trompet.nl > forum > Toon onderwerp - bovenlip uit mondstuk na even spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: bovenlip uit mondstuk na even spelen
BerichtGeplaatst: 06 jan 2007 20:32 

Het gaat goed vooruit met mijn trompetspel maar wat me onlangs opviel toen ik aan het oefenen was thuis, was dat na een tijdje spelen (20min.) het register danig inkrimpt en de toon in het algemeen uiterst belabbert wordt. Als ik dan een minuutje niet speel en daarna weer aanzet zijn de problemen weer even voorbij. DIt is altijd al zo geweest maar wat me dus onlangs opviel is dat mijn bovenlip uit mijn mondstuk lijkt te wijken op zo'n moment. Ik weet alleen niet hoe het probleem ontstaat. Volgens mij is het niet direct een ademsteun probleem het embouchure staat ook wel op zijn plek als ik begin met spelen. Ik ben nu bezig met het extra trainen van mijn mondhoeken (potloodje) maar heeft er hier nog iemand een tip of andere ervaringen met dit probleem?

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 jan 2007 21:30 

In dat ene minuutje geef je de mondspieren de kans zich even te herstellen. Elke spier wordt getraind door hem na een zware inspanning rust te geven. Nadat ie hersteld is kun je hem weer inspannen. Zo bouw je langzaam maar zeker conditie op. Dat proces is hetzelfde voor de mondspieren of voor de beenspieren bij het hardlopen.

Als de mondspieren oververmoeid raken zal je problemen krijgen de embouchure in de juiste stand te houden. Dus zal het geluid daar zeker ook onder lijden.

Het is dus een kwestie van rustig de conditie opbouwen. Als je vermoeid raakt stop dan met spelen (behalve tijdens een optreden... :wink: ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2007 14:14 

klopt...ik ben ook druk bezig (ik heb namelijk t zelde probleeem) en merk langzaam maar zeker dat ik t steeds wat langer vol kan houden :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 10:09 

toet'n!! schreef:
klopt...ik ben ook druk bezig (ik heb namelijk t zelde probleeem) en merk langzaam maar zeker dat ik t steeds wat langer vol kan houden :D

Mag ik vragen waar je zoal mee bezig bent op dit vlak?
Ben zelf bezig met het potloodje maar ook met lange (saaie) noten en het schijnt dat staccato oefeningen ook helpen?

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 16:01 

Veel oefenen helpt met veel rust ertussen. Lange noten zijn alleen maar saai en verhoogd de pret niet echt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 16:15 

ik heb ooit ook t potloodje gedaan.....Nu speel ik gewoon heel veel en heel afwisselend. Als ik merk dat mijn lip weer gaat verschuiven stop ik met spelen. Dan gewoon bijv. ff een pauze van 10 minuten ofzo. Het duurt lang, maar uiteindelijk zal het wel een goed resultaat hebben (hoop ik dan)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 17:17 

Ik doe zelf ook als het kan elke avond de potloodoefening, mijn docent vindt lange noten ook heel belangrijk. En het belangrijkste bij oefensessies is
stoppen als je moe wordt! Anders heeft een oefensessie geen nut. Het heeft absoluut geen doel jezelf uit te putten, werkt alleen averechts. Bij mij gaat dan het mondstuk schuiven (terug naar de oude positie waar ik met zoveel moeite uit ben gekomen).

Maar dat is mijn ervaring...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 17:50 

wat mij veel heeft geholpen:
1. het boek caruso. een must have!!! (vind ik dan) ik ga er geen woorden over vuil maken, het werkte voor mij echt zeker weten.
Music Calisthenics for Brass - Carmine Caruso
2. i.p.v. lange noten, 16e noten blazen, zonder tongslag. tempo 120 ongeveer, (in ieder geval lekker snel), zodat de luchtstroom doorblijft gaan, anders lukt het niet. en dan van centrale c tot c, heel eventjes rust en dan nog hoger (in het begin tot g). zo oefen je ademsteum, dus ook je snelheid en voel je je mondhoeken goed. een favoriete oefening van mij.

zodra je veel meer op lucht gaat spelen en je mondhoeken vast staan, gaat alles minder bewegen en houd je het langer vol. kijk maar naar clark terry, die draait zijn flugelhorn om tijdens het spelen, hij speelt gewoon no-pressure.
maar rust is wel belangrijk zoals hierboven verteld. maar je moet ook wel opbouwen. daarom speel ik soms door om spieren te kweken. de klank is dan wat minder, maar alles wordt dan wel sterker voor een volgende keer. het is alleen dat je niet over het dode punt ga (zoals vele mensen met carnaval doen, die scheuren heel hun lip open).

laatste ding: onthoud dat iedere dag het embouchure anders is. ik doe bv. de caruso-oefeningen ook niet elke dag. soms doe ik het een hele maand, of twee maanden niet, en dan weer wel. vorige week dacht bijv. dat ik niet meer kon trompet spelen, zo slecht. maar deze week gaat het weer fantastisch!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur