trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vals
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 19:07 

Trigger helpt natuurlijk alleen als de A te hoog is. Maar er klopt iets niet aan de trompet als je die eerste trigger echt nodig hebt steeds. Ook alleen de 3e ventiel gebruiken is een noodgreep (die ik alleen gebruik bij lastige vingercombinaties).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2006 19:52 

Rieksz schreef:
Ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat het ook aan haar trompet kon liggen :roll: Maar dat denk ik niet want ik heb soms ook het idee dat hij vals klinkt als ik alleen speel. Dan heb ik dat gevoel meestal bij de hoge D.

Het merk van mijn vriendin weet ik niet, maar ik heb een Roy Benson.

En hij komt juist net van een reparateur vandaan, dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien zet ik de toon dus toch verkeerd aan ofzo :?

Dat Benson verklaart ook een hele hoop.. zoek maar eens hier op het forum op Benson

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 09:32 
muziekfreak schreef:
Wat je ook kan doen, omdat het bij elke trompet anders is, is de A met het 3e ventiel spelen. Bij sommige trompetten is dat de enige oplossing om de A zuiver te krijgen. Anders inderdaad triggeren met de schuif bij het 1e ventiel

met je 3e ventiel kan hij juist nog valser worden, zoals Kerkradenaar1988 al zei, gebruik je die voornamelijk voor moeilijke loopjes enz.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 10:00 
Moderator

Doe er wat aan en ga zeker niet op een station spelen 8)
http://frontpage.fok.nl/nieuws/63781

Maar alle gekheid op een stokje : ken je niet iemand met een chromatic tuner?
Dan is eenvoudig op te sporen welk instrument afwijkt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 11:53 

Niet alle natuurtonen op een trompet zijn even zuiver. Ik hoorde vorige week van mijn leraar dat een C2 niet de meest stabiele natuurtoon die er is (afstemmen zou vaak beter zijn op een G1), en aangezien de A daarvan is afgeleid, kan het misschien daar aan liggen. Ook is elke trompet weer anders, dus idd, even met een stemapparaat aan de slag dus :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 20:45 

Erik v/d Heijden schreef:
muziekfreak schreef:
Wat je ook kan doen, omdat het bij elke trompet anders is, is de A met het 3e ventiel spelen. Bij sommige trompetten is dat de enige oplossing om de A zuiver te krijgen. Anders inderdaad triggeren met de schuif bij het 1e ventiel

met je 3e ventiel kan hij juist nog valser worden, zoals Kerkradenaar1988 al zei, gebruik je die voornamelijk voor moeilijke loopjes enz.

Nou, ik ken echt mensen (waaronder mijn docent, en die weet zeker wel van wanten...) die de A altijd met het 3e ventiel spelen, omdat dat de enige toon op het instrument is die niet stemt. Maar goed...Als de rest van de tonen ook vals is, dan kan ik me voorstellen dat het instrument idd niet helemaal goed is. Je moet jezelf alleen wel even de tijd geven om aan het instrument te wennen als je het nog maar net hebt. Ga eens met een stemkastje toonladders spelen...Da is wel erg saai, maar je went iig aan het instrument. Werkte bij mij ook, zowel op Bes-, C- en Es-trompet. Dit als advies van een afgestudeerd trompettiste...Aan jullie wat je ermee doet natuurlijk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 21:32 

muziekfreak schreef:
Erik v/d Heijden schreef:
muziekfreak schreef:

Nou, ik ken echt mensen (waaronder mijn docent, en die weet zeker wel van wanten...) die de A altijd met het 3e ventiel spelen, omdat dat de enige toon op het instrument is die niet stemt. Maar goed...Als de rest van de tonen ook vals is, dan kan ik me voorstellen dat het instrument idd niet helemaal goed is. Je moet jezelf alleen wel even de tijd geven om aan het instrument te wennen als je het nog maar net hebt. Ga eens met een stemkastje toonladders spelen...Da is wel erg saai, maar je went iig aan het instrument. Werkte bij mij ook, zowel op Bes-, C- en Es-trompet. Dit als advies van een afgestudeerd trompettiste...Aan jullie wat je ermee doet natuurlijk

Nou, als er andere noten vals zijn dan de 'gebruikelijke' (Cis1, D1, D2) vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd, en lijkt me dat er iets mis is met het instrument. Maar goed, jij hebt natuurlijk ook wat back-up voor je mening :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jul 2006 21:57 

Els een instrument goed is, en alle noten zijn stabiel.
Dan kun je je veel beter concentreeren op alle andere techniekspuntjes.
De zuiverheid gaat beter, dus kun je articulatie verbeteren, en ga zo maar door.

En ik spreek uit ervaring, met een verrot instrument.

Ondertekend, een jongen die nog steeds geen nieuw instrument gekocht heeft maar deze vakantie Van Laar bezoeken gaat.

Thomas

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur