HenkMetselaar schreef:
Trompettor schreef:
Ik stoor me regelmatig aan mijn orkest, we spelen naar mijn gevoel alles iets te hard.
Vooral bepaalde personen. Maar ik ben niet zo iemand die daar wilduit iets over gaat zeggen. Maar wat moet je daarmee?
Hoewel sommige dingen wel heel goed kunnen klinken met FFF(F)

Tja, dat hoort je dirigent op te pikken, natuurlijk, vooral als bij die 'bepaalde personen' de toonvorming te lijden heeft onder het geweld. Maar het kan ook goed liggen aan je repetitieruimte, of zelfs de plaats waar je zit, dat alles wat hard klinkt.
Ja, Lieuwe doet heel erg zijn best, maar het zit vooral in de koppigheid van desbetreffende musici.En als 2 van de 4 trompettisten continu te hard spelen, wat heeft het dan voor zin om dan zelf wel juist te spelen. Dan gaat het hele orkest mee. Dat is niet de bedoeling lijkt mij, maar dat gebeurt ondertussen wel. En zoals jij zegt gaat dat ten koste van de muzikaliteit en toonklank.
HenkMetselaar schreef:
PS Als ik te weinig lucht(druk) gaf bij zacht spelen zei mijn muziekleraar altijd 'het is niet de p van pieterig'. Ik zeg het nu nog wel eens tegen mezelf bij het studeren...
Dit vind ik er een om te onthouden.