel erg gecharmeerd ben van verschillende Bach's. De Schilkes zitten meestal net (of eigenlijk ruim) boven het budget (of het moet zo'n Yamaha model zijn waarvoor ze . Het valt wel op dat bij een Bach model 37 (ML) met eenzelfde beker heel erg verschillend kan spelen. Op de ene komt een C er geweldig licht en gemakkelijk uit. Bij een vergelijkbare moet ik alle moeite doen om er een fatsoenlijk geluid uit te krijgen. Daarnaast heb ik nu ook wat meer Bachs met een L boring geprobeerd. Dit speelt ook best lekker.

Nu heb ik een vraag. Ik speel leuk mee in een harmonie (niet op top niveau hoor). Ik vind mezelf beslist geen goede muzikant, ik kan meekomen met de rest en dat is het. Ik 1 à 2x per week in de harmonie en dan thuis bijna iedere dag ong. een half uur tot een uurtje. (dus in totaal speel ik 5-6 dagen per week).

De bach 37ML en 25L boring spelen beide even licht en voelen goed. Maar ik speel er dan even een minuut of 5-10 op. Ik mag ze thuis proberen hoor, maar na een week vind ik het nog steeds lastig om een duidelijk verschil aan te duiden. Wat is jullie ervaring met beide boringen? Wat is een beetje de "gemiddelde" doelgroep van beide modellen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 15:09 

voor wat ik weet zijn zowel de 25 als de 37 redelijk all round te noemen. moet ik wel bij opmerken dat imho de 25 toch moeilijker met stemme is dan de 37.

Ik zou gewoon voor de 37 gaan, lekker allround, lekker standaard, niks mis mee

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 15:42 

De ML37 is de meest verkochte Bach, het meest allround. De L25 is voor mensen die hun lucht wat beter kwijt willen maar toch een helder gecentreerd geluid willen blijven houden. De 25 beker is namelijk smaller dan de 37. De trompet begint wijder in vergelijking met de ML37 maar wordt daarna relatief kleiner in vergelijk met de ML37.

Ik zou in jouw geval voor ML37 kiezen. In mijn geval trouwens ook... :P

Verschil in stemming heeft niets met de verschillende maten bekers te maken, maar meer met de grotere boring waaraan je misschien niet gewend bent. Je hebt dan een grotere kern rond de noot, iets teveel ruimte waardoor de intonatie iets moeilijker wordt. Ik heb dat ook gemerkt toe ik op large bore trompetten speelde. Vandaar dat ik het bij ML boringen houdt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 apr 2006 16:41 

Ik heb zelf een trompet met Large boring. Zelf vind ik dit beter spelen, vooral in de hoogte. Maar het schijnt voor iedereen anders te zijn, de één zweert bij Medium boring, de ander bij Large. Het is dus niet voor een ander te zeggen wat je het beste kunt nemen.

Hoe moeilijk het ook is, je zult zelf een keuze moeten maken :wink: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur