Henry schreef:
Rik Baars schreef:
Echte linkse (dus gespiegeld gebouwd) trompetten zijn er denk ik niet: die vergen een links ventielhuis, en dat lijkt me een zeldzaamheid.
De oplossing is een pinkhaak op de beker monteren (als je een pinkhaak wilt.....)
Dit wordt wel meer gedaan, en elke koperblaasinstrumentenreparateur (Scrabble, 4* woordwaarde

) kan dat voor je maken, lijkt me.
Een trompet ombouwen naar linkshandig vergt geen links ventielhuis. Een goede instrumentbouwer zou de positie van de leadpipe en beker kunnen omwisselen zoals dat bij een bugel ook gedaan is. Een bugel heeft natuurlijk een heel andere ventiel-boring dan een trompet, maar het principe van de bouw van de bugel is zo over te nemen.
Bij een bugel is het ventielhuis totaal anders als bij een trompet: de "leadpipe" gaat er bovenin, aan de voor kant, dus die hoeft niet veranderd: Bij trompet rechtsonder, aan de achterkant. De beker van een bugel heeft een enorme bocht, dus is er veel meer ruimte om 'm andersom te laten lopen.....
Misschien kan idd leadpipe en beker omgewisseld, maar dan blijven de ventielpompen omgekeerd zitten, en die kunnen nog in de weg zitten ook. Een trompetventielhuis is veel minder symmetrisch dan een bugelventielhuis.