trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondstuk voor de highnotes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 20:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 07:56 

bach 1,25C voor het gil en smijtwerk... :roll: Voor de rest ook trouwens.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 08:19 

Als antwoord op de vraag van Yamahaddatdangezegd;
Ik ben een jaartje geleden ook op "mondstukkenjacht" geweest en heb veel soorten thuis gehad waaronder GR. Hiervan had ik er een aantal die gericht waren op het bigband/popwerk. Ik vond de klank te "doods", saai zelfs. Ze projekteerden wel supergoed. Bij mij is het voorgekomen dat de dirigent zelfs een stapje opzij deed om de "straal" met geluid te ontwijken :-) Ik heb uiteindelijk de Bob Reeves 43S gekozen en in voorkomende gevallen een Bach 3C. (i.c.m. Hub van Laar B2)

www.10bier1thee.nl

Laatst bijgewerkt door Juip op 28 sep 2006 18:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: doettieut?
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 10:32 

http://www.mouthpieceexpress.com/catalo ... 13_242_243

Als de bovenstaande shortcut werkt dan......
Ik heb ontdekt dat de Curries wel heel erg lijken op bepaalde Warburtons-die met niet afschroefbare cups-, alleen zijn ze een stuk goeikoper. Nadeeltje is wel weer dat je ze alleen uit America kan bestellen. Hoeft niet per sé bij Mouthpieceexpress, Dillon heeft ze -geloof ik- ook.
Ik speel zelf op een 60m, nadat ik een tijdje de 60s had uitgeprobeerd. De 's' is me te ondiep, die heeft een cup die lijkt op de Bob Reeves 43,5es, alleen de rand is mij wat comfortabeler. De 's' modellen zijn volgens mij heel geschikt voor de guys die alleen boven de balk moeten knallen.
Kan U het nog volgen?
De 60 rand is kleiner dan Bach 3 en groter dan Bach 7, ongeveer Bach 5 alleen met een rand die minder 'scherp' aanvoelt.
Het fijne van Curry is dat alle randen hetzelfde zijn qua vorm; een 50 of 60 of 70 enz verschillen alleen van elkaar wat betreft diameter. Dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger (als je van die rand houd natuurlijk) want bij Bach, Schilke en ook Bob Reeves is ieder rationeel systeem totaal zoek.
Testing one two tree dus.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 11:14 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik speel op mijn gewone mondstuk ook precies net zo hoog als op mijn lead mondstuk, maar het lead mondstuk maakt het me gemakkelijker inzoverre dat er meer sizzle in het geluid zit en ik het iets langer volhoud.

We vallen in herhaling; heeft er echt niemand ervaring met GR of Warburton?

Denis Wick vind ik qua sound niet zo heel geschikt voor bigband, maar ook dat is een mening.

Ik speel zelf al een tijdje op een GR66M en GR66MS. De GR66M is een fijn mondstuk dat ongelooflijk makkelijk aanspreekt. De GR66MS heeft een wat ondiepere cup en is goed voor popband e.d. Elk GR mondstuk heeft echter een ander gevoel. Dit heeft te maken met wat ze noemen de "alpha-angle". Ik heb er veel over gelezen op internet en de site van GR is ook erg duidelijk. De S-cup heeft bijvoorbeeld een hogere alpha-angle dan de MS cup enz. Dus hoe dieper de cup hoe lager de alpha-angle. Die alpha-angle bepaald de grip van de rand op je lippen. Het wordt wel uitgelegd als het verschil tussen gaan zitten op een toilet zonder wc-bril (lage alpha angle) en met wc-bril (hoge alpha angle) :lol: . Wat men fijn vindt spelen is voor iedere speler anders. De één kan goed op een S-cup plus rand spelen en de ander niet. Als ik op de GR66MS speel gaat het in het begin uitstekend. Na een korte tijd sla ik echter dicht, aanzetten wordt moeilijker enz. Op de GR66M heb ik dit niet. Nu kan je ook een GR66MS laten maken met een "M" rand maar dat wordt nogal kostbaar. De Warburton rim is voor mij ook beter te behappen als de GRMS. Ik speel soms nog wel eens op mijn Reeves 43 mondstukken en die hebben toch wel de mooiste klank. Maar die rand is weer veel te breed en niet scherp genoeg voor mij. Kortom wordt vervolgd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2006 15:58 

Ik ben sindskort overgestapt van een Yamaha 14a4a naar een Yamaha Allen Vizzutti Signature mondstuk. Ben dr helemaal weg van :D . De mondstukken verschillen heel weinig, maar je merkt direct een wereld van verschil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 22:04 

De curry 600 mondstukken hebben een erg lage alpha angle.
De rand voelt dus aan als op een veel dieper mondstuk. Je zal ze dus niet zo gauw dichtblazen als bijvoorbeeld de Schilkes. Het zijn leadmondstukken met de bijbehorende blaasweerstand. Daar moet je wel aan wennen.

Dat de rand op alle groottes dezelfde contour heeft, is alleen zo op de 600 serie, niet op de standaard serie. De standard series zijn afgeleid van Bach randen uit de jaren 60 behalve de 3 rand. Dat is de moderne maat. (want de oude is bijna net zo groot als de 1,5)
Elke maat heeft dus een andere contour, maar binnen een bepaalde maat, hebben wel alle cups dezelfde rand, (dus 5DE heeft zelfde rand als bijvoorbeeld een 5C) .

Profiel  

Berichttitel: nieuwe aankoop
BerichtGeplaatst: 10 okt 2006 18:49 

Na veel testen heb ik inmiddels gekozen voor Bob Reeves 43S mondstuk.
Ik vind dat je er een goede projectie op hebt en in de hoogte blaast hij ook erg licht.
Ik was mijn Bach 7EW gewned maar die biedt toch meer weerstand en de toon is zachter en ronder. Ik moet er wel even aan wennen dat de reeves een iets dunnere rand heeft.
Maar speelt echt veel flexibeler

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2006 19:14 

Er zijn ook andere randen te krijgen voor reeves he.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur