trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tilz Millenium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 05:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 15:47 

Okee :D

Nou ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Aan de ene kant lijkt het logisch dat die man met zijn specifieke tests meer over je embouchure te weten kan komen dan dat je dat zelf doet. Bovendien heeft hij een heel groot arsenaal aan mondstuken tot zijn beschikking, terwijl je zelf misschien maar 4 of 5 verschillende zou uitproberen.

Aan de andere kant weet ik niet in hoeverre dit kwakzalverij is (en ik geloof dat dat behoorlijk is). Veel mensen trappen in dit trucje ben ik bang, omdat een mondstuk dat perfect bij je past wordt gezien als een verlossing, en meneer Rensink als de verlosser. Ik geloof daar niet zo in.

Het beste kun je het gewoon empirisch ondervinden, denk ik.

In ieder geval, geen Henk Rensink voor mij :P

Maar het ging ergens anders over, toch? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 19:52 

Kerkradenaar1988 schreef:
Nou ik weet niet wat ik ervan moet vinden eigenlijk. Aan de ene kant lijkt het logisch dat die man met zijn specifieke tests meer over je embouchure te weten kan komen dan dat je dat zelf doet. Bovendien heeft hij een heel groot arsenaal aan mondstuken tot zijn beschikking, terwijl je zelf misschien maar 4 of 5 verschillende zou uitproberen.

Och, wie geeft hem ongelijk? € 35,- per consult en dat 5 à 6 keer per uur! :lol: :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2006 20:29 

ANDER ONDERWERP!!!!!!! :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2006 06:31 

harpje schreef:

Wat moet jij trouwens in een monstukkensubforum? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2006 09:26 

Trompettor schreef:
harpje schreef:

Wat moet jij trouwens in een monstukkensubforum? :D

jonge, ik lees ALLES zelfs de hele lange stukken over soorten ademhalingsrichtingen :mrgreen: kennis is macht :!:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2006 10:48 

Interessant te lezen wat mijn oorspronkelijke vraag over Tilz Millenium bugelmondstukken allemaal heeft losgemaakt!
Er is alleen blijkbaar niemand die ooit zo'n mondstuk heeft geprobeerd of zelfs gebruikt, dus echt wijzer ben ik niet geworden.
Ik zou trouwens nooit advies aan zo iemand als Rensink vragen, het is toch veel spannender om zelf van alles uit te proberen? Ook duurder trouwens....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jun 2006 19:26 

Ik heb de gok genomen en een Tilz F23 bugelmondstuk gekocht. Volgens Tilz komt dit mondstuk overeen met de Millenium 2F met rand 3, alleen de buitenvorm is standaard Tilz, geen Wick-kopie, en dus mooier (vind ik).
Die F23 vind ik een heel goed mondstuk, iets kleiner van diameter dan een Wick 4F(L), maar met een nog meer waldhoorn-achtige cup, en een wijdere stiftboring.
De rand is heel comfortabel, loopt iets naar buiten af, in tegenstelling met de Wick 4 waarvan ik het gevoel krijg dat de rand naar buiten oploopt: een kwelling.
Mijn klank is er mooier, zachter mee dan met een Wick, of welk ander mondstuk ook.
Ik kan iedereen aanraden eens een Tilz uit deze serie te testen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 23:23 

Deze wilde ik jullie toch niet onthouden:

"De yamaha 11e4 werd als advies gegeven. Ik was helemaal niet bekend met het merk Yamaha. Dit mondstuk sprak me echter meteen aan. Het speelde heerlijk licht en het bereik was groot. Aangezien ik een grote longinhoud heb had ik volgens Rensink last van drukallergie. Dit nieuwe mondstuk (wat al licht aanspreekt) voorkomt dit." :lol: :? :lol: 8O :lol: :cry:

En drie weken later:

"Ik wilde eff mijn bevindingen kwijt over het Yamaha 11E4 mondstukje. Het 'top' gevoel, wat ik op het moment van de aanmeting had, is helaas niet meer terug gekomen. Helaas bevalt het mondstuk Yamaha 11E4 me niet.
Hieronder heb ik even 6 persoonlijke zwakke punten opgesomd over de Yamaha 11E4.

1. Te klein.
2. Ondiep.
3. Scherper.
4. Weinig flexibiliteit.
5. Val van noten af.
6. Vanaf G2 weinig vibrato mogelijkheden (persoonlijk)"

Hoe behoor je een mondstuk eigenlijk aan te meten?

"Hoe het allemaal ging:

1. Je moest als eerste een formulier invullen met al je gegevens. (hoelang speel je? Wat voor instrument? Welke mondstukken?Wat wil je graag?Problemen?).
2. Hij begint eerst met het meten van je longinhoud. Dit doet hij met een soort blaasaparaat. (ik kon kwa longinhoud op de bas)
3. Vervolgens gaat hij je gebit bekijken.
4. Dan gaat hij naar je gehemelte kijken.
5. Hierna moest je je lippen spannen zodat hij de druk punten kon uitzoeken.
6. Daarna moest je 'buzzen' voor een soort mondstuk zodat hij de luchtstroom kon volgen.
7. Tenslotte ging hij mondstukken pakken voor mij. "

8O 8O 8O :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur