trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen? waarom eigenlijk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 22:30 

Ja, daar zit inderdaad iets in Hugo!

Ben verder benieuwd, misschien komen nog leuke argumenten uit de kast.

Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 23:28 

Gerard Delamont schreef:
Ik denk omdat velen van hen ook maar de theorie van een ander overnemen, met name van de Amerikanen die steeds iets lanceren, de Europeanen nemen dit vaak klakkeloos over.

Ik las vanavond toevallig net dat de eerste beschrijving van de methodiek van het trompetonderwijs afkomstig is van Mersenne (Harmonie Universelle III, 1636, pagina 260).

Helaas kan ik het citaal niet letterlijk lezen omdat het frans is, maar volgens de duitse samenvatting beveelt Mersenne aan om het onderwijs te beginnen met embouchure-oefeningen op het mondstuk.

Toch niet bepaald een nieuwe amerikaanse theorie dus...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 07:28 

Gerard Delamont schreef:
Waarom zou het niet helpen als hooggeleerde trompetdocenten ....

Ik denk omdat velen van hen ook maar de theorie van een ander overnemen, met name van de Amerikanen die steeds iets lanceren, de Europeanen nemen dit vaak klakkeloos over.

Maar goed, ik blijf luisteren naar de argumenten.

Ik stel ook voor om eens de proef op de som te nemen.

Buzz met je lippen en zet dan je trompet tegen je mond maar blijf dus buzzen. Je bekomt een zeer eigenaardige, precies dubbele trilklank.

Buzz op je mondstuk en zet dan de trompet ertegen. Zelfde verhaal.

Doe nu de andere test, span de lippen en blaas zonder trillen, zet nu het instrument tegen je lippen en je hebt de juiste klank.

Trouwens, als je dus pianissimo gaat spelen dan is dat buzzen totaal uit den boze en je moet toch ook een mooie klank hebben, niet?

Gerard.

Eerste alinea: de meeste topdocenten die dit aanraden, hebben dit zelf tot in den treure uitgeprobeert, en dan bedoel ik niet een paar lullige weekjes waar jij mee bezig was.

tweede alinea: lipbuzzen en dan de trompet tegen je mond aanschuiven is een oefening die een zeer strak en constante embouchure vereist. Ik heb hem niet, en daarom werkt de oefening voor mij ook niet, maar er zijn mensen die er erg veel baat bij hebben, om het embouchure zo strak mogelijk te hebben staan.

derde alinea: mondstuk buzzen zou dezelfde techniek moeten bevatten als gewoon trompet spelen. Dus als jij met je mondstuk in de weer bent, en je schuift je trompet eroverheen, en de klank wordt niet wat jij je ervan voorstelt, dan doe je met dat mondstuk buzzen toch iets heel verkeerds, en zal het inderdaad niet werken. De trompet is als een versterker: lukt iets niet helemaal goed met je mondstuk alleen, dan zal het op de trompet ook niet werken.

vierde alinea: lijkt me larie en apekool. Als ik mijn lucht door mijn lippen jaag zonder mijn lippen mee te laten trillen, komt er op zijn best een klank uit die ik als klassiek trompettist en naar ik aanneem ook als jazztrompettist ( maar dat laat ik liever aan de jazz trompettisten over ) absoluut niet wil laten horen in een concertzaal.
Als de lippen alleen maar trillen met een mondstuk ertegen heb je geen flexibiliteit.

De laatste alinea: larie en apekool, wat heeft piano spel met buzzen te maken en met klank te maken??

Als je een oefenings methode wil afkraken, prima, maar kom niet met een stel ongefundeerde argumenten....

oja ik speel pas 12 jaar trompet, en heb me op last van mijn docenten hier wel heel veel mee bezig gehouden, en ben tot de conclusie gekomen dat, ondanks dat vele methoden uit Amerika komen, mijn docenten mbt mijn ontwikkeling gelijk hadden. Heeft me overigens vele mooie muzikale momenten opgelevert...

verder niet om arrogant te klinken hoor....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 09:34 
Moderator

even wat olie op het vuur of juist bluswater? :D :wink:
http://www.eddielewis.com/trumpet/essays/dowebuzz.htm

