trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mooi zacht spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mooi zacht spelen
BerichtGeplaatst: 13 jun 2006 20:33 

Op veler verzoek van mijn leraar ben ik aan het proberen heel zacht te spelen, plus dat het zuiver en mooi blijft.
Doen meer mensen dit? Waarom? En waarom heb ik er moeite mee? Waar ligt dat aan? etc.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Mooi zacht spelen
BerichtGeplaatst: 13 jun 2006 20:35 

Trompettor schreef:
Op veler verzoek van mijn leraar ben ik aan het proberen heel zacht te spelen, plus dat het zuiver en mooi blijft.
Doen meer mensen dit? Waarom? En waarom heb ik er moeite mee? Waar ligt dat aan? etc.

Is heel goed voor de flexibiliteit en de controle over het embouchure. Maar lastig blijft het wel ja. Ik probeer het ook bij Stamp en Clarke, maar ik heb vaak een bijgeluid in de toon, zo'n irritante zoem :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2006 20:56 
Moderator

Tsja, het zacht spelen gaat mij eigenlijk vrij gemakkelijk af.
Als ik erover nadenk hoe dat komt, denk ik dat de belangrijkste periode geweest is toen het kerkorgel in mijn woonplaats gereviseerd moest worden, jaren geleden.
Ik heb toen een periode van zo'n dertig (!) weken iedere zondag met een groepje van 6 tot 8 muziekanten 's-morgens in de kerk gespeeld. Niets dan koralen natuurlijk en meestal, op een enkele cantus firmus na, allemaal vrij zacht. Ik wil niet propageren dat je koralen moet gaan studeren , maar bij mij heeft het iig wel gewerkt en er voor gezorgd dat ik zacht met behoud van een mooie toon kan spelen. Maar misschien zijn er wel veel betere methodes, hoor.

Laatst bijgewerkt door diederik op 13 jun 2006 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2006 20:56 

Als je zacht speelt is het veel moeilijker om voldoende ademsteun onder de noot te houden. Als er geen constante luchtstroom onder de noten zit, dan zakt de toon in stemming en wordt het geluid slechter. Je moet ook wat meer controle uitoefenen op de embouchure.

M.a.w. je moet wat verfijnder spelen waarvoor meer controle van de spieren voor nodig is. Dat verreist veel oefening...

Het bijgeluid is valse lucht, deze lucht wordt niet in trilling gebracht door de embouchure.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 14 jun 2006 10:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2006 22:16 

Ik probeer dat ook regelmatig, zo zacht proberen te spelen dat het net geen blazen wordt.
Voor mijn gevoel creëer ik daarmee het vermogen om op zo veel mogelijk noten zowel hard als zacht te kunnen spelen. Al ben ik er nog lang niet :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2006 09:52 

diederik schreef:
Als ik erover nadenk hoe dat komt, denk ik dat de belangrijkste periode geweest is toen het kerkorgel in mijn woonplaats gereviseerd moest worden, jaren geleden.
Ik heb toen een periode van zo'n dertig (!) weken iedere zondag met een groepje van 6 tot 8 muziekanten 's-morgens in de kerk gespeeld. Niets dan koralen natuurlijk en meestal, op een enkele cantus firmus na, allemaal vrij zacht. Ik wil niet propageren dat je koralen moet gaan studeren , maar bij mij heeft het iig wel gewerkt en er voor gezorgd dat ik zacht met behoud van een mooie toon kan spelen. Maar misschien zijn er wel veel betere methodes, hoor.

Zacht spelen op een Taylor???? Kan dat ook dan???? :wink: :wink: :wink:

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel: Re: Mooi zacht spelen
BerichtGeplaatst: 14 jun 2006 10:10 

Trompettor schreef:
En waarom heb ik er moeite mee? Waar ligt dat aan? etc.

Zacht spelen moet je ook eerst oefenen voordat je het kunt. Zo ken ik een aantal trompettisten die niet echt luid kunnen spelen simpelweg omdat ze dat nooit doen. Vinden de buren niet leuk zeggen ze dan. Naarmate ik zachter speel blaas ik minder lucht door mijn toeter en neemt de spanning in mijn embouchure toe. Dit omdat ik het gaatje zo groot mogelijk wil houden zodat de klank hetzelfde blijft en ik geen geknepen geluid krijg. Succes met oefenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2006 10:34 
Moderator

Henry schreef:
diederik schreef:

Zacht spelen op een Taylor???? Kan dat ook dan???? :wink: :wink: :wink:

Jij weet dat toch als geen ander :wink: :D :wink: 8)
fluisterzacht en oerend hard het kan allemaal op de Taylor!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur