trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk voor de highnotes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 11:50 

Interessant. Ik verwar hier dus blijkbaar luchtsnelheid met luchtstroom.

Volgens de definitie luchtsnelheid (m/s) = luchtstroom (...) gedeeld door opening (m2) moet de eenheid van luchtstroom dus "m3 per seconde" zijn.

Jaah, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Kzal 't e.e.a. een uitprinten om later te lezen op een mooie herfstavond (zoals vanavond :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 12:12 

Ik zou een onervaren speler niet snel aanraden een ondiep mondstuk te proberen, wat dat betreft heb je wel gelijk Kerkradenaar: als iemand denkt daarmee ineens hoge noten te kunnen gaan spelen is het resultaat veelal dat de toon voos en dun wordt. Voor de ervaren bigband speler kan een ondiep mondstuk juist helpen om ongeschonden een zware avond door te komen (meer backpressure) en zelfs een betere klank in de hoogte te ontwikkelen (meer hoge boventonen in het geluid, "sizzle")

Maar ik hoop dat Martijn (de vraagsteller) inmiddels voldoende antwoord heeft gekregen op zijn vraag. Nog iemand tips over Bob Reeves, Warburton, Monette en GR?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 16:43 

Citaat:
But normal, and resonable, arching movements will not really hamper the air pressure or flow. So you should not be overly concerned about the subject, just pay close attention to your sound and don't worry about the tongue.

Volledig mee eens, als het geluid maar goed zit.

Ruben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 sep 2006 23:30 

Ik denk dat vooral 't artikel van Erik Veldkamp in de laatste Sonic een sterk punt benadrukt: Een kleiner mondstuk is ook maar een hulpmiddel, het belangrijkste is dat je t vooral niet moet forceren, gewoon rustig alles de tijd geven, gecombineerd met de juiste oefeningen voor t beste resultaat.
Het sleutelwoord zal vooral "geduld" zijn.......véél geduld :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2006 10:16 

Ik speel zelf veel es cornet en ik merk dat ik altijd de hoogte me tong heel hoog heb liggen. Ik heb ook geprobeerd dit laag te houden maar het gaat tog echt beter als hij hoog is. Ik twijfel absoluut niet aan je verklaring over spanning erik, (dat heb je zoiezo nodig voor de hoogte) maar weet jij hoe dat kan? Mijn leraar zegt ook altijd to - u - i tongposities voor het lage, midden en hoge register en dat schijnt tog wel te werken...

groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2006 12:08 

Ik ben gisteren zelf begonnen met het meespelen van wat partijen van Maynard Ferguson (malaguena, mcarthur park, gonna fly now). Op zich lukt het goed om alles mee te spelen, ook de hoge noten. De klank is echter nog niet echt om over naar huis te schrijven (alhoewel die wel snel aan het verbeteren is :) )

De les uit dit verhaal: mooi hoog spelen komt met de tijd... Ga dus niet ineens denken van: jeetje dat is gaaf, dat wil ik ook: ik koop een ander mondstuk, en binnen een week kan ik het ook! Helaas werkt dat namelijk echt niet zo op een trompet... Gun jezelf de tijd, en dan zal je merken dat het langzaamaan beter, en beter zal gaan. Een ander mondstuk zal je wel kunnen helpen om het wat makkelijker te maken, of om de sound te verbeteren. Maar door een ander mondstuk zal en echt niet automatisch een stuk hoger kunnen spelen!

practise, practise, practise...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 sep 2006 12:59 

Mijn ervaring is dat het krijgen van een goed, bruikbaar geluid in het hoge register nog heel veel meer tijd en energie vergt dan het eruitpiepen van noten boven de c3. Ik ken erg veel mensen die tot een C4 of verder geluiden kunnen produceren, maar slecht weinig daarvan kunnen het echt toepassen in de praktijk.

Een paar jaar geleden speelde ik met enige moeite tot een C4, echter vanaf E3 was er geen projectie meer, en een iele klank. Nu speel ik met wat beleid tot een G3, incidenteel nog iets hoger, maar wel bruikbaar in lead/pop situaties. Hoewel ik dus bijna een kwart kwijt ben in bereik, zou ik niet meer terugwillen naar de oude situatie.

Maar laten we de originele vraag van Trumpetplayer niet uit het oog verliezen: Iemand ervaring met Reeves, GR, Warburton en Monette?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 sep 2006 08:36 

gerbio schreef:
Ik speel zelf veel es cornet en ik merk dat ik altijd de hoogte me tong heel hoog heb liggen. Ik heb ook geprobeerd dit laag te houden maar het gaat tog echt beter als hij hoog is. Ik twijfel absoluut niet aan je verklaring over spanning erik, (dat heb je zoiezo nodig voor de hoogte) maar weet jij hoe dat kan? Mijn leraar zegt ook altijd to - u - i tongposities voor het lage, midden en hoge register en dat schijnt tog wel te werken...

groeten

www.erikveldkamp.nl/Resources/artikels/ ... elheid.pdf

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur