trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 15:14 
Moderator

Makke schreef:
diederik schreef:
proficiat! :wink: ik haal hem niet :cry:

Ja bedankt, maar zo boeiend vind ik het eigenlijk niet. Je moet er niet zo zwaar aan tillen ;)

Wees gerust, ik lijd er niet onder. Een enkele d3 en bij hoge uitzondering eens een E(s)3
dan heb je het in mijn hafabrawereldje wel gehad. En die noten blijken er bij mij gelukkig nog wel op te zitten. :D :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 16:35 

diederik schreef:
Wees gerust, ik lijd er niet onder. Een enkele d3 en bij hoge uitzondering eens een E(s)3
dan heb je het in mijn hafabrawereldje wel gehad. En die noten blijken er bij mij gelukkig nog wel op te zitten. :D :wink:

En dat is al veel waard :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 20:28 

Tja, en als je nou eens een F "onder de balk" (contra F) genoteerd hebt staan...(bijvoorbeeld in "Better get hit in your soul" van Charles Mingus.
Die moet 'ff' gespeeld worden. Das effe andere koek.

By the way een f3 lukt mij ook nog wel!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 20:32 

Ik maak liever muziek dan dat ik me zit te focussen op die hoge noten. Is natuurlijk ook zo omdat ik absoluut geen highblower ben. Als ik dat wel was praatte ik misschien anders. Maar ik denk dat je zeker in de HAFA-wereld geen highblower hoeft te zijn, maar dat je vooral een mooie toon, een goede techniek en een beetje power wat betreft volume moet hebben.

Toch hoop ik stiekem binnenkort nog eens boven de C3 te spelen :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 20:39 

Peter Amersfoort schreef:
Tja, en als je nou eens een F "onder de balk" (contra F) genoteerd hebt staan...(bijvoorbeeld in "Better get hit in your soul" van Charles Mingus.

Ik kan zonder veel moeite ook laag spelen, maar een lage F is me nog niet gelukt. F# daarentegen wel.

Ik ben overigens ook groot voorstander van het focussen op een mooie sound en techniek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 21:59 

Of in Invocation van Marc van Delft, derde bugel, staat ook een lage F in een triolenriedel. Ik neem aan dat dat een slip of the tongue is, of Marc gaat ervanuit dat alle derdebugelisten in een fanfareorkest per definitie bugels met 4 ventielen hebben.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 22:05 

Yamahaddatdangezegd schreef:

Of in Invocation van Marc van Delft, derde bugel, staat ook een lage F in een triolenriedel. Ik neem aan dat dat een slip of the tongue is, of Marc gaat ervanuit dat alle derdebugelisten in een fanfareorkest per definitie bugels met 4 ventielen hebben.

Is geen slip of the tongue.

Ook geen slip of the pencil

Mensen als Marc van Delft, die gaan steeds verder in het uitmelken van de grenzen van instrumenten.

Zo was er een componist die een bugelpartij had geschreven in een symfonische compositie, en dat was zo waanzinnig hoog, dat de speler gewoon moeite met het register had. Navraag leerde dat hij dat mooi vond.
Tja, smaak....

ik denk enerzijds dat dat een goede ontwikkeling is, want mensen worden zo gepushed tot nadenken over hun grenzen. Anderzijds, het kan ook heel demotiverend werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 22:11 

Makke schreef:

Ik kan zonder veel moeite ook laag spelen, maar een lage F is me nog niet gelukt. F# daarentegen wel.

Ik ben overigens ook groot voorstander van het focussen op een mooie sound en techniek.

Precies, dat vindt ik nou ik ook. Ik vind de mentaliteit waarbij het hardste, snelste, hoogste helemaal niks!! Al kan ik dat best wel, maar ik ambieer het helemaal niet. Het intersseert me geen reet hoe hoog ik kan. Als ik maar kan spelen wat gevraagd wordt. En daar ben ik wel op voorbereid. Dus als er een hoge "Q" gevraagd wordt doen we dat gewoon. Daarbij weet ik dat ik ook gewoon een plafond heb, en hoe ik daar mee moet omgaan.

Muzikaliteit bereik je in eerste instantie door de ontwikkeling van je muzikale gevoel. Daarna bereik je eigen instrumentale muzikale optimalisatie door beheersing van je instrument. Ik bedoel dus geen muzikale pefectie. Want die norm stel je zelf.

Ik verzeker je, mooie muziek heeft over het algemeen niets met uitersten te maken. Alhoewel, uitersten in gevoel, emoties bewegen sommige musici tot prachtige uitvoeringen. Hierbij bedoel ik specifiek niet "prestaties".
Daarom begrijp helemaal niets van die C4'n en C5'n. Hierbij draait de waardering schijnbaar om de techtniek, tewijl we toch echt een muziekintrument bespelen. Muziek maken bereik je onder andere door techniek. Maar ja, dat geldt voor elke blokfluitenaar, of saxofinist.

Als ik naar een respectabele trompettist als Hans Verheij kijk, hebben we het over een bedrijfszekere plafond van laten we zeggen en F3 (maar dan wel op een C1).
Een Peter van Dinther heeft een bedrijfszekere C4 op zijn toeter zitten. (trouwens ook op een een C1).
Deze gerespecteerde trompettisten zijn helemaal niet met deze grote hoogten bezig.
Deze mensen zijn bezig met muziek maken. Om dat te bereiken zorgen zij voor de juiste ontwikkelingen en niveaus die nodig zijn hun vak, hun muziek zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.
Als je wel een C3 kunt spelen en geen "Vader Jakob" kun je wat mij betreft niet veel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur