trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet spelen en astma
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2007 17:43 

Je hebt er niets aan, maar in het nieuwste ITG Journal vertelt Jens Lindemann dat hij ook asthma heeft.
Hij speelt toch heel aardig trompet... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:46 

De laatste tijd lijkt het wel of het steeds erger wordt :cry: Zaterdag had ik repetitie van het jeugdorkest (normaal echt makkelijk vol te houden), waren we goed en wel begonnen, hup astma-aanval (kort maar heel heftig...veel erger dan normaal). Toen t weer ging en ik weer kon spelen (dacht ik zelf iig) was het na een poosje weer raak :? ...Deze x lag het echt niet aan mijn ademhaling, want daar heb ik heel goed op gelet. Kan het zijn dat ik het forceer? Ik snap er niks meer van :?....normaal gesproken kan ik na een aanval nog wel spelen, alleen iets minder fijn...
Of misschien was ik er wel zo mee bezig om niet weer een aanval te krijgen dat ik er JUIST weer 1 kreeg?
Wat denken jullie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:00 
Moderator

Op deze site staat ook veel waardevolle info over astma
http://www.astma-copd.nl/content/pgs/no ... olizer.asp
Ik heb deze pagina gelinkt, omdat er toevallig een kerel met een cornet staat.
Maar blader het eens rustig door, je wordt er altijd wijzer van.
Je hebt veel vertrouwen in je (nieuwe) huisarts, maar bespreek eens of je geen onderhoudsmedicijnen moet nemen, als je die teminste niet hebt. Deze medicijnen zorgen er voor dat je minder heftig of helemaal niet reageert op de stoffen die invloed hebben op je luchtwegen. Als je dan nog eens een reactie hebt is het vaak veel minder heftig en is het makkelijker te verhelpen met ventolin o.i.d.
succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:04 

ik heb flixotide (oid, weet niet precies hoe je het schrijft), maar daar mocht ik een jaar geleden mee stoppen omdat het beter ging. Daar was ik blij mee, want het was net of ik er beetje suf van werd (weet niet of het écht zo was, maar t voelde wel zo). Mssn moet ik er maar weer mee beginnen in overleg met de huisarts natuurlijk...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:13 

Beste Toet'n,

Ten eerste is het natuurlijk balen dat je, tot twee keer toe, weer een aanval hebt gehad. Het gevoel dat je het steeds vaker lijkt te krijgen zou puur een gevoel kunnen zijn. Omdat je er de laatste tijd veel mee bezig hebt gehouden pik je het nu veel bewuster op. Daarbij is het, volgens mij, ook zo dat in het geval van astma het erger wordt als je je er erg druk om maakt.

Misschien forceer je het wel inderdaad. Even voor alle duidelijkheid: Ik ben geen arts, maar wat ze mij op school verteld hebben is dat je ook een aanval kan krijgen als je je te veel opwindt. m.n. Als dat is over astma zelf. Doordat je heel bewust op je adem bent gaan letten kan het zijn dat je jezelf er zo druk over gemaakt hebben dat het opnieuw kwam. Het stomste hieraan is dat dit zoiets is wat je wel kan zeggen, maar dat je daar geen bips aan hebt.

Hoe gaat het thuis met studeren? Gaat het dan beter? Hoe zit het met als je in het orkest zit? Misschien klinkt het raar, maar ben je bang om juist een aanval op de repetitie te krijgen?

Probeer voor jezelf weer rust en vooral veel plezier te vinden in het maken van muziek. Het hebben van plezier in het maken van muziek moet vooraan staan, laat de astma daar niet voorkomen te staan.

of simpeler gezegd:

Volhouden, misschien moeilijk in het begin, maar blijf volhouden!

Heel veel succes! Je hebt een volledig forum achter je staan die je allemaal willen steunen! Houd ons op de hoogte met je berichten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:16 
Moderator

Ja, maar begrijp wel Ventolin is een luchtwegverwijder die je meestal gebruikt als je een aanval hebt of voelt aankomen, en sporters vaak zelfs voor een inspanning.
Het is echt aan te bevelen om eens aan onderhoudsmedicijnen te denken, die de aanval juist voorkomen. Inspanningsastma komt over het algemeen door stoffen die vrijkomen zoals adrenaline. Adrenaline maak je ook extra aan als je nerveus bent, en als je bang gaat zijn dat je nerveus wordt maak je het ook aan etc etc.
Je moet die cirkel, althans dat denk ik, maar bespreek het met je arts, doorbreken door preventieve medicijnen te inhaleren. En wat ik zeker ook kan aanbevelen: bel eens met de cara-lijn! 0800-2272596

En ik zie dat Gonzo me net voor is: maak je er niet te druk om, want dat werkt precies averechts!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:20 

Ik vind het idd erg vervelend om een aanval te krijgen tijdens der repetitie (logisch lijkt me). Thuis heb ik er echt bijna nooit last van (dan ben ik in mijn 1tje en kan ik ook gewoon stoppen zonder dat een heel orkest daar last van heeft). Alleen als ik te snel naar boven ren (2 trappen) en meteen begin met spelen wil het wel eens fout gaan (maar dat doe ik dus gewoon niet meer :P ).
Klinkt mssn beetje stom, maar ik begin steeds meer op te zien tegen de repetities, omdat ik weet dat er een grote kans is dat t weer mis gaat...
Gelukkig weten ze me daar meestal wel gerust te stellen als ik weer een aanval heb en daar erg van baal.
Volhouden wil ik zeker wel, maar t gaat gewoon niet echt makkelijk... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:22 

diederik schreef:
Ja, maar begrijp wel Ventolin is een luchtwegverwijder die je meestal gebruikt als je een aanval hebt of voelt aankomen, en sporters vaak zelfs voor een inspanning.
Het is echt aan te bevelen om eens aan onderhoudsmedicijnen te denken, die de aanval juist voorkomen. Inspanningsastma komt over het algemeen door stoffen die vrijkomen zoals adrenaline. Adrenaline maak je ook extra aan als je nerveus bent, en als je bang gaat zijn dat je nerveus wordt maak je het ook aan etc etc.
Je moet die cirkel, althans dat denk ik, maar bespreek het met je arts, doorbreken door preventieve medicijnen te inhaleren. En wat ik zeker ook kan aanbevelen: bel eens met de cara-lijn! 0800-2272596

En ik zie dat Gonzo me net voor is: maak je er niet te druk om, want dat werkt precies averechts!

Ventolin heb ik ook (idd voor als ik een aanval voel aankomen) en Flixotide had ik als onderhoudsmiddel..maar daar mocht ik dus mee stoppen vorig jaar...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur