trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 sep 2006 22:19 

Even voor de duidelijkheid: ik wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die het (extreme) hoge register beheersen en gebruiken niet muzikaal kunnen zijn ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 04:38 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Peter Amersfoort schreef:
Tja, en als je nou eens een F "onder de balk" (contra F) genoteerd hebt staan...(bijvoorbeeld in "Better get hit in your soul" van Charles Mingus.

Of in Invocation van Marc van Delft, derde bugel, staat ook een lage F in een triolenriedel. Ik neem aan dat dat een slip of the tongue is, of Marc gaat ervanuit dat alle derdebugelisten in een fanfareorkest per definitie bugels met 4 ventielen hebben.

(Ik noem F onder de balk f klein, contra is daar nog twee octaven onder, ook volgens het schemaatje van Mi Trompeta (ik denk dus wel in vioolsleutel))

Je kunt ook een lage f wel spelen met alleen eerste ventiel (gewoon een bes met je embouchure een kwart laten zakken), hoewel dat in een riedel niet zal meevallen. Ik kan me van MvD trouwens nog herinneren dat hij met de slagwerksectie naar buiten ging om precies dat takje te zoeken waar ze mee moesten slaan, dus het verbaast me verder weinig.

Je kunt met pedaalnoten nog wel in het contra-octaaf komen, maar daarvoor is dit het verkeerde topic :)

Laatst bijgewerkt door HenkMetselaar op 05 sep 2006 03:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 06:16 

Ik ben eens met die pedaaltonen in de weer geweest van het weekend maar dat is nog best lastig. Zakken naar F# onder de balk gaat makkelijk, de F kan ik wel lippen maar lager klinkt het bagger.

De eerst volgende redelijke noot is de C daaronder. Volgens mijn instructeur zou je de G daaronder ook moeten kunnen spelen. Dat is me nog niet gelukt overigens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 08:05 

Makke schreef:
Ik ben eens met die pedaaltonen in de weer geweest van het weekend maar dat is nog best lastig. Zakken naar F# onder de balk gaat makkelijk, de F kan ik wel lippen maar lager klinkt het bagger.

De eerst volgende redelijke noot is de C daaronder. Volgens mijn instructeur zou je de G daaronder ook moeten kunnen spelen. Dat is me nog niet gelukt overigens.

Op bugel zijn de pedaaltonen nog veel lastiger te pakken dan op trompet, is mijn ervaring.
Dus ik zou het knap vinden als er ergens 1 fanfare bestaat waarin alle 3e bugelisten die kunnen grijpen :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 09:48 

HenkMetselaar schreef:
Yamahaddatdangezegd schreef:
Peter Amersfoort schreef:

Je kunt ook een lage f wel spelen met alleen eerste ventiel (gewoon een bes met je embouchure een kwint laten zakken), hoewel dat in een riedel niet zal meevallen. Ik kan me van MvD trouwens nog herinneren dat hij met de slagwerksectie naar buiten ging om precies dat takje te zoeken waar ze mee moesten slaan, dus het verbaast me verder weinig.

Je kunt met pedaalnoten nog wel in het contra-octaaf komen, maar daarvoor is dit het verkeerde topic :)

Tijdens het studeren pak ik de F met de eerste ventiel. Maar in een "riedel" druk ik alle 3 de ventielen in en intoneer naar de F toon. Zo vind ik het goed te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 10:12 

mi trompeta schreef:
Makke schreef:

Op bugel zijn de pedaaltonen nog veel lastiger te pakken dan op trompet, is mijn ervaring.
Dus ik zou het knap vinden als er ergens 1 fanfare bestaat waarin alle 3e bugelisten die kunnen grijpen :?

Mijn ervaring spreekt het tegenovergestelde.
In het register c# (klein) - e ( klein) klink ik sowieso beter op de bugel, dit zijn naar mijn idee de moeilijkste noten.
C klein of C0 klinkt op bugel zo mooi rond en helder, het lijkt bijna alsof het op mijn bereik zit. en ik speel op bugel veel vlekkelozer naar de contra G dan op trompet.
Zou dit iets persoonlijks zijn?
Op een cornet kom ik net aan de f klein.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 14:51 

Op bugel kon ik eigenlijk meteen al goed de pedaalnoten pakken. En voelt het ook als een goed stemmend en 'klikkend' zeg maar. Op me trompet ben ik op zoek gegaan naar hetzelfde gevoel. Naar de zelfde klik zeg maar als op de noten boven de lage F#. En nou zit de pedaal C tot pedaal F# er helemaal goed op. Zonder dat het dus ongemakkelijk aanvoelt zoals je bij het intoneren naar lage F E etc. Maar het is echt wel ff experimenteren voor dat het er eindelijk goed op zit.
Maar ik vind het persoonlijk erg handig als ik veel heb gespeelt en dan ff kan uitspelen op pedaaltonen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2006 15:31 

en dan te bedenken dat dit topic de naam draagt "hoe hoog kunnen jullie spelen..." :wink:

bij mij gingen de pedaalnoten eigenlijk op bugel ook gelijk lekker.
eigenlijk beter dan op trompet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur