bartjefrit schreef:
broek76 schreef:
dat bedoel ik dus met anders benaderen,vibrato kan erg mooi zijn maar de meeste brassbands overdrijven het en dat is jammer.
Je moet er inderdaad van houden; in jouw ogen is het overdrijven, voor de Engelsen is het waarschijnlijk gewoon standaard.
Als ik dan wat verder mag afdwalen: Afgelopen weekend waren wij (wij = mijn harmonieorkest) in Engeland te gast bij deze Brassband:
http://www.harwichrblbrassband.co.uk/ (prachtig weer - paar (gezamelijke) concertjes). Zeker geen tropbrassband (3e div.), maar het verschil in "sound" met Ned. brassbands blijft toch opmerkelijk. Ook zij kennen wat dat betreft de verschillen met de brassbands uit de rest van Europa. Ik heb daar met de dirigent en een paar blazers over zitten kletsen. Maar de (vibrato-) sound wordt er daar nog in veel gevallen met de "paplepel"
ingegoten. In de eerste plaats, zo zegt hun dirigent, beginnen jonge blazers op het vaste land meestal op trompet en wordt een strakke toon eigen gemaakt. In Engeland beginnen jonge blazers vaak op cornet en gaan bij een Brassband spelen, die er in Engeland naar verhouding natuurlijk veel meer zijn dan op het vaste land. Tijdens een concert in de kerk mochten wat leerlingen ook een stukje spelen en idd. hebben ze al een mooie toon maar wel met dat vibrato. Ook de Euph's. Het wordt min of meer aangeleerd, maar iig blijkbaar niet afgeleerd.
Anderzijds heb ik pas weer een wat ouder CD'tje van YBS gedraaid, met o.a." The devil in the deep Blue Sea " en "Land of the Long wide cloud" (Sparke) maar die klinken, behoudens wat rustige tussenstukjes, toch wel lekker strak!
't-is maar waar je van houdt....... Mij stoort het iig niet, ik luister maar wat graag naar die mooie sound.