trompet.nl > forum > Toon onderwerp - tanden
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: tanden
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 00:38 

Hallo,

Mijn embouchure is redelijk goed maar onlangs heb ik gemerkt dat mijn linker voorste boventand iets langer is dan mijn rechter. Dit gaat dan over enkele tienden van een millimeter. Aangezien bij het trompet spelen de bovenlip iets onder de voorste boventanden uitsteekt en zo gaat trillen denk ik dat er een betere trilling mogelijk zou zijn moesten mijn tanden even lang zijn. Ik overweeg dus om die langste tand gelijk te laten slijpen met mijn andere tand.
Aan de andere kant twijfel ik dan weer omdat ik al 25 jaar zo speel. Het kan dus ook slechter worden.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand raad?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 01:51 

Mijn ervaring is dat de kleinste verandering aan het gebit desastreuze gevolgen voor het embouchure heeft. Zeker als je al 25 jaar speelt, is de coordinatie van je lipspieren op deze vorm van je gebit afgestemd, en ik zou je dan ook ten zeerste willen afraden iets aan je voortanden te laten veranderen.

Een van mijn voortanden is ooit afgebroken, en mijn tandarts heeft hem toen van foto's af gereconstrueerd. Het voelt wonderbaarlijk genoeg hetzelfde, en na enkele maanden hard werken kon ik weer ongeveer hetzelfde als voorheen, behalve dat ik ineens op veel kleinere mondstukken comfortabel speelde.

Dus mijn tandarts had een werkelijk goede reconstructie gedaan, maar toch nog niet goed genoeg om hetzelfde embouchure te behouden.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 11:25 

Ik ken geen onderzoek naar de effecten van tanden laten bijslijpen op trompetspelen. Maar ik ken wel enkele ervaringen van collega trompettisten.

Over het algemeen wordt dit alleen gedaan bij mensen met erg lange voortanden. Dan wordt er van beide voortanden een stukje af geslepen.
Zoals Yamahadd... al zei, is het veranderen van je gebit een serieuze zaak die heel veel (en zeer langdurig) effect kan hebben op het trompetspelen.
Het is dus niet bewezen dat het werkt.
Bovendien is de indicatie die je noemt (de ene iets langer dan de andere tand, "tienden van millimeters" - dat kun je niet zien, lijkt mij...) op z'n minst wat vaag te noemen.
Niemand z'n tanden zijn exact even lang. Iedereen heeft daar "tienden van millimeters" verschil tussen zitten. En na bijslijpen door de tandarts zitten er nog steeds "tienden van millimeters" verschil tussen. Alleen dan is de rechter misschien iets langer dan de linker geworden, ipv andersom.

Niet alles hoeft exact recht te staan en symmetrisch te zijn om goed te kunnen spelen (kijk bv. naar Matthias Höfs en Christoph Baerwind, twee van de meer opvallende voorbeelden).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 12:15 

Heb je nu een probleem dan? En zo ja, wat is het probleem dan? Klinkt het slecht speelt het slecht?
Luister en kijk eens naar je collega's, hebben die allemaal een perfect gebit. (ik zag dat je trompettist van beroep bent) Ik neem aan dat ze wel allemaal goed klinken. Of neem bv Jon Faddis dat ziet er echt niet geweldig uit!!

Ik was ook ooit zo gefrustreerd dat ik er alles aan wilde doen om beter te worden maar dit is echt niet de manier. Kies een goede leraar of desnoods een andere leraar die je vooruit kan helpen. Maar ik vind het een bijna ziekelijke gedachte dat je dit als oplossing kiest.

Hier op dit forum kijken sommige mensen naar trends (wat vaak positief is) en ik moet er niet aan denken dat dit ook een trend wordt.

En om nog ff in detail in te gaan op jouw probleem: Ik kan me niet voorstellen dat na 25 jaar jouw lip zich niet aan heeft gepast aan de vorm van je tanden. Als je ze nu bij laat werken heb volgens mij pas echt een probleem. (maargoed dit is allemaal mijn mening...)
Bij mij loop mijn lip als ik speel een beetje van links boven naar rechts onder. Maar mijn tanden staan recht. Moet ik ze dan schuin af laten slijpen zodat ze beter bij de vorm van mijn lip passen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 12:33 

Ga naar tandarts/trompettist Cees Hazenberg in Oss en neem je trompet mee. In zijn praktijk kijkt niemand gek op als er weer een trompettist toonladders blaast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2006 21:43 

Ach ja, af en toe heb je zo eens een wat mindere periode en dan begin je daar natuurlijk vannalles achter te zoeken. Ik wou eigenlijk gewoon eens weten of het zou helpen, terwijl ikzelf ook wel dacht dat het geen goed idee zou zijn. Mijn enige probleem dat ik eigenlijk heb is dat mijn aanzetten na een half uurtje spelen op de hooge noten (boven G2) soms blijven haperen en dan komt er natuurlijk niets meer uit. Maar het wisselt elke dag. De ene dag heb ik last vanaf G2 en de dag daarna heb ik geen problemen met aanzetten tot F3 (jawel F3).
Bindingen tot G3 zijn geen probleem maar die verdomde aanzetten doen me toch soms wel de das om.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2006 08:28 

Mijn voortanden zijn zichtbaar verschillend van lengte, maar ik speel niet slechter dan anderen. Bij mij was het gewoon een kwestie van trainen, toen ik dat deed werd het vanzelf beter. Maar volgens mij ligt dat bij jou een beetje anders (gezien die 25 jaar heb je waarschijnlijk wel genoeg training :P )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur