trompet.nl > forum > Toon onderwerp - conservatorium instrument
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 05:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2006 19:10 

bartjefrit
--------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het vreemd dat als je over een jaar naar het conservatorium wil, je nog niet weet wat voor instrument je moet hebben en waar het aan moet voldoen

Antw;

Het schoot me in 1 keer te binnen, zelf heb ik het er met mijn leraar nog nooit over een andere trompet gehad, dus ik had wel kunnen aannemen dat mijn instrument goed was maar mischien hebben trompettisten hier een mening over wat een goed instrument is voor het conservatorium.

Toch leuk/handig om te weten (vind ik)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2006 22:37 

Ik vind dat helemaal niet vreemd. Ik draai nu zelf al een tiental jaar mee op professioneel niveau, en ik ben nog altijd op zoek. Ik weet ondertussen wel heel goed wat ik van een instrument verwacht, maar dat perfecte droominstrument heb ik jammer genoeg nog niet gevonden, dus het blijft zoeken en experimenteren. Ik merk trouwens dat heel wat van mijn collega's daar op dezelfde manier mee omgaan. Als je verwacht dat iemand voor z'n conservatoriumopleiding al precies weet wat hij wil, dan lijkt me dat toch niet heel realistisch. Waarom gaat hij dan nog naar het conservatorium ? Toch om nog bij te leren en te evolueren ? Er zijn ook genoeg toptrompettisten die zelfs hun eigen signaturemodel hebben bij een bepaald merk en dan toch nog overschakelen (bv Wayne Bergeron, Maynard Ferguson, Doc Severinsen); Is dat dan enkel en alleen om de poen, of zou het kunnen dat ze op een bepaald moment toch nog een beter instrument vinden ?

Wat de concrete vraag van B&S trompettist betreft : waar speel je dan nu op ? Wat ga je studeren ? Toen ik op het conservatorium zat, was het voor de klassieke trompettisten (ik heb zelf jazz gestudeerd) zo dat ze de eerste paar jaren gerust genoeg hadden aan een goede Bb. Later kochten de meesten dan ook wel een C voor het zwaardere orkestwerk, en als iemand een kleine trompet of piccolo nodig had voor de een of andere uitvoering, werd die meestal gehuurd. Je hebt nog jaren om je instrumentarium uit te bouwen, don't spend too much too soon, spaar wat en wacht dan gewoon af wat er zich aandient. Een goede Bb waartegen je niet moet vechten wat betreft intonatie en toon is natuurlijk wel een must, maar dan heb je nog keuze genoeg uit een aantal instrumenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2006 22:48 

B&S Trompettist schreef:
Het schoot me in 1 keer te binnen, zelf heb ik het er met mijn leraar nog nooit over een andere trompet gehad, dus ik had wel kunnen aannemen dat mijn instrument goed was maar mischien hebben trompettisten hier een mening over wat een goed instrument is voor het conservatorium.

Je moet geen instrument voor het conservatorium of voor een leraar kopen. JIJ moet je er prettig bij voelen. Dat kan niemand anders voor jou beoordelen. Daarnaast maakt de trompet maar 10 a 20% van jouw geluid uit, dan heb ik het nog niet over intonatie, etc.

De moderne trompetten zijn qua intonatie, speelbaarheid en response veel beter dan de instrumenten van vroeger, maar alle helden uit het verleden klonken er desondanks fantastisch op! Dus een toeter is zeker niet het belangrijkste voor het goed kunnen presteren op een conservatorium of in de praktijk.

En B&S maakt mooie toeters, het zijn goede kopieën van de Bach trompetten. Soms zijn ze zelfs beter voor minder geld. Ik heb collega's die er fantastisch op klinken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2006 09:07 

Sam:
Wat de concrete vraag van B&S trompettist betreft : waar speel je dan nu op ? Wat ga je studeren ? Toen ik op het conservatorium zat, was het voor de klassieke trompettisten (ik heb zelf jazz gestudeerd) zo dat ze de eerste paar jaren gerust genoeg hadden aan een goede Bb

Antw:

Ik speel nu op een B&S Challenger NO. 3137, een soort copie van de Bach Omega.
Verder wil ik klassiek studeren. Mijn leraar had inderdaad al gezegd dat ik ook een C-trompet moest aanschaffen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2006 21:19 

Niet meteen een Ctrompet kopen.. dat kun je ook wel op de lange baan schuiven, op het conservatorium kunnen ze je daarover altijd nog adviseren, en mss lenen van je docent, zoals ik nu ook doe (bij gebrek aan geld :oops: ) Tijd zat, zorg eerst maar dat je het geijkte Bes repertoire onder de knie hebt.. daar heb je eerst zat studeerwerk aan hoor 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jun 2006 21:38 

mi trompeta schreef:
Niet meteen een Ctrompet kopen.. dat kun je ook wel op de lange baan schuiven, op het conservatorium kunnen ze je daarover altijd nog adviseren, en mss lenen van je docent, zoals ik nu ook doe (bij gebrek aan geld :oops: ) Tijd zat, zorg eerst maar dat je het geijkte Bes repertoire onder de knie hebt.. daar heb je eerst zat studeerwerk aan hoor 8)

Mee eens, hoewel het ook wel van de docent afhangt. Sommigen verlangen gewoon dat je een c-trompet aanschaft omdat je daar nu eenmaal het meeste brood mee op de plank moet zien te krijgen.
In het geval van B&S trompettist, vind ik het niet eens een verkeerd idee om eens naar een (gebruikte) c-trompet te gaan uitkijken nadat 'ie aangenomen is uiteraard :wink: , want de Challenger is kwalitatief ruim voldoende, dus die hoeft niet vervangen te worden.
Van Bb naar C is toch een hele overgang, en Charlier en Alphonse, die hij waarschijnlijk het eerst onder de neus krijgt, zijn uitermate geschikt om er meteen goed aan te kunnen wennen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur