trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ronde toon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ronde toon
BerichtGeplaatst: 09 dec 2006 01:52 

Hallo Allen,

Ik zit met een probleem, namelijk het volgende:

Al vele jaren speel ik in een bigband en ik sinds een jaar ongeveer ben ik daar de lead, mijn probleem is echter hierbij dat ik een erg ronde toon heb, ik zou deze wat scherper willen. Ik speel op een Bach ML 37 met een BR 43S. Momenteel ben ik hier en daar aan het kijken voor een andere toeter, (omdat bij mijn Bach de ventielen toch niet helemaal willen).
Nu is mijn vraag: Zou van een andere trompet mijn toon scherper worden, of krijg ik na een tijd spelen weer hetzelfde probleem?
Ik heb op een Calicchio 1s2 gespeeld en deze klonk op het eerste "gehoor" al wat beter naar mijn zin.

Moet ik dus bij mijn keuze voor een andere trompet hiernaar kijken of juist niet?

Groet,
Pim

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2006 08:53 

Een Calicchio 1s2 met een Bob Reeves 43ES zal je een wat "scherpere" toon geven. Beter is het om aan jouw eigen geluid te werken om een "lead geluid" te krijgen. Dat zit het vooral in de ademsteun/compressie. Als je met meer druk speelt krijg je ook meer hoog in je geluid. Wat hoger inademen (schouders na inademen weer naar beneden) helpt daarbij om meer druk op te bouwen. Maar als je met meer druk speelt moeten de mondspieren ook sterk genoeg zijn om extra weerstand te bieden. Anders blaas je de lippen alleen maar open.

Als je jouw eigen geluid beter kunt controleren kun je op elk materiaal een lead of klassiek geluid produceren.

Profiel  

Berichttitel: lead geluid
BerichtGeplaatst: 09 dec 2006 12:54 

Dank je Erik!
Ik zal het stuk wat je daarover geschreven hebt in de trompetworkshop ook nog eens aandachtig doorlezen,

Groet,
Pim

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 dec 2006 14:07 

Klankvorming zit ook voor een groot deel tussen/ in je oren. Waarmee ik niet wil ontkrachten wat Erik net gezegd heeft, daar ben ik het namelijk helemaal mee eens. Maar ga ook komende tijd heel bewust luisteren naar de grote leadtrompettisten en laat de klank goed tot je doordringen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 dec 2006 14:04 

Klank zit voor een groot gedeelte tussen je oren, maar voor leadtrompet is een iets andere ademtechniek wel handig om die klank te bereiken. Ik wissel namelijk tussen laag (lager) en hoog (hoger) ademen al naar gelang ik klassiek (rond geluid) of lead (veel hoog en projectie in geluid) wil hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2006 23:40 

Het mondstuk heeft er toch ook wel veel mee te maken vind ik. Ik heb vroeger op een bach 1.5C gespeeld maar heb me daar nooit echt goed bij gevoeld, zeker niet voor lead. zo'n twee jaar geleden overgeschakeld op Schilke 15A4a en dat gaat stukken beter. Ik heb ook veel meer uithouding door de iets plattere rand. Als het echt klassiek moet klinken speel ik op een Schilke 15C4.
Op welk(e) mondstuk(ken) speel jij Eric?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 dec 2006 23:57 

Mijn Schilke trompet X3 die ik nu 2 maanden heb is trouwens ook heel goed voor leadwerk. In de hoogte heel veel sizzle en een geweldige sound. Speelt ook gemakkelijker dan Bach en klinkt veel afgewerkter en properder. In plaats van dat de hoge noten de neiging hebben om dicht te gaan gaat nu alles in de hoogte nog eens extra open. Wel even wennen aan de large boring en large beker maar uiteindelijk speelt dat makkelijker. Mijn Edwards Generation X heb ik na 6 maanden verkocht omdat ik dat geluid zo beu was en ik hunkerde naar mijn trompetsound van vroeger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 01:06 

Een Schilke X3 is dan ook wel ongeveer het tegenovergestelde van een Gen X... :lol:

Ik speel een Bob Reeves 42ES en sinds een paar weken een 42C als het wat ronder moet klinken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur