trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Orkesten en Jeugd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2006 10:54 

en nu ga ik op zoek naar een viool forum in plaats van een trompetforum.... :roll: :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2006 12:37 

Ik begon op mijn achste geloof ik, na twee jaar kwam ik in het orkest. Een paar jaar later ging ik ook spelen in het jeugdorkest (dat ontstond pas later). Ik begon op derde/tweede bugelpartijen (met cornet) en speel nu eerste trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jul 2006 18:05 

Haha, na concours ergens in november gaat er weer geschoven worden qua bezettingen en daar kom ik voor in aanmerking om door te stomen naar de trompet sectie in ons GROTE orkest, ben ik eindelijk van bugel af....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2006 15:44 

Ik denk dat je een orkest moet opzetten met hoofdzakelijk jongeren. Je hebt, zeker in een fanfare, maar een muzikant of 20 nodig. Als zelfs dat niet mogelijk is, kun je ook een ensemble op proberen te zetten. Ook zou het misschien leuk zijn als je een jaarlijkse activiteit zou organiseren voor de jongeren, die met muziek te maken heeft. In mijn vereniging (Sainte Cécile Eijsden) is er een muziekkamp tussen kerst en oud&nieuw, dat betekent drie dagen samen muziek maken, en samen plezier hebben. In het begin (zo'n 15 jaar geleden) waren daar ook oudere leden bij, van rond de 20 jaar. met zulke activiteiten creeër je sfeer binnen je vereniging, wat lid zijn aantrekkelijk maakt, en ook een soort trots kweekt. Maar nogmaals, probeer een jeugdorkest op te zetten. Wij hebben er nu twee, waarvan een o.l.v. Matty Cilissen :D.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 sep 2006 16:03 

Wij hebben het geluk gehad da we veel jongeren van het jaar '90 hebben. 14 zijn er toen begonnen. Nu, wat hebben we dit jaar gedaan? We doen een muziekinitiatie. Jongeren maken spelenderwijs kennis met muziek. Knutselen, tekenen op muziek, enz... Dit alles is ingericht door onze fanfare zelf. En met resultaat. Dit jaar konden we onze ogen niet geloven toen maarliefst 16 nieuwe muzikantjes naar onze initiatie kwamen. Voor een klein dorpje is dit toch niet slecht...

MP: VB 3C VB 7c
Cornet: Besson Prestige
MP: Alliance 2A, DW3

Profiel  

Berichttitel: Re: Orkesten en Jeugd
BerichtGeplaatst: 22 sep 2006 18:59 

Kikken schreef:
Zo ik zet dit eens even hier neer.

Bij ons in de fanfare is het gebruikelijk dat je eerst 2/3 jaar les hebt voordat je in het orkest komt. De meeste jeugd begint ongeveer op zijn 8e op bugel omdat dat het hoofdinstrument is en komt dan rondt zijn 10e/11e in de fanfare.

Nu hebben wij een "probleem" dat misschien meerdere orkesten kennen dat de aanwas van nieuwe jeugd moeilijk is en dat ook een deel van de jeugd afvalt in die eerste 2 jaar omdat het niet boeiend genoeg is. Hoe wordt dit nu in andere orkesten opgelost? Want wij hebben nogal een bestuur met oogkleppen dat niet om zich heenkijkt en die wil ik graag de helpende hand bieden.

Heey

Wij zitten dus in een schoolorkest en wat wij altijd deden was dat we naar de basisscholen gingen om workshops en wat lessen te geven om kinderen enthousiast te maken ( met de nadruk op je orkest) en dat je zo mensen werft! Het helpt wel en ik ben er zelf bijvoorbeeld ook door begonnen met trompet spelen... misschien handige tip ?:rol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2006 08:23 

Dit zou bij amateurorkesten inderdaad wel werken, en denk dat er ook wel meer zijn die dit doen.

Maar speel je bij een orkest met meer niveau, moet je je leden niet werven bij een kleuterschool.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 sep 2006 11:32 

Trompettor schreef:
Dit zou bij amateurorkesten inderdaad wel werken, en denk dat er ook wel meer zijn die dit doen.

Maar speel je bij een orkest met meer niveau, moet je je leden niet werven bij een kleuterschool.

Hmm kleuterscholen :roll: Basisscholen en kinderen moeten vroeg beginnen toch wil je een beetje niveau hebben als ze erin komen? :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur