trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verschillen bugelen trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 18:26 

het kan natuurlijk aan mezelf liggen maar ik moet op bugel toch echt meer op mijn toon letten doe ik dit nie word hij,ondanks het diepe(bugel)mondstuk al snel te scherp en meng ik niet met de rest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 18:40 

Daarom is de techniek nog niet anders. Ik denk dat jij op de trompet ook niet met mij mengt schat ik zo in. Mengen heeft namelijk niet alleen met de klank te maken, maar ook met timing, frasering, volume, etc.

Ik heb ook een scherpere klank op de bugel, maar dat wil niet zeggen dat ik wel goed bugel kan spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 18:58 

erikveldkamp schreef:
Ik heb op mijn bugel hetzelfde bereik als op mijn trompet, alleen ik speel geen C4's op mijn bugel. Ik ken wel jazzsolisten die dat wel doen overigens (Freddie Hubbard).

Er gaat ook niet meer lucht in een bugel want de boring is een stuk kleiner dan een trompet.

De verschillen zijn niet ontzettend groot. De techniek is hetzelfde, alleen de klank is anders. Hetzelfde geldt voor cornet, bariton, tuba, euphonium, hoorn, etc. Allemaal dezelfde techniek alleen een andere klank.

Mijn ervaring is anders. Ik vrees dat ook dit een persoonlijke ervaring is. Voor mij geldt (als ervaren trompettist, maar als onervaren bugelist) Beperkter bereik, en iets meer lucht. Maar dat zal idd ook aan de boring van beide toeters liggen.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 20:25 

Henry, misschien heb je bugel met een een grote boring (Getzen, Holton of iets dergelijks) en een kleine boring-trompet, dan zou het kunnen, maar mijn ervaring is ook dat er door een trompet heel veel meer lucht gaat dan door een bugel.

Ik vind overigens bugels met grotere boring (voor zover ik ze bespeeld heb), minder fraai en meer trompetachtig klinken dan bugels met kleinere boring. Mijn Yamaha is een soort tussengeval, maar speelt en klinkt toch als een kleintje.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 20:28 

Beperkt bereik..
Ik heb een een mooie bugelsolo op mijn computer staan dat wel eventjes tot de G3 gaat.
En toch klinkt het mooi!
En ik heb nog het gevoel dat Martin Winter nog wel hoger kan op die bugel.

Ik ben erg onder de indruk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 22:32 

Ik vraag me af of het nodig is om op een bugel een groot bereik te hebben. Natuurlijk is het leuk om tijdens een solo een hoge noot neer te zetten :P , maar als je je bugel pakt tijdens een solo, zegt dat volgens mij al genoeg over de stijl waarin je gaat spelen: lekker softie met een warme sound. In zulke solo's gaat het volgens mij meer om goeie sound dan om een hoge noot eruit te persen... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 apr 2006 22:59 

Die conclusie zou ik aan de solist zelf overlaten. Freddie Hubbard speelt wel hoge noten op zijn bugel (boven de C3), Kenny Wheeler speelt wel hoge noten in zijn bugel solo's en zo kan ik er nog wel een paar noemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 07:51 

zijn er eigenlijk verschillende soorten bugels? Ik heb immers ooit gespeeld op iemands bugel, en deze had een zeer wollige toon maar ik geraakte er amper op tot de G2.
Op een oude bugel die ik thuis liggen heb, geraak ik daarentegen evenhoog als op mijn trompet.

Overigens vindt ik Ack Van Rooijen en Gerard Presencer wel zeer mooi bugel spelen :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur