trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ronde toon
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 17:12 

Citaat:
Erik: maar voor leadtrompet is een iets andere ademtechniek wel handig om die klank te bereiken. Ik wissel namelijk tussen laag (lager) en hoog (hoger) ademen al naar gelang ik klassiek (rond geluid) of lead (veel hoog en projectie in geluid) wil hebben.

betekend dit dat je voornamelijk "hoog" ademt of is het een lage ademhaling met meer hoog (top thorax/schouders) erin???

Bij een voornamelijk hoog thoracale ademhaling lijken de hogere tonen makkelijker te maken . . . . .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 17:27 

Er zijn verschillende manieren van hoog ademhalen, eerst deed ik meer flankademhaling wat niet zo moeilijk te leren is. Als het allemaal wat heftiger moet zijn pas ik meer de Wedge (Bobby Shew) toe (maar niet zo extreem). Dat is afgeleidt van de Yoga ademhaling.

Zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt in het boek "Lasting Change for Trumpeters" gaat de lucht daar na toe in de longen waar er ruimte is. Ik denk dan ook als je spreekt over hoog inademen dat het vooral MEER inademen is, dus je vult je meer door meer ruimte te maken voor de longen door de borstkas omhoog te doen en te verbreden. Als je meer inademt kun je ook meer druk zetten.

Met de wedge maak je wel een soort muur aan de onderkant van de longen, zo vullen zich vooral het bovenste gedeelte van de longen. Het is alsof je volledig inademt maar in een kleiner vat. Zo bouw je veel druk op.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 19:06 

Ik heb wel eens gelezen over die Wedge. Gebruikte Maynard dat ook niet?

Het klinkt mij als astmapatient erg ongemakkelijk in de oren in ieder geval.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 19:18 

Maynard was ook kortademig en had geen problemen met yoga ademhaling.

Bekijk deze clip maar eens :

http://www.dailymotion.com/visited/sear ... son-clinic

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 19:35 

erikveldkamp schreef:
Maynard was ook kortademig en had geen problemen met yoga ademhaling.

Bekijk deze clip maar eens :

http://www.dailymotion.com/visited/sear ... son-clinic

Ik ken de clip ja, maar het valt me nu pas op hoe kortademig hij is. Je hoort het als hij praat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 22:13 

Citaat:
Erik: dus je vult je meer door meer ruimte te maken voor de longen door de borstkas omhoog te doen en te verbreden. Als je meer inademt kun je ook meer druk zetten.

dit lijkt bij mij meer effect te hebben als je niet bewust je borstkas "optrekt" maar de lucht die je inademt het werk (uitzetten) laat doen. Dat is wat ik in een ander topic ook bedoelde met ontspannen inademing. Ik krijg dan het gevoel dat er een bal met lucht zit welke het spelen erg makkelijk maakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 22:26 

Ik denk niet dat je helemaal onbewust laag of hoog kunt inademen, maar dat heeft op zich niet zoveel met ontspannen ademhalen te maken. Je kunt ook bewust ontspannen inademen (als het moet). Maar als je een stuk zoals bijv. "Gonna Fly Now" moet spelen is ontspannen inademen misschien niet de juiste terminologie.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2006 23:54 

Citaat:
Erik: Maar als je een stuk zoals bijv. "Gonna Fly Now" moet spelen is ontspannen inademen misschien niet de juiste terminologie....

Jij bent de man met de ervaring . . . . . :) !

Het is niet mijn bedoeling het beter te weten of zo Ik ben alleen benieuwd naar manieren om snel, heel veel lucht in te ademen.
De ademhaling en het spelen is (zoals je weet) sinds het lezen van Lasting Change al erg verbeterd. Wellicht kan ik de voor mijn gevoel "ontspannen" (daar gaan we weer. . . :wink: ) manier van inademen proberen bewuster te gebruiken. Dus dat je wel bewust de inademing doet maar dan in ieder geval de juiste spieren daarvoor leert gebruiken . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur