Wat de screamboy verordeneerd nl. dat we vooral veel moeten studeren, daar zit wel wat in. Maar hoe gaan we het aanpakken? De een heeft 't over luchtsnelheid, de ander heeft het over lipcompressie. Sommigen drukken ons op het hart vooral de tong laag te houden anders wordt de toon te dun. Dan krijgen we nog waar en hoe je je onderkaak moet zetten en waar je het beste je mondstuk neerpoot. Non-pressure is er ook eentje en lipbindingen zijn eigenlijk geen lipbindingen. Kan je fluiten? etc.
Veel informatie en 't is allemaal waar, maar de combinatie en de hoeveelheid informatie werkt op menig goedbedoellende amateur (zo U wilt gevorderde) nogal verwarrend en kan er de oorzaak van zijn dat veel talent in de kiem gesmoord wordt om maar te zwijgen over de bergen frustraties die om de hoek liggen als we in het wilde weg, al dan niet onder begeleiding van een (slechte) leraar, uur na uur zonder resultaat die toeter van duizenden euro's aan onze lippen zetten.
Ik heb jaren gezocht naar een methode die het kwartje doet laten vallen, die al die informatie op zo'n manier tot me brengt dat het me eindelijk een beetje duidelijk wordt.
www.mysterytomastery.com heeft een studieboek dat stap voor stap op een voor simpele zielen -als ik- duidelijk uitlegt hoe trompetspelen nou eigenlijk werkt. En belangrijker, 't bijgeleverde cd-tje laat ook horen waar het om gaat. En gelukkig gaan de oefeningnen niet in twee bladzijden gelijk door naar c3.
Ik heb het een paar weken terug neergelegd in een ander forum, nl. problemen en oplossingen maar helaas was de respons nogal ondermaats; ik had eigenlijk wel een reactie van Erik Veldkamp verwacht, wie weet komt het nog, want Erik is toch zo'n beetje de embouchurevraagbaak van Trompet.nll........
Als je de basis van het trompetspelen niet beheers, hoe wil je dan op een goede manier verder (de hoogte in)?
Enig nadeel is wel dat het boek in het engels is. Maar gelukkig heeft de schrijver er rekening mee gehouden dat zijn boek wellicht ook over de grens zal gaan; m.a.w. 't is goed te doen.