trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bugels met wijde boring
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 19:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bugels met wijde boring
BerichtGeplaatst: 23 apr 2006 16:36 

Hallo bugelisten,
Ik heb gelezen dat er een groot verschil is in karakter tussen bugels met een nauwe boring (0.415- 0.420 inch) en bugels met een wijde boring (0.457-0.460 inch)
De wijde boring types komen veel minder voor. Voorbeelden hiervan zijn: Besson sovereign 947-2 en Besson 60 MF Meha. Heeft iemand ervaring met deze instrumenten? Zijn ze minder van kwaliteit? Is de wijde boring achterhaald?
Heeft het verschil vooral te maken met blaastechniek of klinken de wijde boringen ook meer als een trompet of juist meer als een trombone? Zijn ze "weker" van klank?

Graag jullie ervaringen en/of wijze raad.
Jos[/b]

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2006 20:43 

Naar ik weet is een Getzen Eterna ook een bugel met wijde boring. Zo'n bugel speelt een beetje zoals een trompet, het is makkelijker om er veel lucht doorheen te jagen. Voor sommigen kan dat een voordeel zijn, voor anderen een nadeel. Mijn ervaring was dat ik vooral veel problemen had met de intonatie, maar dat kan ook met andere dingen te maken hebben dan met de boring. De klankkwaliteit vond ik wel ok. Ik heb mijn Getzen dan vervangen door een Hub Van Laar, en dat is toch wel een groot verschil in intonatie, bespeelbaarheid, en toch ook klank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2006 09:06 

Volgens mij is hebben de Van Laar bugels ook een grote boring.
Voordeel van de kleinere ('Franse') boring is, m.i., dat de toon en klank wat gemakkelijker te kneden zijn. Dit vind ik veel lastiger op een grote boring.

Maar wat voor mij een voordeel kan zijn, kan voor anderen een nadeel zijn.
Als je minder ervaring/minder tijd op bugel hebt, kan een grote boring gemakkelijker te spelen zijn naast je trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2006 09:48 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik vind overigens bugels met grotere boring (voor zover ik ze bespeeld heb), minder fraai en meer trompetachtig klinken dan bugels met kleinere boring. Mijn Yamaha is een soort tussengeval, maar speelt en klinkt toch als een kleintje.

Hier is zeer jongstleden een onderwerpje over geweest, rubriek overige - verschillen bugelen trompet. Hub van Laar bouwt zijn bugels met een kleine boring, zoals de meeste professionele modellen. Op Getzen en nog een paar Amerikaanse merken na zijn alle grote-boring-bugels studentmodellen; ik vermoed vanwege de makkelijkere overstap vanaf trompet.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2006 15:41 

Hmmm, ik zal toch maar es een Van Laar op gaan meten...ben benieuwd waar ik op kom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 apr 2006 08:18 

Citaat:
bugels met een kleine boring, zoals de meeste professionele modellen

Aha, dus ik die Willson waar ik het over had waarschijnlijk ook een professioneel instrument, want daar krijg ik nauwelijks lucht ìn!!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 mei 2006 11:01 

Er is inderdaad een verschil in karakter tussen bugels met kleine en die met grote boring, en mijn ervaring is dat het verschil meer zit in het speelgemak en het volume dan de klank of de intonatie.
Ik heb een Bach Strad gehad (met de kleinste boring op de markt) en speel nu een F. Besson (Kanstul) Meha met een .460" boring, dus bijne 1,5 mm groter dan de Bach.
De Besson, en trouwens ook mijn oude Benge 5FL (ook .460", en ook ontworpen door Kanstul) blaast een stuk gemakkelijker en zonodig luider dan de Bach. De intonatie van beide is prima, wat van de Benge niet kan worden gezegd.
De uiteindelijk klankkwaliteit is denk ik vooral die van de speler: als je een instrument lang genoeg bespeelt klink je uiteindelijk weer als jezelf, met kleine variaties naar wat lichter of donkerder.
Mijn voorkeur gaat uit naar de grote boring, die tegenwoordig (helaas?) niet in de mode is.
Iedereen wil blijkbaar de oude Couesnons imiteren.
Maar ik denk dat als je Ack van Rooyen een Chinese Virtuosi bugel geeft, hij nog steeds klinkt als Ack van Rooyen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur