trompet.nl > forum > Toon onderwerp - multi instrumentalisten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 10:23 

Ik speel nu al 4 jaarr trompet, bugel en bariton naast elkaar. En het wisselen gaat nu wel redelijk probleemloos. Maar je merkt toch wel dat je je lippen anders gebruikt in de hoogte op trompet dan op bariton. Ik denk idd dat het komt door het kleine oppervlak dat je als trompetist gebruikt en daardoor goed ontwikkeld is, maar het bariton mondstuk groter is en je dus terecht komt op het minder getrainde en ook minder gevoelig (in de zin van accuraat) stuk van je lippen. Bovendien is het mondstuk veel dieper waardoor je dus eigenlijk meer ademsteun nodig hebt om dat mondstuk te vullen. Want hoger spelen gaat op een ondiepermondstuk dus wel weer makkelijker.

Maar ik moet zeggen dat mijn trompetspelen opzich wel helpt ookal verklaren sommige mensen mij voor gek. Ik kan wel een redelijk hoog register op bariton spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 mei 2006 11:57 

Ik merk bij mezelf dat het me totaal niet afgaat. Ik probeer nu zo'n 3 weken de instrumenten te combineren. (trombone is mijn oud instrument) maar ik kan nu nog steeds niet met goed fatsoen een toonladder spelen over een octaaf laat staan over meerdere..... Denk dat ik het schuiven maar definitief aan de wilgen ga hangen... :cry:

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 14:26 

Je moet voor de gein als trompettist(e) zijnde eens klarinet spelen. Je zal dr versteld van staan :wink: Ik heb gister klarinet gespeeld en kom hoger dan een klarinettist :P Best grappig om eens te proberen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 15:11 

Oelers schreef:
Je moet voor de gein als trompettist(e) zijnde eens klarinet spelen. Je zal dr versteld van staan :wink: Ik heb gister klarinet gespeeld en kom hoger dan een klarinettist :P Best grappig om eens te proberen..

Dat komt omdat je de klarinet chops nog niet hebt en daardoor geen gelijke spanning over het hele riet hebt en daardoor een soort klarinet kicks maakt welke ontzettend hoog is..
zo is het op sax ook

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 15:44 

ja je zal wel vet overgeblazen hebben. :lol: bij mij lukt dubbeltonen op de basklarinet vrij makkelijk terwijl mijn zus die echt basklarinet kan spelen daar weer veel meer moeite mee heeft. Dat komt omdat ik de basklarinet chops niet heb zoals jullie dat noemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 mei 2006 16:29 

Oelers schreef:

zal mijn klarinet nog eens boven water halen. Is wel lang geleden dat ik dat gespeeld heb. Maar het proberen waard. Wellicht is dat wel te combineren....... :D

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur