trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Houten mondstukken???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Houten mondstukken???
BerichtGeplaatst: 12 jan 2003 12:03 

Goeiemiddag, ik las vanochtend een artikel over houten mondstukken!
http://members.aol.com/benterfa/english.htm
Hebben we ook mensen met ervaring met houten mondstukken?
Ik ben zeer benieuwd, hoe dat bevallen is en of de klank erg verandert?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2003 10:57 

Tompetter, ik heb helaas geen antwoord/ervaring voor je (maar ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen) lijkt me vooral iets voor de flugelhorn klank

Door jouw vraag herinnerde ik me ineens dat ik wel eens een artikel had gelezen over een compleet houten bugel.
Effe "Googelen" en....: www.whc.net/rjones/buglebois.html
Maar volgens mij is er ook eens 1 in nederland gebouwd.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2003 11:46 

Zie onderstaand verhaal:

Het verhaal achter: Maori van Hardy Mertens.

Eén van de stukken die voor het concert op 17 maart op het programma stond, is Maori van de componist Hardy Mertens. Het is een solostuk voor bugel, geschreven ter ere van het 125 jarig bestaan van de fanfare Concordia in Ulestraten, (een dorp in Zuid Limburg, vlakbij de Belgische grens.) Bij fanfare Eendracht wordt deze solo gespeeld door Gert de Groot. In dezelfde periode dat Hardy Mertens het verzoek kreeg om een stuk te schrijven ter ere van het jubileum van de Limburgse vereniging, was één van de leden van deze fanfare bezig met het ontwikkelen van een houten bugel. Aangezien bugels doorgaans van messing zijn, beloofde dit een bijzonder instrument te worden. Mertens hoorde hiervan en besloot deze bugel te gebruiken voor zijn compositie. Bij het schrijven van het stuk legde hij verband tussen de houten bugel en de Maori. De Maori zijn de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. Zij bespelen al van oudsher de putorino, een houten blaasinstrument dat qua klank en vorm wel iets weg heeft van een trompet.

Nieuwsgierig geworden naar dit bijzondere instrument, ging ik op zoek naar het adres van Concordia in Ulestraten. Zo kwam ik in contact met de heer Fransen, de eigenaar van de houten bugel. De heer Fransen bleek niet alleen eigenaar te zijn, maar dit instrument ook zelf ontwikkeld en gebouwd te hebben. Hij was bereid om me het één en ander te vertellen.

Fransen is van beroep houtbewerker. Als hobby speelt hij inmiddels al 47 jaar bugel. Hij is al 30 jaar lid van Concordia en speelt ook nog in een andere vereniging. Hij bouwde zijn eerste houten bugel in 1988. Vervolgens bouwde hij er nog vier, waarbij telkens verbeteringen aanbracht werden.

Fransen, zelf bugelist was geboeid door de klank van het instrument. Hij vergeleek deze met die van de viool en klarinet. De bugel vervult immers een vergelijkbare rol in de fanfare als de klarinet in de harmonie en de viool in het symfonie-orkest. De klarinet en viool zijn beiden van hout. Fransen vroeg zich af hoe de klank van de bugel zou zijn, als deze van hout was. Zou hij als melodie-instrument de klank van viool of klarinet dichter benaderen?

Qua uiterlijk lijkt het houten instrument op de reguliere bugel. Een gedeelte blijft van messing, maar de klankpijp vanaf het ventielsysteem (de beker) is van hout. Hierdoor wordt de klank veel zachter als die van de reguliere bugel. Voor het houten gedeelte gebruikte Fransen Honduras Mahonie en later ook Afrikaans Ovanko. De ventielsystemen komen van de firma Willson uit Zwitserland. Ze zijn speciaal voor deze bugel ontwikkeld en werden getest door een trompettist uit het Stutgarter Symphoniker.

Een houten bugel is niet moeilijker te bespelen dan een reguliere, maar een goede bugelist zal toch enkele weken moeten oefenen om te wennen aan de klank van het instrument en om te leren de mogelijkheden uit te buiten.

Op 8 mei 1988 werd de houten bugel voor de eerst keer bespeeld. Dit was tijdens de wereld-première van het stuk Maori, uitgevoerd door de fanfare Concordia uit Ulestraten. De bugelist was Riet Klaessen. Inmiddels wordt de houten bugel vaker gebruikt. H. Mertens schreef nog een stuk voor dit instrument, nu in vraag en antwoordspel met de tuba. Met dit stuk, getiteld “Ritual,” behaalde het Frysk-fanfareorkest in 1989 de kampioenstitel in de concertafdeling- Fanfare op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. De houten bugel werd bespeeld door Andries de Haan. Van deze uitvoering is een C.D.-opname. De houten bugel werd ook gebruikt door de Johan Willem Frisokapel en de fanfare St. Josef uit Pey-Echt maakt er ook geregeld gebruik van.

Groeten,

M@rt J@nssen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 14:16 

Hartelijk dank voor deze tips,
Ik weet nu nog steeds niet hoe een houten mondstuk speelt,
maar nu komt op mijn verlanglijstje in ieder geval naast een glazen trompet ook een houten trompet!!!!!

Profiel  

Berichttitel: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?!
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 13:07 

Een glazen trompet én een houten mondstuk op je verlanglijstje?!?!
Ik zou eerder gaan sparen voor een échte Bach-Stradivarius; heb je namelijk alle kwaliteiten in één instrument!!

:D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 16:31 

Zal wel aan mij liggen maar die mondstukken komen bij mij over alsof ze van die houten wc-brillen zijn gemaakt. die kunnen immers ook tegen vochtigheid.

ik denk dat met een houten mondstuk op je toeter je een heel warm geluid krijgt, een soort bugel sound alleen dan op je bachje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 20:25 

Als je echt een warm geluid wilt hebben, brand dan een houten mondstuk op!

Ik bedoel te zeggen, dat als die houten mondstukken echt zo goed zijn als 'men' (de bouwers) beweert, dat dan allang de hele trompet- en bugelwereld erop had gespeeld.

We spelen nu allemaal lekker op al dan niet verguld/verzilverd messing, ben er zelf vrij tevreden over.

Waarom zou je trouwens zo nodig een bugelklank op trompet willen, als er duizenden bugels voor de hand zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2003 20:39 

Als je een bugelgeluidje krijgt, verbrand al die houten mondstukken dan maar...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur