Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
| Auteur |
Bericht |
|
mi trompeta
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 jul 2006 21:57 |
|
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
|
Kerkradenaar1988 schreef: muziekfreak schreef: Erik v/d Heijden schreef: muziekfreak schreef: Wat je ook kan doen, omdat het bij elke trompet anders is, is de A met het 3e ventiel spelen. Bij sommige trompetten is dat de enige oplossing om de A zuiver te krijgen. Anders inderdaad triggeren met de schuif bij het 1e ventiel met je 3e ventiel kan hij juist nog valser worden, zoals Kerkradenaar1988 al zei, gebruik je die voornamelijk voor moeilijke loopjes enz. Nou, ik ken echt mensen (waaronder mijn docent, en die weet zeker wel van wanten...) die de A altijd met het 3e ventiel spelen, omdat dat de enige toon op het instrument is die niet stemt. Maar goed...Als de rest van de tonen ook vals is, dan kan ik me voorstellen dat het instrument idd niet helemaal goed is. Je moet jezelf alleen wel even de tijd geven om aan het instrument te wennen als je het nog maar net hebt. Ga eens met een stemkastje toonladders spelen...Da is wel erg saai, maar je went iig aan het instrument. Werkte bij mij ook, zowel op Bes-, C- en Es-trompet. Dit als advies van een afgestudeerd trompettiste...Aan jullie wat je ermee doet natuurlijk Nou, als er andere noten vals zijn dan de 'gebruikelijke' (Cis1, D1, D2) vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd, en lijkt me dat er iets mis is met het instrument. Maar goed, jij hebt natuurlijk ook wat back-up voor je mening 
Als bij jou alleen de Cis1, D1 en D2 afwijken wil ik wel meteen met je ruilen qua instrument.. ik blijf maar aan het bijtrekken om toch zuiver te spelen, in de sectie.. het ligt er net aan welke stem je hebt, welke noot van het akkoord, etc..
Zuiver is een zeer relatief begrip
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
ruben
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 jul 2006 21:59 |
|
Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51 Berichten: 809 Woonplaats: Maastricht
|
|
Ik heb vreemd genoeg in het harmonieorkest beduidend meer stemproblemen dan in de bigband, wat is de afstemfrequentie voor een bigband? ook 442?
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Kerkradenaar1988
|
Berichttitel: Geplaatst: 02 jul 2006 22:18 |
|
Geregistreerd: 22 jan 2006 21:54 Berichten: 496 Woonplaats: Kerkrade
|
mi trompeta schreef: Kerkradenaar1988 schreef: muziekfreak schreef: Erik v/d Heijden schreef: muziekfreak schreef: Wat je ook kan doen, omdat het bij elke trompet anders is, is de A met het 3e ventiel spelen. Bij sommige trompetten is dat de enige oplossing om de A zuiver te krijgen. Anders inderdaad triggeren met de schuif bij het 1e ventiel met je 3e ventiel kan hij juist nog valser worden, zoals Kerkradenaar1988 al zei, gebruik je die voornamelijk voor moeilijke loopjes enz. Nou, ik ken echt mensen (waaronder mijn docent, en die weet zeker wel van wanten...) die de A altijd met het 3e ventiel spelen, omdat dat de enige toon op het instrument is die niet stemt. Maar goed...Als de rest van de tonen ook vals is, dan kan ik me voorstellen dat het instrument idd niet helemaal goed is. Je moet jezelf alleen wel even de tijd geven om aan het instrument te wennen als je het nog maar net hebt. Ga eens met een stemkastje toonladders spelen...Da is wel erg saai, maar je went iig aan het instrument. Werkte bij mij ook, zowel op Bes-, C- en Es-trompet. Dit als advies van een afgestudeerd trompettiste...Aan jullie wat je ermee doet natuurlijk Nou, als er andere noten vals zijn dan de 'gebruikelijke' (Cis1, D1, D2) vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd, en lijkt me dat er iets mis is met het instrument. Maar goed, jij hebt natuurlijk ook wat back-up voor je mening  Als bij jou alleen de Cis1, D1 en D2 afwijken wil ik wel meteen met je ruilen qua instrument.. ik blijf maar aan het bijtrekken om toch zuiver te spelen, in de sectie.. het ligt er net aan welke stem je hebt, welke noot van het akkoord, etc.. Zuiver is een zeer relatief begrip
Het probleem lijkt me een stuk groter dan de kleine afwijkingen die normaal (kunnen ) zijn bij iedere toon. Dus lijkt me iets mis met het instrument, anders komt hij niet speciaal posten dat de A vals is.
_________________ They call it a wind instrument for a reason!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
PieterBastrombone
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 jul 2006 07:20 |
|
|
Blijft altijd een raar verschijnsel voor trompet.bugel etc.. De ene noot is met het een greep wel zuiver, terwijl de andere vals is. Je zou zeggen, als de lengte van de buizen maar goed is, dan...
Maar langs de andere kant wel heel logisch, zo zul je merken dat je op trombone je constant bezig bent met noten net iets anders te spelen, en is bijvoorbeeld een tweede positie nooit hetzelfde als een 2e positie voor een andere noot.. of zelfs voor dezelfde noot in een andere rol in een accoord. Hier ben je constant mee bezig, Ze zeggen dat een trombone 7 posities heeft, maar dat is onzin. Je hebt echt de gehele schuif nodig om goed zuiver te kunnen spelen, en het is milimeterswerk.
Als je die A op het 3e ventiel zou kunnen spelen, lijkt mij dat de toon al iets hoger word... en dan heb je een triggertje om wat bij te sturen naar beneden. Maar ik ben totaal geen ervaringsdeskundige dus ik laat het hierbij
Enkele andere dingen die me in het hoofd schieten mbt zuiverheid...
- Intonatie
- gehoor (noot moet 'goed' in je hoofd zitten wil je m kunnen spelen)
_________________ Een onderschrift is maar voor de sociaal minder capabelen
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 jul 2006 07:55 |
|
|
PieterBastrombone schreef: Als je die A op het 3e ventiel zou kunnen spelen, lijkt mij dat de toon al iets hoger word... en dan heb je een triggertje om wat bij te sturen naar beneden. Maar ik ben totaal geen ervaringsdeskundige dus ik laat het hierbij 
En gelukkig maar, want er klopt geen hol van 
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 jul 2006 07:58 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Trompettor schreef: PieterBastrombone schreef: Als je die A op het 3e ventiel zou kunnen spelen, lijkt mij dat de toon al iets hoger word... en dan heb je een triggertje om wat bij te sturen naar beneden. Maar ik ben totaal geen ervaringsdeskundige dus ik laat het hierbij  En gelukkig maar, want er klopt geen hol van 
Lekker genuanceerd bezig!! Kun je Pieter in al je wijsheid ook even uitleggen wat er niet klopt??
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Trompettor
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 jul 2006 08:45 |
|
|
flugel schreef: Trompettor schreef: PieterBastrombone schreef: Als je die A op het 3e ventiel zou kunnen spelen, lijkt mij dat de toon al iets hoger word... en dan heb je een triggertje om wat bij te sturen naar beneden. Maar ik ben totaal geen ervaringsdeskundige dus ik laat het hierbij  En gelukkig maar, want er klopt geen hol van  Lekker genuanceerd bezig!! Kun je Pieter in al je wijsheid ook even uitleggen wat er niet klopt??
Ik vond het heel goed geprobeerd hoor.
met het gebruik van het 3e ventiel in plaats van de eerste en de tweede verlaag je de toon een beetje.
Ik hapte meer op die laatste zin. 
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
flugel
|
Berichttitel: Geplaatst: 03 jul 2006 11:42 |
|
Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45 Berichten: 651 Woonplaats: Nuenen
|
Al goed
Er stond een tijdje geleden een prachtige uitleg over de lengte van ventielbuisjes en de compromissen die instrumentbouwers moeten maken. Bij combinaties van ventielen (vooral met 3) gaat 't namelijk mis (afwijkingen naar boven doordat de lengte van de buis absoluut verlengd wordt ipv relatief). Daarom worden sommige ventielbuizen (3!) expres "te groot" gemaakt. Kan alleen zo snel de post niet terugvinden......
_________________ Let's make some noise!!
|
|
| Omhoog |
|
 |