trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verschillen bugelen trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 13:47 

naar mijn mening zijn er veel mensen die beginnen op trompet dan even een bugel erbij pakken omdat ze die mellow sound leuk vinden, maar toch hoor je bij die mensen altijd het trompet verleden. Vooral bij bugelsolo's bij jazz heb je dat. Die scherpere ondertoon, het redelijk scherp aanzetten. Het is toch echt een verschil of iemand begonnen is op bugel of niet.

Zelfde geldt ook weer andersom. Ik ben begonnen op bugel en speel nu op trompet en merk ook dat ik moeite heb met die sizzle omdat ik op een of andere manier toch redelijk soft speel op een trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 14:19 

Het is een kwestie van smaak ook, denk ik. Ik hou van een extreem donkere, wollige bugelsound. Ik pas mijn materiaal en speelmanier daarop aan, en dientengevolge klink ik heel veel softer en wolliger dan menig fulltime bugelist. Ik ben wel in de luxepositie dat ik niet perse een makkelijke hoogte of uithouding hoef te hebben op bugel, want ik speel nooit bugel in een klassieke setting, behoudens een enkele keer in een koperkwintet.

Veel (niet alle) jazztrompettisten die ik ken klinken juist wolliger dan fanfarebugelisten, omdat ze duidelijk onderscheid maken tussen bugel en trompet. Ze hebben hun extraverte momenten op trompet en gebruiken de bugel voor het meer intieme geluid. Dit in tegenstelling tot de fanfarebugelist die de bugel als enige instrument heeft, en dan eerder de behoefte voelt om eens lekker te "knallen", hetgeen dan meestal een zeer lelijk geluid tot gevolg heeft.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2006 10:24 

bedankt voor de respons...

Iemand nog suggesties voor een leuk tweedehands instap bugeltje????

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2006 10:47 

Je zou eens kunnen kijken naar een Getzen Eterna of een Courtois bugel. Die worden denk ik het meest gebruikt in de fanfare wereld dus daar zullen er dan ook wel het meeste van circuleren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2006 12:14 

erikveldkamp schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar een Getzen Eterna of een Courtois bugel. Die worden denk ik het meest gebruikt in de fanfare wereld dus daar zullen er dan ook wel het meeste van circuleren.

Kanstul wordt tegenwoordig ook veel gebruikt bij fanfares, alhoewel dat niet echt een instap instrument is naar mijn mening.
Ook Couesnon kan nog steeds mijn goedkeuring wegdragen, ben nog steeds idolaat van die bugel die van Bas op Hans op Cees is overgegaan :P
Van Laar blijft natuurlijk altijd goed om naar te kijken, alhoewel hij atm veel leveringsproblemen heeft :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2006 12:34 

Couesnon bugels klinken vaak mooi maar de stemming is wat minder. Ik heb er ook een gehad en verkocht omdat ik gek werd van de stemmingsproblemen.

mi trompeta schreef:
Van Laar blijft natuurlijk altijd goed om naar te kijken, alhoewel hij atm veel leveringsproblemen heeft :(

Elke custom bouwer die succes heeft met zijn instrumenten heeft ellenlange wachtlijsten. Straub had een wachtlijst van 8 maanden op een gegeven moment. Eclipse heeft ook een wachtlijst van 2-3 maanden. Inderbinen en Monette hebben een wachtlijst van een jaar omdat ze er maar 50 bouwen per jaar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur