trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alternatieve vingerzetting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:38 

cees schreef:
het zal wel aan mij liggen, niks lukt deze week en dan baal ik van mezelf.

als je van jezelf baalt, moeten wij daar dan van meegenieten?....

Maar ik zie het probleem niet zo van 'hulpgrepen', alleen komt het de stemming vaak niet ten goede maar daar is natuurlijk ook aan te werken (veel studeren enz.). Doe gewoon wat je zelf t makkelijkst vindt om te doen, oortjes open, als het niet klinkt gewoon verder zoeken tot je de oplossing hebt (doe ik tenminste altijd :) )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:45 

Tuurlijk heeft Cees zeker een kern van waarheid te pakken, maar het ging mij vooral om de manier waarop ie het bracht!
Persoonlijk voel ik me totaal niet door hem aangesproken!

On topic dan maar weer:

Ik zou het gebruik van hulpgrepen niet als een 'tricje' willen zien. Juist in snelle loopjes kan het je goed helpen, alleen lijkt het me in het geval van Makke niet nodig!
Bes-As is zijn toch geen ingewikkelde grepen???
Ik denk dat het gebruik van hulpgrepen het alleen maar moeilijker maakt, juist omdat de noten in dat register zo dicht bij elkaar liggen!
Veel oefenen, langzaam opbouwen en dan steeds sneller, daar heb je (ook voor de toekomst) veel en veel meer aan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:56 

Bestaan er uberhaupt lastige grepen op een trompet?

Je hebt maar 3 ventielen (ok, soms 4). Eigenlijk is het toch raar dat het lastiger wordt zodra dat derde ventiel langskomt. Ik denk dat als je tegen een fluitist / saxofonist of erger: pianist zegt dat dat het loopje lastig is omdat je dat derde knopje nodig hebt dat ze je dan heel glazig aankijken.

Ik heb er zelf ook last van hoor! Ik was maar wat aan het denken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 19:59 

ik vind het vooral lastig om van 2/3 naar 1 te gaan...of nog erger andersom...gaat altijd ongelijk :? Dan moet ik me echt wel goed concentreren anders rammelt het aan alle kanten. Maar ik speel sinds kort met mijn pink uit de pinkhaak, dat scheelt al een heel stuk, heeft je ringvinger net wat meer bewegingsvrijheid :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:03 

Het lastigst is voor de meesten denk ik wel als het zo rond cis/d/es, onder de balk loopt.
In Charlier staat een speciale oefening voor het derde ventiel, dat is de enige die ik uit m'n hoofd weet, maar er zijn vast wel meer methoden waar zulke oefeningen instaan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:06 

toet'n!! schreef:
ik vind het vooral lastig om van 2/3 naar 1 te gaan...of nog erger andersom...gaat altijd ongelijk :? Dan moet ik me echt wel goed concentreren anders rammelt het aan alle kanten. Maar ik speel sinds kort met mijn pink uit de pinkhaak, dat scheelt al een heel stuk, heeft je ringvinger net wat meer bewegingsvrijheid :)

Dat heb ik dus ook. Geen idee waar het aan ligt overigens. Mijn vingers raken gewoon snel in de knoei bij zo'n loopje.

Laatst bijgewerkt door Makke op 24 jan 2007 20:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:09 

bij mij komt het denk ik omdat ik die grepen eigenlijk bijna nooit achter elkaar gebruik...maar daarom is het mssn wel handig om die te oefenen zodat het iig gelijk gaat :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2007 20:17 

De pink niet in de pinkhaak en de ventielen extra hard indrukken helpt. Daarnaast langzaam en eventueel op een ander manier het loopje instuderen. Dus een ander ritme, andere volgorde van de noten (loopje achterste voren), etc.

Wat ook schijnt te helpen is het het loopje te spelen met de linkerhand ipv rechterhand. Als je dat oefent is daarna de rechtehand makkelijker. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar het schijnt echt te werken!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur