trompet.nl > forum > Toon onderwerp - waar speelden/spelen ze op
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2006 08:37 

Dehaanmuziek schreef:
Ik speel nu al een tijd op een 1 1/2c van Bach en als ik veel speel is dat voor mij een geweldig mondstuk.
Alleen komt het soms voor dat ik door tijdgebrek wat minder aan spelen toekom en dan voelt het ineens aan alsof ik op een gigantisch groot mondstuk speel. En dat voelt dus niet comfortabel.
Dus ga ik binnenkort maar weer eens wat experimenteren met iets kleinere mondstukken.

Ik heb een beetje hetzelfde:
1C speelt geweldig, maar als ik weinig studeer, ben ik na een half uurtje helemaal gezien. :?
Met 3C/E houd ik het, ook nagenoeg zonder studeren, een hele avond vol.
:P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2006 09:15 

Het cupvolume van 1C schijnt ook helemaal niet zo groot te zijn. Ik las ergens dat de enige twee mondstukken die hetzelfde cupvolume hebben 5B en 1C zijn. Verder schijnt 3C de ondiepste C-cup te hebben van alle Bach C-cups, en al dat soort vreemde inconsequenties zijn aan de orde van de dag als je het over Vincent Bach mondstukken hebt. Ook schijnt 1 1/2C en 5C veel met elkaar gemeen te hebben, alsmede 3C en 7C, zodanig veel, dat 5C groter uitvalt dan 3C.

Ik speel nu op een Kanstul M-B5 Prana (Monette kopietje) en dat is heel erg diep, ongeveer vergelijkbaar met Bach 3 (dus niet 3C, maar 3). Ik kom er gewoon net zo hoog op als op mijn leadmonstuk, maar toch is het niet echt bruikbaar in pop- en leadsituaties, omdat de klank, en daarmee de timing en frasering, een stuk minder duidelijk doorkomt. De zeer flexibele klank (van donker, warm, naar helder, briljant in 1 seconde) is echter zeer bruikbaar voor solistische en klassieke toepassingen.

Een van mijn leerlingen speelde tot voor kort op een Denis Wick 1CW. Dit nummer belooft een gigantische cupwijdte, en een acceptabele diepte, maar komt volgens mij meer overeen met een Bach 3C of zelfs nog ondieper.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2006 19:33 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ook schijnt 1 1/2C en 5C veel met elkaar gemeen te hebben, alsmede 3C en 7C, zodanig veel, dat 5C groter uitvalt dan 3C.

Ik heb toevallig zowel een 1,5C, 5C en 7C in bezit (cq. gehad). Alledrie overigens uit de zelfde periode (+/- 30 jaar oud). De parallel tussen 1,5C en 5C is inderdaad redelijk evident.

Qua spelen vind ik de 5C nog het meeste naar de 7C neigen, vooral qua aanspreken en geluid. Wel heb ik een klein vermoeden dat de rand tussen 7C en kleiner, en 5C en groter een 'stijlbreuk' meemaakt (wat de parallel zou kunnen verklaren). Helaas heb ik geen 9C o.i.d. dus echt uitzoeken kan ik het helaas niet.

Met groet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jun 2006 15:09 

wel jammer dat er geen universele mondstukken bestaan waar je gewoon het hele oeuvre van trompet muziek op kunt spelen...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jun 2006 15:33 

Xeno schreef:
wel jammer dat er geen universele mondstukken bestaan waar je gewoon het hele oeuvre van trompet muziek op kunt spelen...

Je kunt het hele oeuvre spelen op een 3C, 5C en 7C. En dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar....

Allen Vizzutti speelt alles op hetzelfde materiaal, volgens mij speelt ie een 6C of 7C. Charley Davis speelt alles op een 3C. Arturo speelt/speelde ook altijd alles op een 3C.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jun 2006 08:26 

Is Allen Vizzutti bekeerd? Hij speelde toch altijd op zo'n ontzettende ondiepe cup, met een onmogelijk kleine backbore? Zo ziet het Yamaha Vizzutti model er tenminste uit.

Ik werk toch het liefst met verschillende mondtukken voor lead- en solowerk. Met het leadmondstuk is het voor mij moeilijk, zo niet onmogelijk een warm geluid te maken, en op het solomondstuk heb ik vaak net te weinig projectie in de hoogte. Nu is het verschil in cupdiepte tussen mijn twee mondstukken ook erg groot.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2006 09:01 

Ik wissel ook wel af en dat lijkt me ook wel het handigst als je veel klankverschil wilt maken. maar er zijn dus trompettisten die wel alles op hetzelfde mondstuk spelen. Ik zou van zijn lang zal ze leven geen lead op een 3C kunnen spelen. Charlie Davis doet dat dus wel, volgens mij speelt zelfs Jerry Hey op een 3C. Dat waren beide leerlingen van Bill Adam en die gaan meer van de klankvoorstelling uit in je hoofd en niet zozeer van de klank van het materiaal. Alhoewel ze de Bach trompet wel het meest ideale trompet geluid vinden hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2006 09:21 

Ook ik ben van mening dat je kunt wisselen. Ik ga hierbij uit van het gevraagde tembre.
Zelf beperk ik het wisselen tot de keuze van een groter mondstuk in de meer klassieke richting (VB 1c of schilke 20), en een wat kleiner mondstuk voor de lichtere muziek (Br. Tilz 1 1/4c of BR 43es69). Maar ook ik ga uit van de klankvoorstelling.

Ook het instrument bepaalt mij de keuze van het mondstuk. Ik vind dat mijn klank het beste tot zijn recht komt met een voor mij goede combinatie tussen instrument en mondstuk.
Mijn voorkeur gaat daarom uit naar de Vincent Bach instrumenten.
Wat klank betreft (dus niet stemming of andere mechanische eigenschappen) zijn dit fantastische instrumenten. Zowel op Bes of C trompet of op Bugel hebben deze instrument mijn voorkeur.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur