trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vals
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vals
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 13:34 

Ik heb kort geleden een nieuwe trompet gekocht, maar toen ik samen met mijn vriendin aan het spelen was, merkten we dat vooral de A samen erg vals klonk. Ik heb opzich niet zo heel veel verstand van trompetten. Dus ik weet niet echt hoe dit kan. Er zit wel een soort schuifje (ik weet niet hoe je dit noemt) vast aan mn eerste en derde ventiel. Moet ik die soms gebruiken om hem niet vals te laten klinken? Bij mijn vorige trompet hoefde dit nooit, dus ik weet niet hoe en wanneer ik ze moet gebruiken. Kan iemand me hier mee helpen? bedankt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 13:45 

ik wil wel wat zeggen,, maar ik ben ook nog maar 15 dus maar goed..
die schuifjes hetten triggers.. de trigger bij het derde ventiel gebruik je voor de D en de Cis, ik weet niet of je dat al wist, maar bij deze. en wat de eerste schuif betreft.. die gebruik ik ook nooit dus ik vind het raar dat hij vals is... maar ik heb er ook niet zo heel veel verstand van hoor!!

het is wel zo dat bij sommige trompetten sommige noten niet helemaal goed zijn.
bij courtois is dat bijvoorbeeld de C.

wilanka

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 13:51 

t geeft niet hoor, ik ben ook pas 16 :wink:

ik wist idd wel dat je de derde trigger bij de D moest gebruiken, maar dat deed ik nooit want dat was niet echt nodig bij mn vorige trompet. En mn vorige trompet had alleen een trigger bij de derde ventiel, maar niet bij de eerste. Vandaar dat ik niet weet hoe ik die moet gebruiken.

Maar evengoed bedankt voor je reactie :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 13:57 

Rieksz schreef:
t geeft niet hoor, ik ben ook pas 16 :wink:

ik wist idd wel dat je de derde trigger bij de D moest gebruiken, maar dat deed ik nooit want dat was niet echt nodig bij mn vorige trompet. En mn vorige trompet had alleen een trigger bij de derde ventiel, maar niet bij de eerste. Vandaar dat ik niet weet hoe ik die moet gebruiken.

Maar evengoed bedankt voor je reactie :D

Trigger bij de eerste ventiel hoef je in pronicpe niet te gebruiken. De 3e alleen bij D en Cis (bij Cis meer dan bij D). Hoe de A vals kan zijn weet ik niet, dat zal toch echt aan de trompet liggen. Misschien sluit het ventielhuis niet helemaal bij de 2e ventiel. Ik zou er gewoon mee naar de dealer/reparateur gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 14:11 

Wijkt hij vals af naar boven of naar beneden? Dit is vrij eenvoudig te achterhalen met een stemmachien... Mocht hij te hoog zijn dan kun je dat inderdaad bijstellen met de 1e ventiel trigger. Misschien is de reparateur inderdaad niet zo'n slechte optie.. Of je moet je bewust gaan trainen om die bewuste A anders aan te zetten zodat hij wel goed klinkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 14:23 

Wat voor merk trompet is het?
En welk merk heeft je vriendin? (haar trompet, bedoel ik) het kan natuurlijk ook zijn dat zij (haar trompet) vals is!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 14:28 

Ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat het ook aan haar trompet kon liggen :roll: Maar dat denk ik niet want ik heb soms ook het idee dat hij vals klinkt als ik alleen speel. Dan heb ik dat gevoel meestal bij de hoge D.

Het merk van mijn vriendin weet ik niet, maar ik heb een Roy Benson.

En hij komt juist net van een reparateur vandaan, dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien zet ik de toon dus toch verkeerd aan ofzo :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 19:03 

Wat je ook kan doen, omdat het bij elke trompet anders is, is de A met het 3e ventiel spelen. Bij sommige trompetten is dat de enige oplossing om de A zuiver te krijgen. Anders inderdaad triggeren met de schuif bij het 1e ventiel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur