trompet.nl > forum > Toon onderwerp - spelen met kunsttanden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: spelen met kunsttanden
BerichtGeplaatst: 20 sep 2006 15:06 

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met trompet spelen met kunst-voortanden voor bovengebit.
Ik heb last van de tanden bij het spelen en overweeg een kunstgebit te nemen

Wie kan mij adviseren !!!

Of zijn er mensen die een tandtechnieker weten waar trompettisten naar toe gaan,
want een beroepsmusici zal dit toch ook weleens overkomen.

Groeten,

Jan

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 sep 2006 15:22 
Moderator

Hallo Jan, omdat je nieuw bent op het forum (hartelijk welkom trouwens) zal ik je een beetje helpen, iets vergelijkbaars is nl middels de zoekfunctie op te roepen:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... d+klompsma

Zoals je ziet is hier al een behoorlijke discussie over geweest.
Aanvullend kan ik je nog mededelen dat een blazer een zgn "klikgebit" heeft laten aanbrengen ter vervanging van de voorste rij boventanden. (het klikt dan ergens op kiezen die gespaard zijn gebleven, als ik het goed heb). Zijn ervaringen zijn uiterst positief. door de regelmatige(r) vorm van de (kunst-)tanden lijkt hij zelfs wat meer uithoudingsvermogen te hebben. Probeer zeker een tandarts te vinden die naar je wilt luisteren en probeert de stand van de (kunst-)tanden zoveel mogelijk op dezelfde positie als nu te houden. Wellicht zijn er forummers die zo'n tandarts kunnen adviseren.

Profiel  

Berichttitel: Kunstgebit
BerichtGeplaatst: 16 dec 2006 21:33 

Hallo Trumpetplayer. Ik ben degene uit de topic waar Diederik naar verwees. Ik heb nu inmiddels bijna een jaar een kunstgebit (in feb. 2007). Dit is niet helemaal correct. Ik heb nu reeds een tweede gebit. Het eerste gebit was een zogenaamd immediaatgebit, wat zoveel betekent als: oude tanden en kiezen eruit en dadelijk een kunstgebit over de wonden. Daar moet je wel even aan wennen, maar dat ging (in mijn geval) vrij snel. Het trompetspelen viel me niet tegen. Er was echter een kleine complicatie. Doordat het kaakbeen slinkt gaat het gebit rammelen. Een oplossing is het zogenaamde rebasen, waarbij er een nieuw opvullaagje inkomt. Het past dan weer perfect, alleen het gehemelte wordt steeds dikker. Na drie rebase sessies, was mijn gehemelte ruim 3 mm dikker dan normaal. Vooral bij de hoge tonen, waarbij de achterkant van de tong naar het gehemelte gaat, werd de luchtstroom afgeknepen en hoppa, weg toon. Ook de dubbele - en nog meer de tripple - tongslag verdween als sneeuw voor de zon.
Ik heb nu via een academisch traject een perfect passend nieuw gebit laten maken, waarbij rekening is gehouden met het feit dat ik (amateur) muzikant ben. Ik ben geweldig tevreden. Langzaam kom ik weer op mijn normale niveau.

Heb je vragen of wil je anderszins wat weten, vraag gerust!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2006 09:01 

Ga naar tandarts Cees Hazenberg in Oss, hij is zelf een verdienstelijk trompettist en behalve in zijn praktijk in Oss ook actief als docent aan de Radboud universiteit.
Mij was door een kaakchirurg geadviseerd al mijn boventanden te laten trekken en implantaten te laten aanbrengen. Na een traject van 9 maanden zou ik een klikprothese krijgen. Hazenberg heeft in overleg met die kaakchirurg en "mijn" paradontholoog vastgesteld dat die ingreep nog wel een jaar of vijf zou kunnen wachten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur