trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 01:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2006 08:17 

paulus trompettus schreef:
Ja, ik speel ongeveer 7 jaar, maar mijn leraar (Sef Pijpers Sr.) legt bij de lessen meer de nadruk op lange noten, speeltechniek, tongslag en muzikaliteit. Ik zelf ben zo iemand die thuis dan wel de hele dag hoge noten probeert te piepen, maar dat is omdat ik nog redelijk jong ben (15) en omdat mijn vader vrolijk een E4 speelt :P En nee, ik vergis me niet in het octaaf :!: Ik zelf kom niet hoger dan D3, soms Eb3 of E3, Ik speel 1e trompet bij de Gildenbondsharmonie Boxtel (ooit van gehoord :P ?) Ik heb niet echt hoger nodig, maar ik wil toch wel aan de hoogte werken, ook al is klank veel belangrijker! Ik had nog wel een vraagje aan de mensen die wat hoger kunnen.. Als je tussen de G2 en G3 speelt, krijgen jullie dan ook een opgezette nek? Ik krijg dat nl. al vanaf een G1 8O Maar daaraan ben ik nu aan het werken!

Ben jij een zoon van Mari van Gils?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 00:15 

dat zegt allemaal niks.
Het hoge ligt voor een heel groot gedeelte aan je mondstuk.
hoe kleiner hoe hoger en meestal maken die gasten die alleen hoog komen, in het lage register helemaal niets of bijna geen klank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 07:38 

Ronald Douven schreef:
dat zegt allemaal niks.
hoe kleiner hoe hoger en meestal maken die gasten die alleen hoog komen, in het lage register helemaal niets of bijna geen klank.

Nee, sommige mensen kunnen op een willekeurig mondstuk hoger spelen dan mij, en dan heb ik het over G3 etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 12:22 

Ronald Douven schreef:
dat zegt allemaal niks.

Volgens mij ligt het hoge maar voor een heel klein gedeelte aan je mondstuk, maar daar hebben we het hier al vaak over gehad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 12:30 

Hoogte heeft weinig te maken met het mondstuk. Mensen die hoger geraken met kleindere mondstukken gebruiken het om hun lippen bij een te duwen, Terwijl dit ook kan met de lipspieren. dus ook met een groot mondstuk. Hoogte zou op bijna elk mondstuk hetzelfde moeten zijn. maar een groter mondstuk kan misschien wel sneller vermoeidheid brengen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 12:37 

pauwke schreef:
Mensen die hoger geraken met kleindere mondstukken gebruiken het om hun lippen bij een te duwen,

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je je lippen bij elkaar druk!
Waar moet de lucht dan doorheen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 12:39 

niet bij een duwen maar de lippen dichter bij een duwen zo dat de aperture voor de lucht ver kleint. Bij een duwen is misschien wat overdreven gezegt.

Ruben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 12:44 

Voor de allerlaatste keer.... :wink:

Een kleinere rim zorgt ervoor dat je een kleiner trillingsoppervlak krijgt van de lippen. Vergelijk het met een kortere snaar, die klinkt ook hoger dan een lange snaar.

Een ondiepe cup geeft meer backpressure. Meer backpressure, of terugslag (akoustisch en lucht) zorgt er voor dat de opengeblazen lippen sneller sluiten waardoor je een snellere vibratie krijgt.

Daarnaast heeft elk mondstuk zijn eigen akoustische eigenschappen wat o.a. met de inhoud te maken heeft. Een tuba mondstuk heeft een lager plopgeluid dan een trompetmondstuk. Dat betekent dat een groter mondstuk lagere frequenties benadrukt en een leadmondstuk hogere frequenties.

Als je veel hoog moet spelen (zoals ik dagelijks doe) is het dus raadzaam een mondstuk te nemen met een wat ondiepere cup. Dat geluid past ook beter bij pop en big band muziek. Speel je veel klassiek dan is een mondstuk met een diepere cup raadzaam.

Het heeft niets te maken met zoals je in gedateerde boeken leest dat kleine mondstukken zogenaamde "cheating mouthpieces" zijn. Dat is onzin.

Nog maar eens de link naar al uw vragen :

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/brassac ... mouthpiece

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur