Citaat:
Ik zie het nog steeds meer als een synthesizer dan een trompet.
Dan heb je dat goed gezien, het is ook een synthesizer maar met de techniek van een blokfluit of sax. Het heeft dus niets met trompet te maken. Dat was ook de bedoeling!
Ik denk dat als je 10 minuten erop gespeeld hebt je de uitdaging wel ziet. De moeilijkheid ligt hem vooral in de coördinatie van de vingers. Dus i.p.v. 3 vingers gebruik je nu 10 vingers tegelijk en dat valt erg tegen kan ik je melden. De linkerhand zit een beetje vastgeroest. De toonladder van C-majeur lukt iedereen wel na 10 minunten, maar de andere toonladders liggen wat minder op volgorde...
Als je die filmpjes bekijkt van Michael Brecker dan lijkt het erg makkelijk. Maar dat is het niet, net zoals trompet spelen erg tegenvalt als je net Maurice Andre of een andere grootheid hebt bekeken.
Elk instrument heeft zo zijn uitdagingen, maar de grootste uitdaging is niet de technische kant, maar wat je er muzikaal mee doet. Daar schort het nog wel eens aan, zelfs bij de grootste virtuozen. Michael Brecker is wat dat betreft een fantastisch voorbeeld van fabelachtige techniek gecombineerd met een groot muzikaal inzicht. Zijn interpretatie van "In a sentimental Mood" op EWI is in de jazzmuziek een historische opname.