Karel schreef:
Wat ik zelf niet helemaal begrijp is waarom Hub van Laar een topinstrument kan maken die aanzienlijk goedkoper is dan andere exclusieve merken zoals Taylor, Monette, Straub, Eclipse enz. Dat kan niet alleen aan de koers liggen. Ik heb het idee dat de algemene opvatting is hoe duurder hoe beter. Dat is volgens mij ook de marketing strategie van Yamaha voor de nieuwe Artist serie. Het gaat er bij mij niet in dat er zoveel meer kosten zitten in de produktie van de Artist als in die van de 8310Z of 8335LA.
Dat prijsverschil valt wel mee, bij de buitendeur van de fabriek zijn de verschillen niet zo groot. Alleen bij Hub van Laar is het de consument die bij de buitendeur staat en bij de grotere fabrieken is dat de distributeur, de groothandel en vakhandel die daar nog tussen zitten en die ook hun personeel moeten laten eten. Bij Europese bouwers van exclusieve merken zijn die lijnen overigens ook kort en zijn de marges maar klein, maar bij bv Bach en Yamaha zijn die verschillen vele malen groter.
De prijsstelling van de Artist serie begrijpt ook niemand, dat is inderdaad gewoon marketing zoals bij Monette, maar ik denk dat ze dat in de toekomst nog wel gaan merken bij Yamaha.