trompet.nl > forum > Toon onderwerp - rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 09:08 

Rik Baars schreef:
Bij een bugel is het ventielhuis totaal anders als bij een trompet: de "leadpipe" gaat er bovenin, aan de voor kant, dus die hoeft niet veranderd: Bij trompet rechtsonder, aan de achterkant. De beker van een bugel heeft een enorme bocht, dus is er veel meer ruimte om 'm andersom te laten lopen.....
Misschien kan idd leadpipe en beker omgewisseld, maar dan blijven de ventielpompen omgekeerd zitten, en die kunnen nog in de weg zitten ook. Een trompetventielhuis is veel minder symmetrisch dan een bugelventielhuis.

Klopt Rik, je hebt helemaal gelijk!
Echter het lijkt me geen onoverkomelijk probleem om met een "standaard" trompet-ventielhuis de ingang van de leadpipe en de uitgang van de beker op de juiste plek te laten. Uiteraard best een flinke (dus kostbare) operatie maar ik weet heel zeker dat de jongens van Pfeiffer of Adams dat voor elkaar krijgen!

By the way: het topic was eigenlijk: Linkshandig spelen op een normale trompet.

Groet,
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 10:14 

Henry schreef:

By the way: het topic was eigenlijk: Linkshandig spelen op een normale trompet.

Dan alleen de pinkhaak verplaatsen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2006 15:51 

De praktijk van alle dag is dat linkshandigen gewoon op een rechtse trompet spelen en dat eigenlijk niet als een probleem zien.
Ik en velen met mij :)

Profiel  

Berichttitel: Re: rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespel
BerichtGeplaatst: 13 okt 2006 12:07 

rumbavana schreef:
Ik speel nu bijna een half jaar trompet, en heb ook af en toe les. Het bizarre is dat ik er gisteravond pas ben achtergekomen dat ik met mijn rechterhand de trompet vasthoud; mijn wijsvinger in de haak,mijn ring en middelvinger achter delaatste ventielbuis, en mijn pink aan de onderkant van de laatste ventielbuis, en dat ik met mijn linkerhand de ventielen bespeel.
Is er een geval bekent van zo'n onconventionele manier van spelen, en zal ik uiteindelijk toch voor de conventionele manier van spelen moeten kiezen?

zoveel expertise op deze site, en allemaal bedankt voorde begeestigde antwoorden. Ik ben inmiddels overgestapt naar mijn rechterhand, en ik heb hier toch wel een iets beter gevoel bij. Ik laat jullie wel iets horen als ik gevorderd ben, en ook als dat niet zo is...... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2006 16:58 

En blijven posten op dit forum hé :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur