Gerard Delamont schreef:
Waarom zou het niet helpen als hooggeleerde trompetdocenten ....
Ik denk omdat velen van hen ook maar de theorie van een ander overnemen, met name van de Amerikanen die steeds iets lanceren, de Europeanen nemen dit vaak klakkeloos over.
Maar goed, ik blijf luisteren naar de argumenten.
Ik stel ook voor om eens de proef op de som te nemen.
Buzz met je lippen en zet dan je trompet tegen je mond maar blijf dus buzzen. Je bekomt een zeer eigenaardige, precies dubbele trilklank.
Buzz op je mondstuk en zet dan de trompet ertegen. Zelfde verhaal.
Doe nu de andere test, span de lippen en blaas zonder trillen, zet nu het instrument tegen je lippen en je hebt de juiste klank.
Trouwens, als je dus pianissimo gaat spelen dan is dat buzzen totaal uit den boze en je moet toch ook een mooie klank hebben, niet?
Gerard.
Eerste alinea: de meeste topdocenten die dit aanraden, hebben dit zelf tot in den treure uitgeprobeert, en dan bedoel ik niet een paar lullige weekjes waar jij mee bezig was.
tweede alinea: lipbuzzen en dan de trompet tegen je mond aanschuiven is een oefening die een zeer strak en constante embouchure vereist. Ik heb hem niet, en daarom werkt de oefening voor mij ook niet, maar er zijn mensen die er erg veel baat bij hebben, om het embouchure zo strak mogelijk te hebben staan.
derde alinea: mondstuk buzzen zou dezelfde techniek moeten bevatten als gewoon trompet spelen. Dus als jij met je mondstuk in de weer bent, en je schuift je trompet eroverheen, en de klank wordt niet wat jij je ervan voorstelt, dan doe je met dat mondstuk buzzen toch iets heel verkeerds, en zal het inderdaad niet werken. De trompet is als een versterker: lukt iets niet helemaal goed met je mondstuk alleen, dan zal het op de trompet ook niet werken.
vierde alinea: lijkt me larie en apekool. Als ik mijn lucht door mijn lippen jaag zonder mijn lippen mee te laten trillen, komt er op zijn best een klank uit die ik als klassiek trompettist en naar ik aanneem ook als jazztrompettist ( maar dat laat ik liever aan de jazz trompettisten over ) absoluut niet wil laten horen in een concertzaal.
Als de lippen alleen maar trillen met een mondstuk ertegen heb je geen flexibiliteit.
De laatste alinea: larie en apekool, wat heeft piano spel met buzzen te maken en met klank te maken??
Als je een oefenings methode wil afkraken, prima, maar kom niet met een stel ongefundeerde argumenten....
oja ik speel pas 12 jaar trompet, en heb me op last van mijn docenten hier wel heel veel mee bezig gehouden, en ben tot de conclusie gekomen dat, ondanks dat vele methoden uit Amerika komen, mijn docenten mbt mijn ontwikkeling gelijk hadden. Heeft me overigens vele mooie muzikale momenten opgelevert...
verder niet om arrogant te klinken hoor....