Profiel  

Berichttitel: Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
BerichtGeplaatst: 01 okt 2006 12:57 

Laten we eens een ander experimentje doen: We nemen de trompet ter hand, plaatsen het mondstuk zonder deze "vast te schroeven" . Nu spelen we een toon op mf sterkte, laten we zeggen g1, dus die in de notenbalk. Tijdens het blazen halen we nu met de rechterhand het mondstuk uit de reciever. Wat blijkt: De toon verdwijnt! Blijven we blazen zonder ook maar iets te veranderen en schuiven we nu weer voorzichtig de stift in de reciever dan keert de toon weer terug.
Experimentje 2: We pakken het mondstuk en blazen een constante luchtstroom zonder te buzzen maar wel zo dat je aan de luchtsnelheid hoor dat de g1 eraan zit te komen. We spannen daarbij de lippen niet bewust -anders zouden we direct een buzz-geluid horen- en schuiven voorzichtig de stif al doorblazend in de reciever. W'éér komt de g1 tot klinken. Halen we het mondstuk nu weer uit de reciever dan verdwijnt de toon weer en horen we weer de luchtstroom met in de verte de g1.
Experiment 3: Nu gaan we een g1 op het mondstuk buzzen en al buzzend de stift in de reciever schuiven. Horen we alweer een g1, maar aanmerkelijker luider maar wel met een aanvaardbare sound.

Wat kan ik hieruit concluderen?
A) Om trompet te spelen -in een laag register- hoef je je lippen niet te spannen; de tegendruk van het instrument zelf (dus niet die van je linkerarm!) en de cup van het mondstuk zorgen er zelf voor dat je lippen in een bepaalde frequentie beginnen te trillen, afhankelijk van de luchtsnelheid die je zelf aan de luchtstroom geeft.
B) Luider spelen vergt meer spierkracht -maar dat wisten we al- want dat lukt alleen met een zekere spanning in het embouchure. Logisch, anders zou je je lip alleen maar in het mondstuk tegen de bodem van de cup aanblazen.
C) Buzzen is een soort van krachttraining en vermits we het mondstuk niet te hard tegen de lippen duwen een prima manier om dingetjes uit te testen of te studeren. Kijk gerust eens naar de filmpjes op http://www.yamaha.com/artistmodelseries/index2.html of lees maar eens het zeer verhelderende voorwoord dat Frits Damroo in zijn Fitness for Brass heeft geschreven.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 08:35 

Theo, goed bezig :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 13:41 

Dank voor deze uitleg, ik verdiep me er verder in.

Dat buzzen natuurlijk erg goed is voor conditie training van de lippen, ook voor de justesse (gehoor), daar is geen enkele discussie over. Volledig mee eens en jawel ik doe het ook, zeker als het wat laat is en geen trompet meer kan spelen omwille van de buren.

Echter ik kan maar niet van het idee afstappen dat ik per abuis "moet" buzzen om op die trompet te spelen.

Ik ervaar het nu althans zo, gewoon te blazen, weliswaar hoe hoger, hoe meer de lippen gespannen staan maar bij mij gaan ze uit zichzelf wel trillen / buzzen.

Raar.

gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 okt 2006 14:50 

Het verschil met buzzen met het mondstuk en met trompetspelen is dat je met trompetspelen met minder spanning in de embouchure speelt omdat je meer backpressure krijgt. Daardoor gaan de lippen sneller trillen in overeenstemming met de akoustiek van het instrument. Vandaar dat sommige trompet pedagogen buzzen en mondstukbuzzen ook afraden (Bill Adam). Het testje van Theo toont dit ook aan dat je lippen niet hoefen te buzzen om een toon te produceren.

Alleen is de toonhoogte niet afhankelijk van de luchtsnelheid maar van de aanspanning van de embouchure in combinatie met de trompet akoustiek. Als je je lippen aanspant voor een g1 en je drukt 1-2 in krijg je toch een a1 (of e1). Daar heb je bij het mondstuk buzzen niet mee te maken. Mondstuk buzzen is dus nooit hetzelfde als trompet spelen maar hoogstens een extra oefening om de embouchure te focussen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur