trompet.nl > forum > Toon onderwerp - rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2006 19:30 

Echte linkse (dus gespiegeld gebouwd) trompetten zijn er denk ik niet: die vergen een links ventielhuis, en dat lijkt me een zeldzaamheid.
De oplossing is een pinkhaak op de beker monteren (als je een pinkhaak wilt.....)
Dit wordt wel meer gedaan, en elke koperblaasinstrumentenreparateur (Scrabble, 4* woordwaarde 8) ) kan dat voor je maken, lijkt me.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2006 19:47 

Menno Daams speelt op deze manier, die mist zijn rechter arm, hij blaast op een Conn waar de pinkhaak op de beker is gemonteerd, althans de laatste keer dat ik hem zag ongeveer 3 jaar terug.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 07:42 

Linkshandige trompetten bestaan wel degelijk. Al weet ik zelf niet waar je ze kunt laten maken of kopen. Ooit heb ik op tv een programma gezien over een man die in een dweilorkest speelde en door een medisch probleem niet meer 'rechts' kon spelen.
Het tv programma was zo'n wens programma van ik dacht de EO.
Er werd toen door een Nederlandse intrumentenbouwer/reperatieur een linkshandige trompet voor die man gebouwd.

Je kunt volgens mij gewoon bij elke winkel terecht; Atelierer Pfeiff, Adams, Hub van Laar enzovoorts.
Het is dus denk ik niet nodig om een buitenlandse reis te maken voor dit soort aanpassingen aan je instrument al kunnen kostenvergelijkingen een rol hierin spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 07:45 

Ja, maar als de verkeerde het doet, kun je je hele instrument bij wijze van spreke wel weggooien, om dat hij niet meer zo lekker klinkt als eerst.
Maar je moet naar een instrumentenbouwer gaan die al zijn spullen zelf maakt, of een reparatuer inderdaad, die er wel een eetje verstand van heeft. Met prijskaartje.

Je kunt altijd de pinkhaak nog overwegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 10:15 

Rik Baars schreef:
Echte linkse (dus gespiegeld gebouwd) trompetten zijn er denk ik niet: die vergen een links ventielhuis, en dat lijkt me een zeldzaamheid.
De oplossing is een pinkhaak op de beker monteren (als je een pinkhaak wilt.....)
Dit wordt wel meer gedaan, en elke koperblaasinstrumentenreparateur (Scrabble, 4* woordwaarde 8) ) kan dat voor je maken, lijkt me.

Een trompet ombouwen naar linkshandig vergt geen links ventielhuis. Een goede instrumentbouwer zou de positie van de leadpipe en beker kunnen omwisselen zoals dat bij een bugel ook gedaan is. Een bugel heeft natuurlijk een heel andere ventiel-boring dan een trompet, maar het principe van de bouw van de bugel is zo over te nemen.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 19:02 

Als de trompet al in de winkel ligt zullen er behoorlijk wat aanpassingen moeten worden gedaan om er een linkse trompet van te maken, met de bijkomende risico's :?
Onze Hub die custom bouwd zal best wel een linkshande trompet kunnen bouwen als hij dat al niet gedaan heeft. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2006 20:05 

volgens mij is het geen enkel probleem...je kunt een trompet toch gewoon in spiegelbeeld bouwen???? Het zal niet vaak voorkomen, maar toch...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 07:13 

Henry schreef:
Rik Baars schreef:

Een trompet ombouwen naar linkshandig vergt geen links ventielhuis. Een goede instrumentbouwer zou de positie van de leadpipe en beker kunnen omwisselen zoals dat bij een bugel ook gedaan is. Een bugel heeft natuurlijk een heel andere ventiel-boring dan een trompet, maar het principe van de bouw van de bugel is zo over te nemen.

Bij een bugel is het ventielhuis totaal anders als bij een trompet: de "leadpipe" gaat er bovenin, aan de voor kant, dus die hoeft niet veranderd: Bij trompet rechtsonder, aan de achterkant. De beker van een bugel heeft een enorme bocht, dus is er veel meer ruimte om 'm andersom te laten lopen.....
Misschien kan idd leadpipe en beker omgewisseld, maar dan blijven de ventielpompen omgekeerd zitten, en die kunnen nog in de weg zitten ook. Een trompetventielhuis is veel minder symmetrisch dan een bugelventielhuis.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur