mi trompeta schreef:
Ik vermoed de slagwerksectie van Oenkerk.. die lui zijn echt strak

Ik wil onze Oenkerker brassbandvrienden natuurlijk niet tegen de schenen trappen, maar afgaande op wat Pieterbastrombone ons eerder op dit forum wist te vertellen over de bezetting, namelijk dat het waarschijnlijk spelers uit het midden des lands zullen worden, ga ik ervan uit dat de Friezen een beetje buiten de boot zullen vallen in het selectieproces van de nieuw op te zetten topbrassband, hoe strak deze dan ook zouden spelen (op de laatste NBK viel dat overigens niet heel erg op). Daarnaast krijg je in een Midden Nederlandse band geheid te maken met artistieke, communicatieve en logistieke moeilijkheden als er Friezen bij zitten. De nieuwe brassband is namelijk gebaat bij een helder, doorzichtig en beheerst klankidioom. Daarnaast ga ik ervan uit dat de nieuwe brassband niet zit te wachten op spraakverwarringen tijdens de repetitie als gevolg van het gebrekkige en onduidelijke Nederlands dat de Friezen over het algemeen spreken. Tel daar bij op dat ze iedere repetitie met de trekschuit vanuit Friesland naar het midden des lands moeten komen. Dat zorgt weer voor vertragingen en deze goedwillende Friese amateurs komen dus iedere keer te laat op de repetie, wat vervolgens weer een negatieve weerslag heeft op het artistieke proces van de band, plus dat er wat irritaties binnen de band kunnen ontstaan...Met andere woorden, de band dreigt op zo'n manier in een negatieve spiraal te komen en uiteindelijk ten onder te gaan aan onderlinge verdeeldheid.Verder overigens geen kwaad woord over de Friezen, want zij doen ook hun best, maar zoals Pieterbastrombone eerder al zei: de koppies moeten natuurlijk wel dezelfde kant op staan. Hulde aan Pieterbastrombone!
p.s. Getalenteerde slagwerkers c.q. dirigenten uit de omgeving Zwolle hebben volgens de laatste geruchten overigens wel een vrij grote kans om succesvol het selectieproces te doorstaan. Wat zij in hun vrije tijd eventueel bij Friese brassbands doen, is in het selectieproces van secundair belang en mag als een jeugdzonde worden aangemerkt, die hun overigens vergeven zal worden door de te vormen selectiecommissie van de nieuwe topbrassband. Althans, dat heb ik in de wandelgangen opgevangen.