Een dagje niet spelen is voor mij bijna standaard geworden voor een optreden.
De lippen even rust en dan de dag van het optreden kun je er flink tegenaan.
Wil je toch even aan het instrument (proeven), dan pak je wat lipbindingen en lange noten.
Dat geld voor mij ook. Even een paar toonladders, wat bindoefening en verder rusten voor een optreden. Dat geeft mij toch een extra gevoel van zekerheid.
Geregistreerd: 09 jan 2006 00:24 Berichten: 336 Woonplaats: Eindhoven
Het is zelfs wel eens aan te raden om een paar dagen niet te spelen.
Ik heb wel eens dat je op 1 dag 2 zware uitvoeringen hebt. Daarna is 1 dag rust voor mijn embouchure onontbeerlijk.
Een carnavalsweekend bijv. is dusdanig zwaar dat ik daarna een paar dagen niet speel. Rust voor de lipjes waarna ik het wer redelijk snel onder controle heb. Doe ik dat niet dan merk ik dat het langer duurt voordat de klank, het bereik en de endurance weer op orde zijn.
_________________ Taylor Chicago 46V
Romeo Adaci Shark No.9
Stomvi Master
Smith & Watkins
Bach Strad 72*
Geregistreerd: 21 jun 2005 12:24 Berichten: 134 Woonplaats: Hilversum
Het is zeker wel eens goed om een dagje niets te doen. Als je een paar dagen achter elkaar veel speelt. Of een erg zwaar concert hebt gehad. Is het heel goed om een dagje even niks te doen. Maar persoonlijk kan ik dat maar 1 dag doen. Daarna moet ik echt weer spelen anders is mijn embouchure verre van optimaal. En duurt het weer twee of drie dagen voor ik weer echt lekker speel. Daarom doe ik meestal 1 dag rust. En daarna weer rustig wat lange noten en bindingen.
Inmiddels is koninginnedag achter de rug en daarmee 5 optredens en een showrepetitie. Ik kan je zeggen dat mijn lippen (en shouders overigens) best wat rust kunnen gebruiken en dat zeker ook gaan krijgen. Zoals Chris_Sop al aangeeft kan een dagje rust na een zware dag / weekend geen overbodige luxe.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen