trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Muziek is emotie,geen sport
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 12:30 

Gonzo schreef:
cees schreef:
Dat zeg ik,
Er zit een groot fysiek aspect aan trompetspelen.
Maar als je komt met; 'na een lange repetitie ben ik kapot, dus dan is het ook wel een beetje sport'. Dan denk ik dat je het fout ziet. Als je de hele dag zit te typen achter je PeeCee heb je dan geen last van je fingers?

laat ik mijn vorige post even aanvullen: Als ik aan het einde van een zware repetitie moe ben, dan merk ik dat ik (fysiek) een goede repetitie heb gehad. Ik denk dat ik dan een repetitie heb gehad waar ik op vooruit ga als trompetist, omdat ik aan mijn conditie heb gewerkt.

Ik zie hierin weinig verschil met het wedstrijdzwemmen dat ik gedaan heb. Beiden zijn prestatiegericht. (ik wil beter spelen; ik wil sneller zwemmen). Er zijn voor muzikanten meer dan genoeg wedstrijden om zich te laten beoordelen. Dus je kan er net zoveel sport van als je zelf wilt.

[/size]

Ik zeg net ook dat het fysieke aspect wel lijkt op sport alleen het doel is anders. je moet het dan dus ook niet typeren(of benaderen) als zijnde een sport. natuurlijk moet je uithoudingsvermogen hebben enz enz enz. alleen het ís en blijft muziek maken. in je hoofd ben je niet bezig met het alleen maar verleggen van je fysieke grenzen. je doet dit in dienst van iets anders. bij sport is het alleen maar het verleggen van je fysieke grens in competitief verband. (jij deed niet aan wedstijd zwemmen zodat je en vis kon bijhouden en deze kon vangen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 12:41 

Muziekmaken (in mijn geval trompet spelen en in grotere mate slagwerk) is zeer zeker een sport!
Maar zeer zeker geen wedstrijd!
Muziek maken doe je met elkaar, dan is het het leukst! Niet tegen elkaar, dan is het voor niemand leuk!
Ik zie (solisten) concoursen dan ook niet als een wedstrijd, maar meer als een manier om zo mooi mogelijk muziek te maken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 14:11 

Ik vind trompet spelen wel een sport, omdat je moet weten wat je doet, je moet je kop erbij houden, en het vraagt zowel lichamelijk als geestelijk toch wel wat van je. Maar het is inderdaad geen wedstrijd. En emotie hoort bij (de meeste vormen van) sport, zo ook bij muziek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 14:55 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ik vind trompet spelen wel een sport, omdat je moet weten wat je doet, je moet je kop erbij houden, en het vraagt zowel lichamelijk als geestelijk toch wel wat van je. Maar het is inderdaad geen wedstrijd. En emotie hoort bij (de meeste vormen van) sport, zo ook bij muziek.

Wil jij voor mij 1 ding noemen waar bij je niet hoeft te weten wat je doet en waar je je kop er niet bij hoeft te houden? (excl. tv kijken en dat soort passieve dingen)
En daarna dan bij jezelf nagaan of deze dan niet allemaal tot een sport kunnen worden gerekend.

Lees (nog eens) goed:
Citaat:
Ik zeg net ook dat het fysieke aspect wel lijkt op sport alleen het doel is anders. je moet het dan dus ook niet typeren(of benaderen) als zijnde een sport. natuurlijk moet je uithoudingsvermogen hebben enz enz enz. alleen het ís en blijft muziek maken. in je hoofd ben je niet bezig met het alleen maar verleggen van je fysieke grenzen. je doet dit in dienst van iets anders. bij sport is het alleen maar het verleggen van je fysieke grens in competitief verband. (jij deed niet aan wedstijd zwemmen zodat je en vis kon bijhouden en deze kon vangen)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 15:01 

Ja daar heb je gelijk in, wat betreft je kop erbij houden. beetje ongelukkig gekozen. Toch vind ik wel dat het fysiek gezien tot een sport gerekend mag worden. Je doet iets fysieks wat niet noodzakelijk is. Voetbal doe je ook niet omdat je je been zo mooi naar achter wil zwaaien, je doet het bijvoorbeeld om mooie doelpunten te maken. Tennis doe je om goede ballen te slaan, en niet om je arm naar achteren te zwaaien. Dit alles heeft tot doel om iets zo goed mogelijk uit te voeren (en dan eventueel te winnen). Bij muziek maken is dit hetzelfde, je doet iets fysieks om er iets anders zo goed mogelijk mee te bereiken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 15:16 

Kerkradenaar1988 schreef:
Ja daar heb je gelijk in, wat betreft je kop erbij houden. beetje ongelukkig gekozen. Toch vind ik wel dat het fysiek gezien tot een sport gerekend mag worden. Je doet iets fysieks wat niet noodzakelijk is. Voetbal doe je ook niet omdat je je been zo mooi naar achter wil zwaaien, je doet het bijvoorbeeld om mooie doelpunten te maken. Tennis doe je om goede ballen te slaan, en niet om je arm naar achteren te zwaaien. Dit alles heeft tot doel om iets zo goed mogelijk uit te voeren (en dan eventueel te winnen). Bij muziek maken is dit hetzelfde, je doet iets fysieks om er iets anders zo goed mogelijk mee te bereiken.

Je zit er al heel dicht bij.. alleen ...
Tennistraining doe je om zo goed mogelijk te kunnen tennissen ... en voetbal idem
Alleen trompettrainen doe je niet alleen maar om het instrument zo goed mogelijk te beheersen.. dat is niet het enige doel.. je doel is om zo mooi mogelijk muziek te maken met die trompet en daarvoor heb je 'training' nodig.

Tennissers kunnen de bal ook achter hun rug langs slaan en tussen de benen door. Alleen ze doen dit niet omdat je daar geen punten mee wint (het is wel show, alleen daar gaat het in sport niet om)..
Een trompettist kent allemaal vette versieringen en trillers enzo omdat hij deze moet gebruiken om een stuk mooi te maken..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 15:20 

Dat klopt ook, maar toch vind ik dat er een sportief element aan zit, al blijft het natuurlijk muziek maken. Je argumenten zijn wel overtuigend :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 15:23 

Ik denk dat jou definitie van sport iets anders is..
Of in ieder geval benader jij fysieke arbeid als sport.
Wat natuulijk niet zo is..

Je zou een wereldtour wel kunnen vergelijken met sporten ofzo..
Alleen typeren als sport zou ik niet doen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur